Istina je prava novost.

Svećeništvo je ljubav Isusova srca

Homilija zagrebačkog nadbiskupa kardinala Josipa Bozanića na misi na svetkovinu Presvetog Srca Isusova povodom početka Svećeničke godine, Zagreb, 19. lipnja

Liturgijska čitanja: Hoš 11, 1.3-4.8-9; Ef 3, 8-12.14-19; Iv 19, 31-37

1. Obraćam se tebi, draga bogoslovska zajednico, na čelu s prečasnim gospodinom Rektorom i velečasnom gospodom poglavarima, a preko vas i svoj predragoj subraći u svećeništvu naše Nadbiskupije!
Želio sam danas biti baš u zajedništvu s vama, predragi bogoslovi, koji ste, zagledani u ideal Kristova svećeništva, svoje mlade živote usmjerili putem svećeničkoga poziva, koji nastojimo živjeti u raznim službama, osluškujući otkucaje Srca Boga ljubavi. Ovdje smo na znakovitome mjestu, rasadištu svećeničkih zvanja naše Nadbiskupije, zahvalni za darove koje smo primili u plodnim životima svećenika koje nam je Bog podario po nesebičnosti i žrtvi prijašnjih naraštaja te po otvorenosti vas, sadašnjih članova Bogoslovije. Ovdje smo danas na Svetkovinu koja ima posebno značenje za naše Nadbiskupsko bogoslovno sjemenište.
Kao što smo naglasili u Proglasu za ovu Godinu, naša će “Nadbiskupija dati više poticaja za sustavno promicanje svećeničkih zvanja, uvijek imajući na umu da su naša sjemeništa i bogoslovije eminentna mjesta promocije zvanja te da su svećenička zvanja dar cijeloj Crkvi, plod osluškivanja i poslušnosti Bogu koja se tiče svih vjernika. U ovoj Godini mole svećenici, ali se moli sa svećenicima i za svećenike”.

2. S radošću ćete crpsti vodu iz izvora spasenja! – predivne su to riječi iz Knjige proroka Izaije. Danas, na početku Svećeničke godine, ovdje smo na izvoru spasenja, u euharistiji koja je događaj najveće radosti svijeta. Činimo to na svetkovinu Presvetoga Srca Isusova, na izvorištu Ljubavi Boga prema čovjeku, u otajstvu njegova dolaska na svijet te u otajstvu Križa i Vazma, u otajstvu po kojem želi ostati s nama do svršetka svijeta. Proboden Isusov bok u koji je zagledana Crkva vrelo je novih ljubavi, življenih u mnoštvu svećeničkih srdaca.
U svome pismu što ga je svećenicima uputio prije tri dana (16. lipnja 2009.) papa Benedikt XVI. navodi riječi svetog arškoga župnika, Ivana Marije Vianneya: “Svećeništvo je ljubav Isusova srca”. U toj blizini se iščitava dar svećenika Crkvi i svijetu; onih koji svakoga dana u poniznosti i služenju, prianjajući uz Krista, svijetu donose Kristove riječi i djela. Dragi bogoslovi, dragi prezbiteri i đakoni, dopustimo da nas nakratko vode misli Svetoga Oca i približimo si ozračje u koje nas uvodi dok prekoračujemo prag Svećeničke godine.

3. Papa Benedikt polazi od zahvalnosti za apostolsku revnost, teškoće i skrivene predanosti iz kojih raste neumorno služenje. “Što reći o hrabroj vjernosti tolikih svećenika koji, uz poteškoće i nerazumijevanja, ostaju vjerni svomu pozivu: biti ‘prijateljima Krista’, koji ih je pozvao na osobit način, izabrao i poslao?” – pita Papa.
Ovo je Godina u kojoj će sjajnije zablistati svijetli primjeri svećeničke službe. U redovitosti življenja ne smiju se previdjeti primjeri koji nose težinu i ljepotu divnih iskustava što ih obilježuje snaga Isusova probodena boka i trnova kruna. Svećenici su često uključeni u trpljenja suosjećajući s bolima ljudi, dok i sami prolaze kušnje u svome pastoralnom radu.

U svemu što živimo kao Kristovi svećenici, čak i onda kada se svećeničko iskustvo nalazi zamagljeno grješnošću, treba ponovno otkriti veličinu Božjega dara. U tome daru želimo na osobit način istaknuti svećenike kao dar ljudima. Upravo je to u svojim razmišljanjima naglašavao sveti Ivan Marija Vianney. On je bio svjestan veličine svećeništva; znao je da po svetome redu, po ljudima u službi Crkve, Bog ostaje sakramentalno prisutan u svijetu. Od prvoga do zadnjega ljudskoga daha svećenik prati život čovjeka. Običavao je govoriti sveti Arški župnik: “Kad bismo dobro razumjeli što je svećenik na zemlji, umrli bismo: ne od straha, nego od ljubavi…”.

4. Svećenik, osobito onaj koji je u službi pojedine župe, pozvan je sve svoje energije posvetiti kršćanskoj formaciji povjerenoga mu naroda. Privrženost Kristovoj ljubavi vodi ga, u poslušnosti Božjoj volji, prema usklađivanju vlastitoga življenja i svetosti službe koja mu je povjerena. Taj sklad vodi ga do izvorišta koje se nalazi u euharistiji, do naviještanja evanđelja, molitvene predanosti, preko karitativnoga djelovanja, promičući suradnju s laicima, do odgojno-obrazovnoga rada i brige za kulturalna dobra i crkvenu imovinu. Taj sklad vodi ga prema raznim potrebama ljudi. To je moguće samo snagom poistovjećivanja osobnih težnja i svećeničke službe!
Svi mi dobro poznajemo vrijednost primjera. Ono što privlači vjernike i ono što postaje poticajem za prepoznavanje novih zvanja jest nedvojbeno svjedočanstvo svetosti konkretnih svećenika. Iz toga se primjera uči odnos prema Bogu, uči se molitva u ljepoti klanjanja i razmatranja Božje blizine. Liturgijska slavlja tada postaju ljepota izvanrednosti događaja koja redovitosti života daje snagu i smisao.
Ljubav prema euharistiji ražaruje sva područja zauzetosti u pastoralu, osobito brigu za one koji traže pomirenje s Bogom u sakramentu svete ispovijedi ili, kako bi rekao Arški župnik, za one “za kojima Bog trči, da bi mu se vratili”. Svećenici su pozvani ohrabrivati vjernike i uranjati ih u rijeku Božanskoga milosrđa. Primjer svetog Arškog župnika ponovno nam otkriva ljepotu našega kršćanskoga života u kojemu čujemo njegove molitvene riječi: “Bože moj, udijeli mi milost da te ljubim onoliko koliko je meni moguće ljubiti te.”
Iz istine da je Bog Ljubav koju proslavljamo, osobito u otajstvu Presvetog Srca Isusova, jasnije se vidi sve ono što ljubav nije; sve ono što priječi skladu življene tjelesnosti i svećeničke duše.

5. U življenju svoga prezbiterata, sveti Ivan Marija bio je učitelj svjedočanstvom triju evanđeoskih savjeta: siromaštva, čistoće i poslušnosti. U bogatstvu Ljubavi živio je materijalnu oskudnost, jer je znao da je sve što dobiva od materijalnih darova dano Crkvi, siromasima, siročadi, najugroženijim obiteljima. O njegovoj se čistoći uobičajilo govoriti da je sjajila u njegovu pogledu, dok se klanjao Isusu u otajstvu euharistije. U svoje je svećeništvo utjelovio i poslušnost, do oplakivanja vlastite neprikladnosti za službu koja mu je povjerena.
Tako živjeti moguće je samo snagom Duha Svetoga, snagom njegovih karizmi koje su uvijek nova snaga Crkve. U tome svećenici trebaju, kaže Benedikt XVI., prepoznavati one crkvene pokrete i zajednice koje žive vjerodostojnost Radosne vijesti u raznolikosti oblika.
Darovi koji se daju Crkvi, prihvaćeni u poniznosti i služenju, postaju dragocjenošću za sve vjernike koji su dionici istoga Kristova svećeništva, bilo u ministerijalnome, bilo u zajedničkome svećeništvu.

Iz Kristove ljubavi proistječe i zajedništvo među svećenicima, kako među prezbiterima, tako i između prezbitera i biskupa. To zajedništvo valja u kršćanskoj maštovitosti neprestano ostvarivati u raznim konkretnim oblicima svećeničkoga bratstva i blizine u radostima kao i u poteškoćama.
Draga braćo, imamo toliko divnih primjera u našoj Nadbiskupiji, među kojima ne smijemo zaboraviti svjedočanstva svećeničkoga zajedništva u vremenima progonstva naše Crkve, kada su svećenici živjeli blizinu s bl. Alojzijem Stepincem. To je zajedništvo istinski odgovor Božjoj ljubavi do mjere tamnica i žrtve za druge. Mi danas ubiremo plodove njihovoga svjedočanstva i njihovih života, koji su se sjedinili s Isusovim probodenim Srcem. S kolikom su samo kršćanskom vedrinom nosili najteži teret, uzajamno si pomažući!

6. Predraga subraćo, sveti Pavao u Poslanici Efežanima ocrtava dinamiku Božje objave iz koje zrači duh svećeništva i crkvenosti. Na prvome je mjestu stav poniznosti i malenosti. On sebe smatra “najmanjim od svih”. Prepoznaje što mu je činiti: biti blagovjesnikom, osvijetliti rasporedbu Otajstava, po Crkvi obznaniti Božju mudrost. U tome se očituje trostrukost područja svećeničkog djelovanja: naviještanja, liturgije i bratske ljubavi u Crkvi.
Ono što nosi njegovu službu jest “pouzdanje u vjeri”, što ga čini slobodnim. Za naše je vrijeme presudna ta sloboda u Kristu, u kojemu imamo slobodan pristup. Vjernik, a posebno svećenik, ne djeluje iz straha, nego iz slobode u Kristu po kome pristupamo Bogu. U tome daru slobodnoga pristupa rađa se klanjanje. Naša sloboda ne temelji se na našoj snazi, nego se jačamo u snazi Duha za unutarnjega čovjeka. Samo ukorijenjenost u ljubavi može spoznati nadspoznatljivu ljubav koja se objavila na Križu i u Uskrsnuću. Svećenik je prepoznatljiv samo ako dopusti da Krist prebiva u njegovu srcu.
Kao što je Sveti Otac povjerio ovu Svećeničku godinu Blaženoj Djevici Mariji, i ja molim njezin zagovor, da bismo kao svećenici, nadahnuti njenim poniznim darivanjem, znali svoje živote u potpunosti prinijeti Kristu i Crkvi, živeći zajedništvo ljubavi, kao navjestitelji nade i pomirenja.
Još jedanput sve potičem da se uključe u raznovrsnost događanja koja smo najavili Proglasom, prema većim tematskim cjelinama: svećenička duhovnost i identitet; svećeničko i crkveno zajedništvo; svećeničko hodočašće; molitva za zvanja; razni simpoziji i forumi.
Svima vama i svim svećenicima Zagrebačke nadbiskupije želim blagoslovljenu Svećeničku godinu i radost u svećeničkoj službi.
Amen.