Istina je prava novost.

Stručni skup za odgojitelje u vjeri u Đakovu

Stručni skup za odgojitelje u vjeri Đakovačko-osječke nadbiskupije održan je u petak 1. prosinca u Nadbiskupskom vikarijatu u Osijeku, u organizaciji Katehetskog ureda i Agencije za odgoj i obrazovanje Podružnice Osijek.

Tema susreta bila je „Rad s djecom s teškoćama u odgoju u vjeri“. Nakon molitvenog početka i uvoda u stručni skup predstojnice Katehetskog ureda Teute Rezo i više savjetnice za vjeronauk u Agenciji za odgoj i obrazovanje Ankice Mlinarić, uslijedila su dva predavanja.

Prvo predavanje pod nazivom „Inkluzivna politika, kultura i praksa odgojno-obrazovnih ustanova“ izložio je doc.dr.sc. Zlatko Bukvić s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Predavač s dugogodišnjim iskustvom rada s djecom s teškoćama u razvoju u Centru za odgoj i obrazovanje Tomislav Špoljar u Varaždinu, kao stručni suradnik pedagog, edukacijski rehabilitator i magistar dječje i adolescentne psihijatrije, iznio je na sveobuhvatan i konkretan način zahtjevnu temu inkluzivne prakse djece s teškoćama u razvoju. Kroz brojne primjere istaknuo je važnost uključujuće politike i kulture odgojno-obrazovnih ustanova, kako bi interes djeteta bio u fokusu, a ne interes odraslih. Doc. dr. Bukvić interes odraslih vidi kao jednu od važnijih prepreka snažnije promocije inkluzivnosti odgojno-obrazovnih ustanova, ali i drugih društvenih ustanova. Kontrakulturalni pristup je inkluzivan i usmjeren na poticanje promjena, a one umanjuju potrebu mijenjanja i prilagođavanja djeteta s teškoćama u razvoju njegovoj okolini, nego upravo suprotno, potiče prilagodbu i mijenjanje okoline djetetu, uputio je predavač. Važno je da svaki odgojitelj bude dovoljno prilagodljiv potrebama i sposobnostima djeteta koje je različito. Predavač Bukvić naglasio je važnost komunikacije i međuljudskih odnosa kao ishodišta inkluzivne kulture i jednog od glavnih preduvjeta za inkluziju djece s teškoćama u razvoju. Odgojitelji u vjeri imali su priliku promišljati o svojoj kompetentnosti za rad s djecom s teškoćama i umijeću buđenja znatiželje kod djece, s naglaskom kako je važno poći od djeteta i „ući u njegove životne cipele“, ali i njegove obitelji.

Drugo predavanje pod nazivom „Tranzicija djece s teškoćama u razvoju u redovan dječji vrtić“ izložila je magistra edukacijske rehabilitacije iz „Centra za autizam Osijek“ u Osijeku Elizabeta Haničar. Predavačica je iznijela svoje bogato iskustvo rada s djecom s teškoćama u razvoju. Istaknula je kako je tranzicija dio svakog ljudskog života i to često u više navrata. Ona je pak, za djecu iz spektra autizma posebno izazovna. Predavačica Haničar naglasila je kako je komunikacija s roditeljima od ključne važnosti, jer u protivnom oni ostaju samo „autsaideri“ procesa tranzicije svog djeteta, a zapravo su aktivni primatelji usluge određene ustanove za svoje dijete. Naglasila je kako vršnjaci igraju vrlo važnu ulogu u uključivanju i prihvaćanju djeteta s teškoćama u razvoju te da su njihovi potencijali i suradnja često zanemareni. To je važno osvijestiti kako ustanovi vrtića, tako i samom odgojitelju. Istaknula je kako postoje brojne aktivnosti, intervencije od strane vršnjaka kako biti podrška djetetu s teškoćama i kako odgojitelj može u njima imati vrijedne suradnike u procesu tranzicije djece s teškoćama u redovan vrtić. Predavačica je navela korake tranzicije i naglasila da, ukoliko su oni učinjeni od svih sudionika tranzicije djeteta koje je različito, to uvelike otvara nove prilike razvoja i napredovanja djeteta s teškoćama u razvoju.

Nakon stanke, odgojitelji su sudjelovali u dvjema radionicama. Prvu je vodila magistra edukacijske rehabilitacije i vjeroučiteljica Ivana Peček iz Centra za odgoj i obrazovanje Tomislav Špoljar u Varaždinu, pod nazivom „Bezuvjetno prihvaćanje djece s teškoćama u razvoju na primjeru Isusove ljubavi“. Voditeljica Peček istaknula je važnost duhovne dimenzije, kako samog djeteta s teškoćama u razvoju tako i odgojitelja, koji crpi snagu ljubav s izvora Božje ljubavi i milosti. Sudionici su imali priliku bar na kratko ući u svijet djeteta koje je različito i osvijestiti si koje izazove kriju različiti podražaji koji djetetu dolaze izvana, od buke, pogleda, dodira, bujice riječi te dobiti važna saznanja o posebnostima djece iz spektra autizma.

Drugu radionicu „Integracija djece s teškoćama u razvoju u redovite skupine – od planiranja do izvedbe“ vodila je prof. predškolskog odgoja i odgojiteljice u vjeri Jasna Puljić iz Dječjeg vrtića Ivankovo u Ivankovu. Obje radionice nadovezale su se na predavanja te dale na važnosti osobnom iskustvu odgojitelja i roditelja. Naime, na skupu je bila nazočna majka djeteta s teškoćama iz spektra autizma, koja je posvjedočila blagodati dobre suradnje, otvorenosti, prihvaćanja i plodne komunikacije odgojitelja u vjeri, vršnjaka u vrtiću i roditelja za razvoj i napredovanje djeteta, njegovo uključivanje u društvenu zajednicu i prepoznavanje svih potencijala i darova koje dijete krije u sebi, a potrebna mu je pomoć i podrška bližnjih kako bi ih otkrivao i dalje razvijao. Odgojitelji u vjeri završili su stručni skup vrednovanjem i molitvom, izvijestio je Katehetski ured Đakovačko-osječke nadbiskupije.