Vrednote u odgojno-obrazovnom sustavu
Druga u nizu tribina "Zajednički vidici"
Zagreb
Druga u nizu tribina "Zajednički vidici" u organizaciji Ureda Zagrebačke nadbiskupije za vjeronauk u školi
Zagreb, (IKA) – U organizaciji Ureda Zagrebačke nadbiskupije za vjeronauk u školi u dvorani “Vijenac” Nadbiskupskog pastoralnog instituta održana je 22. travnja druga u nizu tribina “Zajednički vidici”. Na temu “Vrednote u odgojno-obrazovnom sustavu” uvodna izlaganja su održali pomoćnica ministra za osnovno školstvo mr. Vini Rakić i prodekan za znanost na zagrebačkome KBF-u dr. Tonči Matulić.
Mr. Rakić pokušala je dati presjek društvenog konteksta i kako se on reflektira na mlade ljude, odnosno na njihove potrebe u odnosu na vrednote. Obrazovanje kao pojam postalo je vrlo konkurentna roba, prodrlo je u sve nacionalne strategije razvoja država. Odgovor na pitanje kakvo obrazovanje potkrijepila je osvrtom na izazove suvremenog življenja: globalizaciju, promijenjene komunikacije, medije i nove tehnologije, sekularizaciju, konzumizam, hedonizam i individualizam, nasilje. Upozorila je na istraživanje koje su na 16-godišnjacima u Hrvatskoj proveli Zavod za javno zdravstvo i Europska komisija. Rezultati pokazuju zabrinjavajuću sliku o učestalosti provođenja slobodnog vremena djevojaka i mladića, prema kojem vrlo visok postotak kod jednih i drugih zauzimaju noćni izlasci, a kod mladića u ranoj dobi klađenje. Uvažavajući probleme odgoja mladih dokumentima upravo puštenim u saborsku raspravu, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta želi ozakoniti da škole rade i preko praznika. Škola treba razvijati sposobnosti prosuđivanja, razmišljanja, promatranja i samostalnog djelovanja, osobito sposobnosti kritičke prosudbe različitih ponuda suvremenog svijeta. Bez razvijanja kritičkog duha mladi će sve više postajati žrtvama različitih modernih totalitarizama, osobito onog liberalističko-materijalističko-konzumističke matrice, podsjetila je Rakić, te na kraju istaknula kako Nacionalni plan aktivnosti za prava i interese djece 2006.-2012. između ostalih mjera navodi i preporuku da se razradi i utvrdi “Sustav odgojnih vrijednosti u hrvatskom društvu”. Stoga je sve pozvala na suradnju, jer vraćanjem vrednota u škole jamčit će se i njihovo oživotvorenje u hrvatskom društvu.
Kada se teolog upušta u temu propitivanja vrijednosti u suvremenom društvu korisno je generalno se osvrnuti što su pape posljednjih desetljeća činile, kazao je na početku dr. Matulić. Prvo desetljeće Ivana Pavla II. bilo je desetljeće propitkivanja moralne krize u suvremenom društvu. Drugo desetljeće ga je uvelo u propitkivanje uzroka same pomutnje moralnog osjećaja, te otkriva dubinski krize Boga u suvremenom društvu, tj. kako je Papa isticao “gubljenje smisla Boga”. Hodeći prema jubileju, otvaraju se perspektive optimizma i vidimo da preko jubilarne godine gledajući budućnost Benedikt XVI. ističe Bog je ljubav, Bog je nada. Stoga teolog propituje koji su to problemi sa sustavom vrijednosti u suvremenom društvu, koji su uzroci. Krećemo od činjenice da smo danas svi odgovorni za situaciju, a to je kriza vrijednosti. Temeljito poznavanje odgojno-obrazovnog sustava odgovara na pitanje o vrijednostima u njemu, a i o tipovima i vrstama vrijednosti u njemu, te o stvarnom stanju vrijednosti u njemu. Problematiziranjem ove tematike, ističe dr. Matulić, daje nam se mogućnost objektivnijeg sagledavanja situacije, te eventualno na taj način pronalaženje boljih rješenja. Istaknuo je kako je stoga potrebno jasnije određivanje prema krizi vrijednosti. Odgojno-obrazovni sustav trebao bi se jasno ograditi od stranputica scijentizma, pozitivizma i materijalizma, te bi se trebao kritički odnositi prema suvremenoj kulturi ljudskih prava i sloboda, podsjeća dr. Matulić. Individualnost, samopouzdanje, moralna vrijednost osobe, radišnost, marljivost, solidarnost, pravednost, opće dobro, ekologija, zakonita pluralnost vrijednosti, postavljena vremenita hijerarhija vrijednosti za kršćana i ona koja se temelji na vječnosti, samo su neki vrijednosni elementi o kojima bi odgojno-obrazovni sustav trebao permanentno voditi računa, rekao je dr. Matulić te zaključio kako je upravo uloga države u određivanju sustava vrijednosti koji bi se trebao integrirati u odgojno-obrazovni sustav i koji bi se trebao provoditi kao sastavni dio odgojno-obrazovne aktivnosti.
Sudionike tribine pozdravila je na početku susreta predstojnica Ureda dr. Valentina Blaženka Mandarić.