Istina je prava novost.

Sarajevo: "Pluralno društvo i Crkva"

Pluralizam bez temelja istine nužno završava u diktaturi apsolutnog relativizma koji niječe postojanje bilo kakvog apsoluta, osim apsoluta relativizma, ističe dr. Ivan Bodrožić

Sarajevo, (IKA/KTA) – Na Vrhbosanskoj katoličkoj teologiji u Sarajevu održana je u ponedjeljak 9. svibnja teološka tribina “Pluralno društvo i Crkva”. Gost-predavač je bio dr. Ivan Bodrožić, svećenik Splitsko-makarske nadbiskupije. “Pluralno društvo je društvo u kojemu je na djelu preraspodjela moći na razne interesne skupine ili sfere koje se razvrstavaju po političkoj, regionalnoj, interesnoj ili nekoj drugoj osnovi. Pojam suprotan pluralizmu je centralizam, uniformnost, ponekad i apsolutizam i totalitarizam”, kazao je dr. Bodrožić. Današnji politički pluralizam označuje legitimnost različitih mišljenja, religija, političkih uvjerenja i stranaka. On je štoviše u suprotnosti prema državotvornosti i konstitutivnosti pojedine države. Teži se oslobađanju pojedinca od države, ali pojedinac tada postaje sluga određene skupine, ili mnogih gospodara. Zbog toga se taj politički pluralizam najčešće profilira u ideološki pluralizam, pluralizam bez kriterija. Taj pluralizam postaje ideološki imperativ. Ideološki pluralizam postaje sredstvo zavođenja onima koji žele manipulirati društvom. On navodno teži tome da oslobodi čovjeka od jarma apsolutne istine. Taj pluralizam sve strukture, državne ili religiozne, koje se baziraju na tome da postoji istina koja mora biti nit vodilja čovjeku, proglašava apsolutističkim strukturama i želi ih pod svaku cijenu eliminirati.

Crkva, njezin ustroj, dogmatika u Crkvi na udaru je ideološkog pluralizma. Ideološki pluralno društvo nije ni po ničemu slobodno, osim po prividu slobode i malo boljem standardu. U temelju, takav pluralizam ruši svako čvrsto uporište istine. Stvara se društvo u kojemu se kaže da su sve vrednote iste i gdje nema apsolutne istine. Društvo tvrdi da daje jednake mogućnosti svima da se reklamiraju na tržištu. Ponekad centrima moći odgovara da se i nastranosti izjednačavaju s vrednotama, i to u ime slobode, te onda forsiraju takav ideološki pluralizam. Najčešće pred tim zahtjevima popušta i zakonodavstvo. Tada se događa teror manjine nad većinom kao što je slučaj s odobrenjem eutanzije, istospolnih zajednica i sl. Prijelaz s političkog na ideološki pluralizam zbiva se upravo u današnjem europskom društvu.
Crkva je na udaru tog modernog europskog pluralizma kako zbog apsoluta istine tako i zbog hijerarhije u ustroju. Temeljno pravo i zahtjev Crkve u društvu u kojemu živi je da joj se omogući da bude ono što jest, da slobodno živi i svjedoči vrijednosti duha za dobrobit svakog čovjeka. Njezino pravo je da vjeruje u postojanje Istine, da živi tu Istinu i da je naviješta. Da bi mogla ući u dijalog s nekim, Crkva pretpostavlja i zajednički minimum. Taj minimum je istina. Za dijalog nije nužno pluralno društvo nego pretpostavka da postoji istina koja se zajednički traži.
Relativizam niječe opstojnost istine i jedino sebe afirmira kao apsolut. Pluralizam bez temelja istine nužno završava u diktaturi apsolutnog relativizma koji niječe postojanje bilo kakvog apsoluta, osim apsoluta relativizma. Crkva prihvaća život u pluralnom društvu. Činjenica je da su ljudi podijeljeni i da imaju svoje interese. Ali, Crkva ne može prihvatiti ideološki pluralizam koji isključuje mogućnost spoznaje istine. Iz tog pluralizma se može razviti mržnja prema onomu koji je drugačiji i isključiti dijalog. Duhovno poslanje Crkve je da ujedinjuje ljude. Jedinstvo ljudskog roda proizlazi od činjenice da je svima isti Otac i da svi ljudi imaju isti cilj. “Crkva i u pluralnom društvo naviješta, ne ono što nas razlikuje i dijeli nego ono što nas sjedinjuje i što bi moralo postati platforma za zajedničko djelovanje”, kazao je dr. Ivan Bodrožić. U drugom dijelu tribine nazočni su imali prigodu postavljati pitanja na koja je gost iz Splita odgovarao.