Budi dio naše mreže
Izbornik

Ukrajinski katolici protiv nadmetanja među Crkvama

Lavov (IKA )

Lavov, 3. 5. 1994. (IKA) – Prvak ukrajinskih grkokatolika veliki nadbiskup lavovski kardinal Miloslav Ivan Ljubačivskij objavio je Proglas svim Crkvama u Ukrajini da bi obustavile suprotstavljanja i sukobe i tražile putove jedinstva. Kardinal ističe pozitivni razvoj ekumenskih odnosa između Katoličke i pravoslavnih Crkvi u tijeku posljednjih desetljeća. Navodi izjave Drugog vatikanskog koncila, papa Pavla VI. i Ivana Pavla II. i zaključke katoličko-pravoslavne komisije za dijalog, sve što Ukrajinci nisu mogli ni saznati u doba komunističke diktature. Ljubačivskij želi pokazati svojim zemljacima kako su mnogi problemi koji sada postoje između ukrajinskih katolika i pravoslavnih na Zapadu uglavnom razriješeni.
U bivšoj sovjetskoj republici Katolička je Crkva imala svoje zajednice latinskoga i druge bizantskog obreda. Te je zajednice bizantskog obreda – Grkokatolička Ukrajinska Crkva – bile su poslije drugog svjetskog rata zabranjene i nasilno pripojene Ruskoj Pravoslavnoj Crkvi. Od g. 1990. katolički vjernici bizantskoga obreda ponovno javno iskazuju svoje katoličko jedinstvo, ali im pravoslavni teško vraćaju otete crkve. Pravoslavni u Ukrajini pripadaju trima različitim Crkvama, od kojih je od drugih pravoslavnih Crkvi priznata samo ona koja je podložna moskovskom patrijarhu. Zato je tečko uspostavljati katoličko-pravoslavni dijalog, jer čim katolici pokušaju nešto dogovarati s jednom od tri pravoslavne Crkve, druge dvije ih napadaju. Kardinal izražava žaljenje što u ukrajinskim Crkvama kijevske tradicije – a to su sve tamošnje zajednice bizantsko-slavenskog obreda, kako pravoslavne tako i katoličke – ima svećenika i vjernika koji kratkovidno napadaju sve koji ne hodaju s njima. Prvi korak uzajamnom razumijevanju mora biti uzajamno opraštanje.
Mjesto uzajamnog nadmetanja sve krčđanske Crkve trebaju naviještati Kristovo Evanđelje suvremenome svijetu.
Veliki nadbiskup odlučno se protivi svakom preozelitizmu, što znači svim pokušajima prevlačenja vjernika iz jedne u drugu crkvenu zajednicu. Svećenici su dužni služiti duhovnim potrebama vjernika svojih vlastitih zajednica. Provoditi crkveno jedinstvo ne znači širenje jedne Crkve na štetu druge, nego traženje iskonskoga zajedništva među svim Crkvama.
Razumije se, pak, da svaki čovjek ima neotuđivo pravo sam izabrati kojoj će crkvenoj zajednici pristupiti.
Vjerske zajednice ne smiju upotrebljavati karitativnu pomoć za pridobivanje vjernika drugih zajednica. Ljubačivskij osuđuje svako nasilje, kako fizičko tako i pravno-ustrojstveno.
Zanimljivo je da poglavar ukrajinskih grkokatolika predlaže svim ukrajinskim Crkvama da se ne prepiru oko vlasništva crkvenih zgrada, nego da jedni drugima stavljaju na raspolaganje svoje bogoštovne prostore. To nije samo rješavanje praktičnih potreba, nego nužno iskazivanje poštovanja bogoštovlju drugih Crkvi, jer sva ta bogoslužja zaista Boga časte.
Kardinal u svom Proglasu ističe da Katolička Crkva priznaje valjanost svih sakramenata u pravoslavnim Crkvama, stoga je “apsolutno zabranjeno” pravoslavnome koji pristupi u katoličko zajedništvo iznova davati sakramente krštenja, krizme, vjenčanja i svetoga reda.
Glede vrlo osjetljivog pitanja crkvenih posjeda, osobito glede vraćanja katolicima crkvenih zgrada koje su im oduzete i predane pravoslavnima, Ljubačevskij piče: “Uvijek smo spremni o tim pitanjima razgovarati sa svojom pravoslavnom braćom.”
Na kraju Kardinal ističe: “Obnova vjerske slobode u Ukrajini, izlazak naših Crkava u istočnoj Europi iz katakomba i povratak crkvenoga poglavara u katedralu sv. Jurja u Lavovu otvara nove perspektive radu za crkveno jedinstvo. Postizanje dugo željenoga narodnog cilja slobodne nezavisne i demokratske Ukrajine potvrđuje nade ukrajinskog naroda da će i ukrajinske Crkve pojačati napore za kršćansko jedinstvo i nadvladati svoje napetosti.” Svi crkveni predstojnici, svećenici, redovnici i laici, trebaju u tome sudjelovati. Ekumenski dijalog mora se uspostaviti na svim razinama, traži katolički poglavar od svih sunarodnjaka. Brojna društvena i moralna pitanja traže da se sve Crkve zajedno zauzimaju oko njihova rješavanja.