Budi dio naše mreže
Izbornik

Vjerski odgoj u funkciji cjelovitog razvoja djeteta

Zagreb

U Zagrebu održana Katehetska jesenska škola za odgojitelje u vjeri u predškolskim ustanovama

Zagreb, (IKA) – Vjerski odgoj u funkciji cjelovitog razvoja djeteta bila je okvirna tema Katehetske jesenske škole za odgojitelje u vjeri u predškolskim ustanovama koja je u organizaciji Nacionalnoga katehetskog ureda HBK u suradnji sa Zavodom za unapređivanje školstva održana 30. studenoga kod sestara milosrdnica u Zagrebu.
Profesorica na Katehetskom institutu Katoličkoga bogoslovnog fakulteta u Zagrebu dr. Ružica Razum govorila je o važnosti moralnog odgoja djeteta predškolske dobi. Osvrnuvši se na moralni odgoj u djetinjstvu, dr. Razum kazala je kako je svijest djeteta zapravo svijest njegovih roditelja i stoga je za dijete dobro ono što oni traže, a nije dobro ono što zabranjuju. Pritom je upozorila da je u tom životnom razdoblju djeteta važna dosljednost u odgoju roditelja i odraslih osoba, te se ne smije isti djetetov čin jednom dopuštati, a drugi puta braniti. Prema njezinu mišljenju, religiozni razvoj i odgoj je važan za predškolski odgoj, sa stajališta moralnog odgoja. Napomenula je da kod djeteta u razdoblju prije šeste godine susret s Bogom uvijek predstavlja radost i zadovoljstvo. U razdoblju šeste ili sedme godine kod djece se javljaju veći intelektualni zahtjevi, kojima se vjerski odgoj treba prilagoditi, napomenula je dr. Razum. Upozorila je također na temeljne probleme koji se javljaju u obiteljskom okruženju i stručnim ustanovama pri moralnom vjerskom odgoju. Jedan od njih je moralizam koji se temelji na strahu, pri čemu odrasli pribjegavaju Bogu koji može pedagoški djelovati na dijete i umiriti ga. Dr. Razum upozorila je da će se dijete htjeti osloboditi takvog Boga ili će s takvom slikom Boga sklapati određene “ugovore”. Drugi veliki problem na koji je ukazala je uništavanje dječjeg samopouzdanja u ime uništavanja dječjeg egoizma, pri čemu roditelji nerijetko poistovjećuju pojam “neposlušan” s pojmom “grešan”. No, s druge strane, ne reagiranjem na dječju neposlušnost šalje mu se poruka da čini dobro i stoga je potreban odgojni intervent primjeren težini počinjene greške, kazala je. Dr. Razum također je upozorila da je odgoj djece koji im sve dopušta vrlo negativan. Ona je potom izložila tri temeljna odgojna dinamizma o kojima se treba voditi računa. Prvi je bezuvjetna ljubav prema djetetu, rekla je dr. Razum, dodavši da se može biti dobar odgajatelj jedino ako se voli dijete. Uz bok ljubavi mora ići disciplina. Treći odgojni dinamizam čine pouka i svjedočenje odraslih. Dr. Razum napomenula je da nema učinka ono što učitelj prenosi riječima, nego ono što on jest.

Profesor na KBF-u u Zagrebu dr. Alojzije Hoblaj govorio je o vjerskom odgoju u Hrvatskoj i u Europi. Osvrnuvši se na prošlo jednogodišnje razdoblje, istaknuo je kako se u njemu dogodilo puno izuzetno bitnih stvari. Tako je na pet mjesta u Hrvatskoj započeo proces teološko-katehetskog doškolovanja odgojiteljica, a verificiran je i Program katoličkoga vjerskog odgoja djece predškolske dobi. Dr. Hoblaj izložio je i sve što je učinjeno u prošlih 11 godina na stvaranju programa vjerskog odgoja djece u izvanobiteljskim uvjetima. Zakonom o predškolskom odgoju i naobrazbi, koji je donesen 1997. godine, a u kojem se na 2 mjesta spominje vjerski odgoj djece predškolske dobi te Ugovorom između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja i kulture, prema riječima dr. Hoblaja, vjerski odgoj je dvojako ozakonjen – državno i međunarodno. Pedagoginja Brankica Blažević govorila je o pedagoško-psihološkoj opravdanosti za vjerski odgoj djece predškolske dobi. Istaknula je kako je osnovna uloga vjerskog odgoja u predškolskim ustanovama da pridonosi povoljnom cjelovitom razvoju djeteta. Vjerski odgoj u vrtićima treba biti nadopuna obiteljskoga vjerskog odgoja i stoga je bitna suradnja s roditeljima, zaključila je.

Katehetsku jesensku školu otvorio je predsjednik Vijeća za katehizaciju HBK đakovački i srijemski biskup Marin Srakić, a skup su pozdravili novi predstojnik NKU HBK dr. Ivica Pažin, Marija Ivanković, ispred Ministarstva prosvjete i športa te Nevenka Lončarić Jelačić iz Zavoda za unapređenje školstva. Popodnevni dio programa rezerviran je za pedagoške radionice u kojima su obrađene teme: slikovnica u vjerskom odgoju djece predškolske dobi, lutka i igrokaz u vjerskom odgoju, glazbeno stvaralaštvo u službi vjerskog odgoja, likovno izražavanje u aktivnostima vjerskog odgoja te vjerski odgoj u funkciji stjecanja socijalnih vještina – kreposti.