Argumenti HKR-a o stanju u brodogradilištima Uljanik grupe
Ljubo Jurčić, Dragana Radusinović, Juraj Šoljić i urednik emisije 'Argumenti' Vlatko Ojvan u studiju HKR-a
Zagreb (IKA )
Sveučilišni profesor dr. Ljubo Jurčić - na upit mogu li 'hrvatska brodogradilišta opstati' – iznio je kako je generalni odgovor da je hrvatska vlast od nastanka naše države okrenula leđa hrvatskom gospodarstvu.
Na žalost, danas je 61 dan blokade računa ‘3. maja’ i to znači, prema nekim informacijama, u koliko se račun ne odblokira danas ili sutra brodogradilište bi moglo završiti u stečaju, upozorio je sindikalni povjerenik Juraj Šoljić gostujući u jutrošnjim ‘Argumentima’ na HKR-u čija je tema bila ‘Stanje u brodogradnji u Hrvatskoj’.
„Uprava Uljanika d.d. u ovih mjesec dana, koliko smo mi apelirali, nije učinila ništa ili je malo učinila po tome da deblokira račun. Stječe se dojam da je ovo čak i smišljen čin da se 3. maj otjera u likvidaciju”, rekao je Šoljić.
Drugi sugovornik sveučilišni profesor ekonomije dr. Ljubo Jurčić – na upit mogu li ‘hrvatska brodogradilišta opstati’ – iznio je kako je generalni odgovor da je hrvatska vlast od nastanka naše države okrenula leđa hrvatskom gospodarstvu.
Isti je odnos prema drvnoj, metalnoj, tekstilnoj i drugim industrijama. Gdje su one, kao i neke nove tehnologije, pitao se te nastavio: Sve postoje u svijetu, a Europa je samo dijelom napustila brodogradnju zato što ne može konkurirati Koreju, Japanu i Kini s jeftinijim brodovima.
U Europi nisu mogli konkurirati jeftinijoj proizvodnji pa su povećali složeniju proizvodnju jer 70 % dodane vrijednosti u brodu dolazi iz opreme.
„Ali je isto tako u Europi postojao program ‘što i kako restrukturirati europsku brodogradnju’. Oni su zaključili, pošto ne mogu konkurirati jeftinijoj proizvodnji, da će povećati složeniju proizvodnju, jer 70 % dodane vrijednosti u brodu dolazi iz opreme.”
I oni subvencioniraju i razvijaju inovacijske centre koji će razvijati opremu za buduće brodove na novoj tehnologiji. Zna se točno koliko će brodova trebati iduće godine, koliko za pet, deset i koliko za šezdeset godina, pojasnio je Jurčić, nadovezavši se da Europa hoće uzeti dio tog tržišta.
Stoga je restrukturirala brodogradnju, a mi smo bili u procesu pristupa EU te se nismo uključili u taj program na pravi način i rezultat je da smo danas tu gdje jesmo jer bit problema se znao i prije 5 i prije 10 godina.
Analitičarka portala Direktno.hr Dragana Radusinović se nadovezala kako su i neke zemlje smanjile broj brodogradilišta višestruko, a mi smo i dalje ostali na njih pet. S time da po pitanju spašavanja ili nespašavanja Brodarskog instituta nije toliko važno spasiti instituciju, već ljude i njihovo znanje koje se uvijek ponovno može okupiti.
Izdvojimo još riječi sindikaliste Šoljića da su trojica direktora iz ‘3. maja’ ukupno 520 milijuna kuna, po nalogu, proslijedili kao pozajmicu ‘Uljaniku’. Tu se postavlja pitanje što je s 330 milijuna kuna od države koje im je trebala dati za brodove građane do 2010. godine .
Taj novac je do kraja lipnja 2013. trebao biti prebačen ‘3. maju’, a direktori su ga se odrekli i dali ‘Uljaniku d.d.’ Isto vrijedi i za imovinu vrijednosti milijardu kuna čime je ‘3. maju’ oduzeto pravo da se restrukturira, postavi na noge i postane profitabilno brodogradilište.