"Gregorijansko pjevanje, izvor i nadahnuće"
Zagreb (IKA )
Zagreb, (IKA) – Ovogodišnji Dani crkvene glazbe s temom “Gregorijansko pjevanje, izvor i nadahnuće” održani su 27. i 28. ožujka u prostorijama Instituta za crkvenu glazbu u Zagrebu. Tradicionalni susret crkvenih glazbenika organizirali su Institut za crkvenu glazbu “Albe Vidaković” i Hrvatsko društvo crkvenih glazbenika. Susret je počeo 27. ožujka pjevanom jutarnjom te uvodnom riječju predstojnika ICG-a prof. mr. art. Miroslava Martinjaka, koji je istaknuo da je gregorijansko pjevanje najbliže kršćanskim osjećajima, ono prezentira misao Crkve na zvučan način, dok je u psalmodiji sadržana “ideologija” gregorijanskog pjevanja. Nakon uvoda u seminar dr. s. Katarina Koprek s KBF-a u Zagrebu održala je predavanje “Izvor i nadahnuće gregorijanskog pjevanja”, upoznavši vizualno sudionike s nizom starih notacija koje se dijele na adijastematsku i dijastematsku grupu. Potreba za notacijom se javila u karolinško doba, prvo se razvila adijastematska notacija koja ne pokazuje točne melodijske intervale, već “kako se gregorijanski napjevi pjevaju”, dok je dijastematska notacija postala lišena ekspresivnosti zbog toga što su note postale jednake. Nazočni su imali priliku pristupiti interpretaciji konzultirajući stare semiološke notacije. Uz vodstvo dr. s. Katarine Koprek uspoređivali su notaciju iz St. Gallena, laonsku i kvadratnu notaciju pjevajući primjere “Tu es Deus”, “Nos qui vivimus”, “In ecclesiis” i “Videns Dominus”. Dr. s. Katarina Koprek zaključila je da interpretacija gregorijanskog napjeva može uspjeti samo uz konzultiranje starih neuma, što pretpostavlja poznavanje osnovnih semioloških notacija iz St. Gallena i Laona. Prijepodnevni dio nastavljen je koncertom studenata ICG-a, koji su izveli Devet pasionskih invencija Hernanna Reuttera uz pripadajuće tekstove iz evanđelja koji su bili čitani prije svakog stavka. Jutarnji dio seminara završio je predavanjem “Teme iz gregorijanskog pjevanja” mr. art. Andrejke Srdoč iz Riječke nadbiskupije. Predavanje o pričesnoj pjesmi bilo je podijeljeno na repertorij, liturgijsku i melodijsku identifikaciju. Srdoč je istaknula da u početku communio nastaje kao pjesma koja povezuje službu riječi i euharistijsku službu. Na kraju predavanja polaznici su slušali glazbeni primjer “Gustate e videte”.
Poslijepodnevni dio programa obuhvatio je glazbene (gregorijanske) radionice koje su istovremeno vodili mr. art. s. Vlasta Tkalec s KBF-a u Zagrebu, zatim Danijela Župančić, prof. s KBF-a u Zagrebu, i prof. mr. art. Miroslav Martinjak. Slijedila je orguljska radionica prof. Mirte Kudrne s KBF-a u Zagrebu, te radionica dirigiranja koju je vodio prof. Marko Magdalenić, s istog fakulteta. Prvi dan je završen Službom riječi koju je u kapeli Sv. Martina u zgradi fakulteta predvodio mr. Antun Vukmanić, župnik župe Sv. Terezije od djeteta Isusa iz Zagreba. Pjevanje su predvodili studenti ICG-a pod ravnanjem doc. mr. art. s. Vlaste Tkalec, izvevši gregorijanske napjeve: intr. Resurrexi, grad. Haec dies, sequ. Victime paschali, allel. Christus resurgens, Pater noster i ant. Regina caeli, laetare.
Drugi dan seminara započeo je pjevanom molitvom te predavanjem “Vokalna stilistika” prof. Branka Starca s Umjetničke akademije Sveučilišta u Splitu. Predavač je jasno razdijelio pojmove impostacija glasa i vokalna tehnika. Impostacija predstavlja postavljanje glasa, fonacijsku ideju, organiziranje vokalnog aparata, zakonodavno, mentalni proces; dok s druge strane vokalna tehnika predstavlja vještinu glasa, uporabu vokalnog aparata, izvršno, fiziološki proces. Sudionici seminara su bili upoznati s različitim postavama tona, što su i sâmi isprobavali. Prof. Starc zaključio je da zborovođa mora biti vokalni instrumentator koji usklađuje načine pjevanja unutar svake pojedine dionice. Dani crkvene glazbe 2008. zaključeni su raspravom i predstavljanjem projekta Hrvatskog društva crkvenih glazbenika, navodi se u izvješću objavljenom na stranici Društva crkvenih glazbenika.