Istina je prava novost.

Nova knjiga p. Arkadiusza Krasickog „Bilježnica po svetom Marku“

„Bilježnica po svetom Marku“ naziv je nove knjige čiji je autor doc. dr. Arkadiusz Krasicki, profesor biblijskih predmeta na Teološko – katehetskom odjelu Sveučilišta u Zadru, a nakladnik je Udruga duhovnost osječkih studenata DUHOS iz Osijeka.

„Uz Predgovor i Uvod, knjiga sadrži 31 poglavlje, odnosno razmatranje u kojima p. Arek tumači sadržaj iz poglavlja Markovog evanđelja te aktualizira poruke kao poticaj da čitatelj Božju riječ iz Markovih tekstova prepozna i primjeni u vlastitom životu. „Koncept naslova u Bilježnici dolazi po biblijskim temama iz Markovog evanđelja. Svako poglavlje u Markovom evanđelju sadrži više tema. Sadržaj Bilježnice mogao bi se još više povećati, s obzirom na obradu tema koje Marko donosi, no smatram da je ovo dovoljno. Teološke teme određene su po sadržaju pojedinih poglavlja, pa iz pojedinih Markovih poglavlja obrađujem više od jedne teme“, kaže p. Arek.

Trenutak suočavanja sa sobom

Nakon svakog razmatranja zapisane su i ključne riječi, dva pitanja za razmišljanje te Trenutak istine. „To znači trenutak suočavanja sa sobom, kao primjena teksta Evanđelja na svoj život. Ne bih želio da čitatelj samo čita tu knjigu, nego da istovremeno uzme u ruke i Božju riječ. ‘Bilježnica po svetom Marku’ mora se čitati s Biblijom, s Evanđeljem po Marku. Nije moguće čitati neku interpretaciju, komentar, bez Božje riječi, bez originala. Svaki tekst ima poruku, kao poticajni sažetak bitnoga. Istaknuta je poruka koja potiče čitatelja da zapamti taj tekst, što je bitno“, kaže p. Arek o knjizi čija je urednica Marcela Šperanda.

Arek pojašnjava zašto riječ ‘bilježnica’ u naslovu te knjige od 95 stranica, a prožeta je i sugestivnim fotografijama. „Mnogi pišu knjige i daju gotove odgovore, gotove savjete, gotove upute. Mislim da smo tako odgojili ljude, da čekaju nešto brzo dobiti i da ponesu ono što žele uzeti. U stilu, ‘take away, coffe to go…’. Ljudi čekaju gotove, eksperimentalne odgovore koji će za njih biti prihvatljivi. Naziv ‘Bilježnica’ zato što svatko mora sebe posvetiti, samoga sebe posvetiti dok čita, dok razmatra Božju riječ. U knjizi ima mjesta za zapisati određene bilješke. Bilježnica ukazuje na sadržaj te riječi – bilježiti nešto“, kaže p. Arek, dodavši kako čitatelj u tu knjigu može zabilježiti ono što će ga dotaknuti tijekom čitanja.

Vjerujem da svatko tko čita Evanđelje, ukoliko još nije uvjeren, doći će do uvjerenja

„To su razmatranja Božje riječi, a Božja riječ je toliko snažna i djelotvorna da svakome pruži novi početak, novu mogućnost i daje novu snagu. Sad je i liturgijska Godina B pa se poklopilo izdanje knjige s činjenicom da ćemo čitati tekstove svetog  Marka. Marko je poseban. To je najkraća građa drugog Evanđelja po redu u kanonskom smislu koja pokazuje da je Isus Sin Božji. Vjerujem da svatko tko čita Evanđelje, ukoliko još nije uvjeren, doći će do uvjerenja, a onaj koji vjeruje da je Isus Sin Boga živoga će produbiti i potvrditi svoju vjeru. Neće samo prihvatiti ono što govori satnik ili evanđelist Matej, nego će vlastitim riječima u svom srcu, „priznati svojim usnama i srcem da je Isus jedini Gospodin“, kako piše u Poslanici Rimljanima“, ističe p. Arek.
Bilježnicu želi pokloniti studentima i svakoj drugoj osobi, da ta knjiga „postane poticaj, ohrabrenje u ovo čudno vrijeme kada čovjek traži znakove, kada traži istinu i traži Boga. Vjerujem da će Isus na tom putu blagosloviti i nadahnjivati svojim Duhom“, kaže p. Arek.

O mišljenju da Marko više od drugih evanđelista ističe Isusovo čovještvo, p. Arek kaže da „na početku svog evanđelja Marko uopće ne govori o Isusovom rođenju, nego polazi od činjenice da je Isus Gospodin“.

Osim božanske, evanđelist Marko pokazuje i ljudsku narav Isusa

„Marko pokazuje Isusovu narav kao i svaki drugi evanđelist: osim božanske, pokazuje i ljudsku narav Isusa. Što se Isusove ljudske naravi tiče, u građi sinoptika, Isus je uvijek prikazan kao čovjek koji je pun sućuti, došao je iz Nazareta, poučava o istini, čini čudesa, kako bi Izraelski narod doveo svome Ocu. I u sinoptičkoj građi ima dosta pokazatelja kakav je Isus kao čovjek. Ali, što se tiče sućuti, suza, ljudskosti, dobrote, kod Marka to možemo itekako primijetiti. Kad je nastajalo evanđelje, to su etape građe. I građa o Isusu kao čovjeku, o stvarnom Isusu, nalazi se u sinoptičkoj građi svih evanđelista. ‘Bilježnica po svetom Marku’ ima zadaću pomoći shvatiti čitatelju kako Marko i sam oblikuje slušatelja, to je baš njegova zadaća – shvatiti i prihvatiti Isusa kao jedinog Spasitelja, da je on Sin Boga živoga. To će biti zaključak na temelju Isusovog ljudskog ponašanja, a to je opisano vrlo sažeto. Marko je po tome baš poznat, ima 16 poglavlja. Takva mogućnost čitanja ima zadatak potaknuti čitatelja“, ističe p. Arek.

Autor Krasicki navodi i da Marko koristi literarnu figuru ‘sendvič’ koju studenti vole. „Sendvič ima dvije polovice, korice, donju i gornju. Jede se ono između s čime je ispunjen. Kod Marka je to tipična stilska figura. Kad Marko govori o jednoj temi, čini se kao da na trenutak želi to prekinuti i ubacuje drugu temu. To je ono ‘unutra’, kako bi kasnije nastavio temu koju je prekinuo, odnosno započeo. Vraća se na istu temu. To je za evanđelista Marko tipično. Marko ukazuje pozornost na važnost teme“, ističe p. Arek. Autor pojašnjava i svoj zapis u uvodu knjige: ‘Zaljubih se u Isusa kako ga Marko na svoj poseban način prikazuje. Svaki susret Isusa s evanđeoskim likovima proživio sam na vlastitoj koži“.
„Moj jedini odnos s Evanđeljem koje je Radosna vijest je moj odnos s Isusom. Isusov odnos prema meni, ali i moj prema Isusu. Evanđelist mi je samo pomoć na tom putu moje očaranosti Gospodinom, jer Marko na svoj način govori kakav je Isus, kakav je taj čovjek, on koji trpi, onaj koji je iskušan, a odbija svako iskušenje. Isus pokazuje put prema Ocu. On umire za mene, on je prolio svoju svetu krv. To oduševljenje Evanđeljem pokazuje zašto sam se zaljubio u to Evanđelje“ kaže p. Arek. Voli Markovo evanđelje i zato što je kratko. „Dok Ivan koristi u svom govoru vrlo teološke pojmove, Marko kao svjedok svetog Petra to prinosi i prikazuje na jednostavan način. I to čini da čovjek može zavoljeti, poljubiti Evanđelje po Marku“, ističe p. Arek.

Mi u Poljskoj često kažemo da ako netko ima temperaturu, vrućicu, znači da se jako naljutio

Osobito draga tema p. Areku iz Evanđelja po Marku je ozdravljenje punice. “Iza toga govora skriva se teološka poruka. Ozdravljenje punice svetog Petra dotiče me uvijek iznova. Iza toga se skriva priča o meni. Evanđelist u Evanđelju uvijek pojašnjava zbog čega se dogodila bolest ili nešto drugo. U slučaju punice, nakon njenog ozdravljenja, Petrova punica se ustala i posluživala. Može se steći zaključak da je ta punica imala problema s posluživanjem drugih. I kao svećenik sebe prepoznajem u tom odlomku, jer taj odlomak govori o pozivu na služenje. Mi ljudi često smo sebični, želimo svoj komfor, a zaboravljamo na ono što je Gospodin učinio u Dvorani Posljednje večere. Iz Dvorane Posljednje večere Isus izlazi na koljenima, služeći drugima. Tu je Isusova veličina”.

“Kasnije na križu, tu je njegova veličina, u proslavljenoj slavi Očevoj. Isusova veličina je baš u onome najmanjem čovjeku, kako kaže Matej, koji je bio gol, slab, odbačen, žedan, gladan. Isus pokazuje što znači služiti. On oslobađa Petrovu punicu da može izaći iz svoje visoke temperature. Mi u Poljskoj često kažemo da ako netko ima temperaturu, vrućicu, znači da se jako naljutio. Moguće, jer tu grčka riječ pokazuje da se ne radi o bolesti, jer temperatura – vrućica za organizam je pomoć, lijek. Prema tome, zašto bi se Isus trebao hvaliti da je uništio lijek? Iza toga se skriva simbolična dimenzija koja govori o oslobađanju osobe”.

“Tu se grčki izrazi često pokazuju na snazi: Isus došao spasiti, Isus došao ponuditi spasenje i toj osobi, možda kroz njen nemar prema drugima, možda jer se osoba često znala brzo naljutiti. U svemu tome prepoznajem sebe i meni taj odlomak jako pomaže. Vrlo je izazovan i velikog je simboličkog značenja. U  interpretaciji toga čina nazvao sam taj odlomak ozdravljenja punice ‘Kako pomoći sebičnjaku?’. Jer ta punica je simbol sebičnjaka. A Isus joj prilazi, pruža joj ruku i podiže je. To su tri koraka kako pomoći sebičnjaku. I ja želim tako činiti”, rekao je p. Arek.

Zahvala kolegama s Teološko–katehetskog odjela Sveučilišta u Zadru i subraći svećenicima

Na koricama knjige nalaze se i riječi uz heštegove Bog ili ništa, svjetlost, prihvaćanje, odgovor, vidjeti, želiš li ozdraviti, strah, sijati, zagrliti, neovisnost, izlječenje, usporavanje, odbijanje, dodir, kontrola, ustani, poziv, zahvalnost, prepustiti se, samoća, hrabrost, susret, hrana, zajedno, tuga, ljepota i poslanje. Ti heštegovi su poput ključnih riječi, izvađene iz svih tekstova koji se nalaze u Bilježnici koja ima karakter i internetske stranice te je i to u službi poticaja čitatelju na razmišljanje kako on sebe vidi i doživljava u odnosu na sve te stvarnosti.

Arek zahvaljuje na podršci kolegama s Teološko–katehetskog odjela Sveučilišta u Zadru i subraći svećenicima iz župe sv. Ante Padovanskog na Smiljevcu u Zadru.

Dr. Krasicki autor je i sljedećih knjiga, sva su izdanja iz Osijeka: Riječ za tebe, 2010., U iščekivanju dolaska, 2011., Svjetlo Riječi, 2014., U sili Duha Svetoga, 2015., Živjeti vjeru, ufanje, ljubav, 2015. (koautorstvo Sanje Dugandžić) i znanstvena knjiga ‘Rođenje iz vode i Duha (usp. Iv 3,3-8) – Egzegeza i učinci kod F. Porscha  i F. Libermanna, KBF Sveučilišta u Zagrebu, 2017.

Arek je član Družbe Duha Svetoga pod zaštitom Bezgrešnog Srca Marijina, iz koje u Hrvatskoj djeluju još trojica svećenika; dvojica u Slavonskom Brodu i jedan u Šibeniku.

Uz službu predavača na Sveučilištu u Zadru, p. Arek obavlja i službu župnika u župama Zablaće i Mandalina u Šibenskoj biskupiji.