U Zagrebu predstavljena knjiga Ralpha Martina „Ispunjenje svake želje"
U Zagrebu predstavljena knjiga Ralpha Martina „Ispunjenje svake želje
Zagreb (IKA )
Zagreb, (IKA) – Knjiga i studijski vodič „Ispunjenje svake želje. Vodič za putovanje Bogu temeljen na mudrosti svetaca” autora Ralpha Martina predstavljena je u četvrtak 28. rujna u crkvi Sv. Franje u Zagrebu. Uime izdavača i priređivača knjige Stella Maris okupljene je pozdravila Ružica Šilić, koja je uz Brigitu Peček, Milivoja Vodopiju i Marinu Katinić knjigu i prevela. Uvodno je kratko predstavila autora knjige Ralpha Martina koji dugi niz godina voditelj pokreta obnove u Katoličkoj Crkvi. Doktorirao je teologiju na Papinskom sveučilištu sv. Tome Akvinskoga – Angelicumu. Autor je brojnih knjiga i članaka o suvremenim temama iz života Crkve kao i o nauku svetaca. Papa Benedikt XVI. imenovao ga je savjetnikom Papinskog vijeća za promicanje nove evangelizacije. Ravnatelj je diplomskih teoloških programa o novoj evangelizaciji pri Teološkom fakultetu Presvetoga Srca nadbiskupije u Detroitu. Ralph Martin također je predsjednik katoličkog apostolata Renewal Ministries, organizacije koja je posvećena duhovnoj obnovi i evangelizaciji. Voditelj je tjednoga televizijskog programa „The Choices We Face” („Odabiri s kojima se suočavamo”) što ga emitiraju brojni televizijski kanali u SAD-u. Ralph i njegova supruga Anne imaju šestero djece i šesnaestero unučadi. Žive u Ann Arboru u saveznoj državi Michigan, SAD.
Govoreći o samoj knjizi, dr. fra Darko Tepert, OFM, uvodno je naglasio kako je to „knjiga koja zahtijeva rad. To nije knjiga koju ćete s lakoćom pročitati prije spavanja, nego knjiga gdje ćete morati raditi na sebi. Autor je poznati teolog koji se između ostaloga bavio većim brojem crkvenih naučitelja i upravo za ovu knjigu koristi se naukom sedmero njih – sv. Augustinom, sv. Bernardom iz Clairvauxa, sv. Katarinom Sienskom, sv. Terezijom Avilskom, sv. Ivanom od Križa, sv. Franjom Saleškim i sv. Malom Terezijom od Djeteta Isusa”.
Nadalje se osvrnuo na sam naslov knjige „Ispunjenje svake želje”, te pojasnio kako on možda asocira na kakvu sanjaricu ili knjigu iz astrologije ili pak knjigu koja želi ponuditi lagana rješenja za život, no važan je podnaslov „Vodič za putovanje Bogu”. „Tu se vidi da je to put, da to nije nešto lagano što se događa odmah, sada, već put koji je temeljen na mudrosti svetaca. Dobro je vidjeti kako sam autor knjige kaže što je ispunjenje svake želje: ‘Nadam se da ćete uvidjeti da postoji mnoštvo vrlo mjerodavnih, svetih i pronicljivih svjedoka (misli se i na druge, pored ovih sedam crkvenih naučitelja) koji jasno upućuju kamo nam je krenuti, kako bismo postigli svoj cilj: sjedinjenje s Bogom u kojem ćemo pronaći ispunjenje svake želje’. Dakle, ovo ‘ispunjenje svake želje’ događa se u čovjekovu sjedinjenju s Bogom i to ono čime se ova knjiga bavi. U ovoj rečenici otkriva se da je tu riječ o nečemu zahtjevnome i da nema brzih i jednostavnih rješenja, nego ozbiljan rad na sebi. Taj rad na sebi nalazi se posvjedočen u tekstovima ovih crkvenih naučitelja”, rekao je dr. Tepert, te dodao osobni dojam da se taj put koji je autor ove knjige iščitavao može iščitati u djelima svih ovih svetaca. „Svatko na svoj način, svatko iz jednog svojega senzibiliteta od tih svetaca, crkvenih naučitelja donosi taj isti put”. No, podsjetio je da se taj put sjedinjenja s Bogom događa ne samo u djelima ovih sedmero crkvenih naučitelja, nego u duhovnoj tradiciji Crkve kroz tri etape, koje se najčešće nazivaju tri puta ili tri etape. Prva je via purgativa – put čišćenja; druga etapa via iluminativa – put prosvjetljenja i treća etapa via unitiva – put sjedinjenja.
Kada je riječ o prvoj etapi, ta etapa kaže i autor knjige uključuje početne faze duhovnoga života uključujući obraćenje odbacivanje grijeha, dovođenje života u sklad s moralnim zakonom, razvijanje molitvenih navika i obavljanja pobožnosti, te relativno postojano življenje unutar Crkve. Podsjetio je, kako taj isti put nalazimo i kod sv. Franje u iskustvu rata u Perugi, u iskustvu gubavca i Riječi Božje koja mu je upućena i od njega traži promjenu u iskustvu ponad svega onog odbacivanja odjeće, gdje on konačno Nebeskom Ocu može reći „Oče”.
Na tom putu čišćenja autor potpomognut crkvenim naučiteljima daje neke podetape: buđenje i obraćenje, biblijski svjetonazor svetaca, preobrazba misli, želja, djelovanja, borba protiv grijeha, važnost molitve, borba protiv napasti i kušnji. Unutar govora o putu pročišćenja autor konkretne savjete pronalazi kod spomenutih svetaca.
Govoreći o drugom putu prosvjetljenja, Tepert je naglasio kako je to put daljnjeg rasta za koji autor kaže da ga obilježava dublja molitva i rast u krepostima. U tom je vidu predstavljač spomenuo kako se u knjizi nalaze promišljanja o svim krepostima. Nadalje je pojasnio kako je „općenito taj put prosvjetljenja svojevrsna stabilizacija duhovnoga života. Nakon početnog obraćenja i čišćenja, potrebno je ustaliti život, steći navike, a one nisu stagnacija, već stabilan i lagan rast i zato uvijek je tu rast u ljubavi, rast u molitvi”. Upućujući na autora knjige, naglasio je kako on ističe da je ovaj put popraćen različitim kušnjama i čišćenjima, a ponekad i utjehama i blagoslovima, uključujući i ono što obično nazivamo mističnim fenomenima.
Radeći usporedbu sa životom sv. Franje, dr. Tepert istaknuo je da tu stabilizaciju duhovnoga života i duhovnoga iskustva iščitavamo u razdoblju kada on vodi red manje braće i kad taj red treba naći neko svoje stabiliziranje pa onda nastaju pravila. Također je pojasnio da nas put prosvjetljenja vraća na ono bitno. „Na putu čišćenja možemo otkrivati neke nove stvari, nečim možemo biti zadivljeni, put prosvjetljenja traži od nas da vidimo ono što je bitno, tu nalazimo stabilnost”.
Govoreći o trećoj etapi, putu sjedinjenja, naglasio je kako sam autor kaže da je to put „dubokoga postojanog sjedinjenja s Bogom koji je obilježen dubokom radošću, vrlo velikom poniznošću, slobodom od straha, patnje ili kušnje, velikom čežnjom za služenjem Bogu i apostolskom plodnošću. Iskustvo Božje prisutnosti u toj etapi gotovo je stalno. Osoba doživljava duboke uvide u Božjim stvarima”. Tu je Tepert povukao paralelu sa sv. Franjom, te je naglasio da to „sv. Franjo koji prepoznaje Boga u svim stvorenjima, svuda oko sebe, jer je stalno svjestan njegove prisutnosti. To je sv. Franjo koje prepoznaje ono dobro i Božje u svojoj braći, jer je stalno svjestan Božje prisutnosti”. Nadalje, ističući autorove riječi da „premda ova etapa nije bez patnje, ona prije svega postaje milost udjela u Kristovu otkupljujućem trpljenju, a ne toliko patnja čišćenja”, dr. Tepert ponovno se vratio na sv. Franju, te podsjetio da se kod njega to sjedinjenje s Kristom simbolično i stvarno se događa na La Verni, „kada on dvije godine prije smrti traži da upozna volju Božju za sebe, i onda otvarajući u molitvenom raspoloženju evanđelje nailazi na Muku, na trpljenje i shvaća da mu je trpjeti. Rane koje tada prima potvrda su toga uvjerenja i ne samo to, nego postaju slika njegovog sjedinjenja s Kristom jer on vidi Raspetoga. Tako da i kod sv. Franje možemo prepoznati sve te tri etape duhovnoga puta”.
Tepert je iznio i neke citate o patnji i trpljenju koje nalazimo u knjizi. Na kraju se osvrnuo i na dodatak knjizi, svojevrsnu radnu bilježnicu koju su zajedno pripremi autor Ralph Martin i Emily Stimpson. Istaknuo je kako taj dodatak pomaže da se lakše slijedi sadržaj knjige. Uz svako poglavlje ponuđen je sažetak. No, upozorio je: „Tu odmah treba odbaciti napast da čitate samo sažetak. Čitajte knjigu, jer ćete inače propustiti predivne tekstove svetaca. Sažetak je tu kao podsjetnik na ono što ste pročitali u poglavlju. Nakon sažetka naći ćete pitanja za razumijevanje kao jedan mali tekst da se malo prisilite na razmišljanje ako nešto ne znate, ako nešto možda niste usvojili da se vratite u knjigu i da još jednom pročitate. Slijede za razmatranje”. Dodao je, kako se ova knjiga može koristiti za osobne duhovne vježbe.
Predstavljanje knjige pjevanjem su obogatili bogoslovi.