Budi dio naše mreže
Izbornik

Crkva je euharistijska

Rim

Crkve u Europi s oduševljenjem prihvatile prvu Papinu encikliku u novom tisućljeću

Rim, (IKA/SIR) – Brojni su osvrti Crkava u Europi na novu encikliku pape Ivana Pavla II. o euharistiji i njezinu odnosu s Crkvom. Njemački biskupi u novoj enciklici ponajprije vide isticanje uzajamne povezanosti između Crkve i euharistije te ponovno potvrđivanje ekumenske zauzetosti. “Papa nimalo ne umanjuje ekumensku zauzetost Katoličke crkve, štoviše jača ju”, ističe kardinal Karl Lehmann, “također učestalim pozivanjem na encikliku Ut unum sint”. Papa, kaže Lehmann, želi “da Crkve zajedno, a ponajprije Katolička, izađu osnažene iz poštivanja i posvećivanja euharistije”. To će se dogoditi samo “kada bude moguće izbjeći zloporabe, dvosmislenosti i instrumentaliziranja toga najvišeg otajstva”. Glede pitanja “ekumenskog jedinstva” istaknuto je, primjećuje predsjednik Njemačke BK, kako je “da bi se postigao taj veliki cilj jedinstva oko stola Gospodnjeg potrebno još vremena, ali je također potrebno prevladati neke velike prepreke”. Enciklika pokazuje i smjer kojim treba ići a to je, kaže kardinal, “ono što je za nas moguće sada i ovdje: zajedničko čitanje i upoznavanje Biblije, svjedočenje evanđelja u društvu i u cijelom svijetu, briga za siromašne, nova zajednička evangelizacija kršćana u Europi i zajednička molitva”. “To činiti” pomaže “rastu u pravcu jedinstva”.

Švicarski biskupi primjećuju kako iz pozadine nove enciklike isijava osobni i duhovni stav Ivana Pavla II. “Papa progovara o značajnim sastavnicama vjere Katoličke crkve s osobitom pozornošću na euharistijsko otajstvo”, ističu biskupi u priopćenju. Opisuju encikliku kao “dragocjeno sredstvo” u kojem je potvrđen “središnji položaj euharistije u svakodnevnom životu” za katolike, što predstavlja “odgovornost” na dvostrukoj razini “kako u svakodnevnom životu tako u liturgijskim slavljima”. Samo meditativnim čitanjem “u tišini”, nastavljaju biskupi, moguće je shvatiti pravu težinu nove enciklike, u suprotnom bi je se moglo pogrešno shvatiti kao “borbeni tekst” protiv zloporabe njezina sadržaja i jer “jezik koji se koristi nije tradicionalni”. “Papa”, zaključuju švicarski biskupi, “izabrao je taj način s namjerom da pomogne katolicima trećeg tisućljeća da se orijentiraju” u dobu “bogatom nadom i istodobno nesigurnostima koji tište suvremenog čovjeka”.

Radosni trenutak, “mali katekizam” nauka vjere Crkve o pitanju euharistije te sud o samoj euharistiji kao srcu Crkve, točke su koje proizlaze iz priopćenja Nizozemske biskupske konferencije glede Papine enciklike “Ecclesia de Eucharestia”. Nizozemski biskupi izrazili su želju da se mnoge osobe upoznaju s tim tekstom kako bi mogli “izvući nadahnuće iz sakramenta euharistije i staviti ga u središte vlastitog života”. Biskupi prepoznaju kako su “tamne strane” o kojima Papa govori prisutne također u Nizozemskoj. U tome smislu enciklika “ne pruža svima nadahnjujući poticaj na planu vjere, već radije predstavlja ogledalo”. Švicarski biskupi smatraju kako nove inicijative za euharistijsko klanjanje mogu predstavljati važan poticaj za ponovno oživljavanje euharistijske pobožnosti.

Usavršenje i istodobno sjeme za budućnost, tim riječima nadbiskup kardinal Godfried Danneels opisuje “Ecclesia de Eucharestia”, “četrnaestu encikliku Ivana Pavla II. i prvu u novom tisućljeću”. Objavljujući tu encikliku na početku novog tisućljeća, primjećuje kardinal Danneels, Papa nova vremena, bogata nadom ali i pritiješnjena nemirom, stavlja pod znak euharistije koja “nije izolirani element” već ju je potrebno promatrati “u njezinoj tijesnoj povezanosti s Crkvom. Crkva i euharistija ne mogu se razumjeti jedna bez druge”. Euharistija “otajstvo vjere”; “tako bogato otajstvo” da postoji opasnost da, jednom kada se otkrije jedna ploha toga dijamanta, da se u njem pronađe toliko svjetlosti da se zaboravi primjećivati bogatstvo drugog kuta, koji je jednako tako blistav”, upozorava Danneels. To se bogatstvo, primjećuje belgijski kardinal, “ne može zanemariti, umanjiti ili manipulirati” i njegova se povezanost s Crkvom “očituje po osobi zaređenog službenika, biskupa ili svećenika” koji djeluje “u osobi Krista”. Kardinal Danneels ističe kako Papa u dijelu enciklike razmišlja o Mariji, “prvom svetohraništu”, živom svetohraništu, svjesnom, ispunjenom ljubavlju. Stoga smo pozvani, kaže kardinal Danneels, uzeti Mariju sa sobom i krenuti “ka putu osvijetljenom euharistijom”. “Neka blago ostane upravo blago, prepoznato kao takvo. Na prvome mjestu od strane katolike, koji su pozvani ponovno ga otkriti i svjedočiti; zatim od strane svih kršćana, pozvanih prihvatiti ga u njegovoj punini”: to je, zaključuje nadbiskup, svrha “zahtjeva” i “pravila” na koje Ivan Pavao II. skreće pozornost u novoj enciklici.