Budi dio naše mreže
Izbornik

Sveta Stolica objavila dokument o prisutnosti u društvenim medijima

Vatikan (IKA)

Dikasterij za komunikaciju Svete Stolice objavio je u ponedjeljak, 29. svibnja 2023. dokument „Prema punoj prisutnosti – pastoralno razmišljanje o angažmanu u društvenim medijima“, prenosi Nedjelja.

Dokument ima četiri poglavlja i 82 broja. Potpisali su ga na svetkovinu Pedesetnice, 28. svibnja pročelnik Dikasterija za komunikaciju Paolo Ruffini i tajnik Lucio A. Ruiz. Svrha mu je zajedničko promišljanje o uključenosti kršćana u društvene medije koji sve više postaju dio života ljudi. Inspiriran je prispodobom o dobrom Samarijancu te mu je cilj promicati kulturu „bližnjega punog ljubavi“ i u digitalnoj sferi.

U kontekstu društvenih medija kojih su pojedinci često i „potrošači“ i „roba“, pastoralno promišljanje traži odgovor koji se temelji na vjeri. „Pozornost, zajedno s osjećajem pripadnosti, uzajamnost i solidarnost su stupovi za izgradnju osjećaja jedinstva što bi u konačnici trebalo ojačati lokalne zajednice, omogućiti im da postanu motori promjene. Postajući ‚tkalci zajedništva‘ kreativnošću ljubavi, možemo zamisliti nove modele izgrađene na povjerenju, transparentnosti i uključenosti, učeći kako biti prisutni u Božjem stilu i nositi znak svjedočanstva“, pojasnili su iz Dikasterija predstavljajući dokument.

Čuvajte se zamki na „digitalnim cestama“

Prvo poglavlje naslovljeno je Čuvajte se zamki na „digitalnim cestama“. U njemu je navedeno da je digitalna revolucija stvorila nove prilike, ali i mnoge izazove. Dokument identificira nekoliko zamki koje treba izbjegavati dok se putuje „digitalnim cestama“: od redukcije pojedinca korisnika do potrošača i robe, do stvaranja „individualističkih prostora” koji služe ljudima s istim razmišljanjem ili poticanja ekstremnog ponašanja. Zatim, putovanje internetskim okružjem je ono u kojem su mnogi bili marginalizirani i povrijeđeni. Za kršćane je stoga izazov učiniti sve da bi digitalni ekosustav postao mjesto za dijeljenje, suradnju i pripadnost, utemeljen na međusobnom povjerenju.

Od svijesti do istinskog susreta

U dijelu dokumenta koji je naslovljen Od svijesti do istinskog susreta navedeno je da se i u digitalnom svijetu mogu pronaći bližnji. „Postati ‚bližnji‘ u okružju društvenih medija počinje sa spremnošću da slušate, sa sviješću da su oni koje upoznajemo na internetu stvarni ljudi. Čak i u okružju koje karakterizira ‚preopterećenost informacijama‘, ovaj stav namjernog slušanja i otvorenost srca omogućuje nam prijelaz iz jednostavne percepcije drugoga u autentični susret“, ističe se u dokumentu. Naglašava se da bi za kršćane cilj trebao biti izgraditi, ne samo „veze“, već i susrete koji mogu postati odnosi i tako ojačati lokalne zajednice.

Od susreta do zajednice

U trećem poglavlju Od susreta do zajednice objašnjeno je da se na „digitalnim ulicama“ mogu susresti drugi bilo s ravnodušnim gledateljskim duhom bilo s duhom podrške i prijateljstva. „U drugom slučaju, mi – koji smo ponekad dobri Samarijanac, a ponekad i ranjeni – možemo početi pridonositi ozdravljenju rane nastale toksičnim digitalnim okružjem. Moramo ponovno izgraditi digitalne prostore tako da postanu humanije i zdravije okružje. U isto vrijeme, možemo pomoći u izradi ovih okružja sposobnijim za poticanje stvarnih zajednica, temeljenih na tom utjelovljenom susretu koji je neizostavan za one koji vjeruju u Riječ koja je tijelom postala“, navodi se u dokumentu.

Prepoznatljiv stil

U završnom dijelu kršćani su pozvani izgraditi prepoznatljivi stil u društvenim medijima koji svoje podrijetlo ima i Kristu. „Učio nas je da se istina otkriva u zajedništvu i da komunikacija izvire iz zajedništva, odnosno iz ljubavi. Prisutnost kršćana u digitalnim medijima trebala bi odražavati ovaj stil, prenijeti istinite informacije na kreativan način, na način koji se rađa iz prijateljstva i izgrađuje zajednicu. Ovaj će stil koristiti priče; vježbat će njegov utjecaj na internetu odgovorno, jer će kršćani postati ‚tkalci zajedništva‘; bit će refleksivan, a ne reaktivan; bit će aktivan u poticanju aktivnosti i projekata koje promoviraju ljudsko dostojanstvo; i bit će sinodalan, pomažući nam da otvorimo svoja srca i prihvatimo svoju braću i sestre“, pojašnjeno je iz Dikasterija za komunikaciju, uz napomenu da prisutnost kršćana na internetu može biti i znak svjedočanstva.

„Kršćani nisu tu da prodaju proizvod ili prozelitiziraju, već radije da svjedoče. Odnosno, oni su tu da svojim riječima i svojim životom potvrde ono što je netko drugi – Bog – napravio, stvarajući zajedništvo koje nas ujedinjuje u Kristu“, ističe se u dokumentu. Također se podsjeća da se kršćani u digitalnom svijetu mogu pronaći i u Samarijancu i u ranjenom iz prispodobe, ili u obojici, ali da u svakom slučaju njihovi susreti na platformama društvenih medija trebaju postati susreti s bližnjima čiji ih se život treba ticati, prenosi Nedjelja.