Budi dio naše mreže
Izbornik

Vrhbosanski nadbiskup u srednoj Bosni dočekan granatom

Sarajevo (IKA )

Sarajevo, 7. 5. 1994. (IKA) – Nadbiskup vrhbosanski Vinko Puljić pohodio je ovih dana svoje svećenike, redovnike, redovnice i vjernike u srednjobosanskim mjestima Kaknju, Zenici, Varešu i Travniku. Nadbiskup je saslušao izviješće župnika o teškom stanju preostalih oko 17.000 Hrvata katolika u Zenici, i o brojnim slučajevima potpunog nestanka katolika u pojedinim župama, kao i o stradanjima ljudi i crkvenih objekata u Srednjoj Bosni. Tako je, na primjer, u Župi Vijaka (u kojoj je prije muslimansko-hrvatskih sukoba živjelo 1017 katolika) muslimanska vojska teško uništila župnu crkvu, a župnu kuću pretvorila u štalu za telad. U toj župi, kao ni u okolnim selima, nema više nijednog katolika, u sve su hrvatske kuće uselili Muslimani, neke su kuće spaljene, a sve su opljačkane. U selu Ivančevu muslimanska je vojska pretukla župnika. U trenutku kad je nadbiskup Puljić s pratnjom došao pred župnu crkvu u Varešu, jedna je granata pogodila krov crkve i teško ga oštetila. Vjernika u tom času u crkvi, na sreću, nije bilo, pa pored velikog oštećenja na crkvi koje je eksplozija izazvala, nitko nije ranjen.
Potresen prizorima i činjenicama s pohoda po središnjoj Bosni, nadbiskup Puljić, prema pisanju njegova tajnika, ne prestaje se pitati otkud tolika mržnja i divljaštvo.
Možda je dio odgovora mogućno pronađi i u kalendaru “Takvim” kojeg je za 1994. izdalo u Sarajevu Udruženje Ilmijje u BiH. Taj se kalendar dijeli masovno muslimanskim vojnicima, a u njegovu sadržaju, na str. 22. tumači se i pojam džihada. “Džihad je borba protiv nevjernika i sve što ta borba podrazumijeva: tući ih, otimati im imovinu, rušiti im bogomolje, i razbijati kipove, s ciljem ojačanja dini islama borbom protiv neprijatelja.”, piše u tom tumačenju. Uz objašnjenja kako je težak prijestup za muslimana prekršiti takvu obvezu, dodaje se da je “vladar dužan da svake godine jedan ili dva puta pošalje ratni odred na nemuslimansku teritoriju, a podanici su obavezni da mu pomognu.” Kalendar sadrži niz sličnih tumačenja pojmova i objašnjenja, a na str. 17 piše: “Ovaj hadis upućuje na neophodnost borbe protiv sljedbenika Knjige (Židova i kršćana), kao i na udvostručenje nagrade kod Allaha onima koji se bore protiv njih. Prema tome, džihad nije propisan samo protiv idolopoklonika, već protiv svih nemuslimana.”