Istina je prava novost.

Dubrovnik: Vjeroučitelji na županijskom stručnom vijeću o relikvijama i štovanju svetaca

Prvo županijsko stručno vijeće u novoj školskoj godini za vjeroučitelje osnovnih i srednjih škola, koji djeluju na području Dubrovačke biskupije, održano je u subotu 7. listopada u samostanu svete Klare u Dubrovniku.

Vjeroučitelji su se okupili na radnom susretu na kojem su se upoznali i raspravljali o temi „Relikvije i štovanje svetaca: odnos teologije i primijenjene umjetnosti“. Program je organiziralo Županijsko stručno vijeće osnovnih i srednjih škola i Katehetski ured Dubrovačke biskupije u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje – podružnica Split. Nakon uvodne molitve, koju je predvodila vjeroučiteljica iz Osnovne škole Smokovljani i Osnovne škole Antuna Masle Orašac Anita Slišković, uslijedio je pozdrav pročelnika don Marinka Šljivića.

Pročelnik je u uvodnom govoru pozdravio i zahvalio nazočnom dubrovačkom biskupu Roku Glasnoviću, voditeljici Županijskog stručnog vijeća vjeroučitelja s. Katarini Mihić, na organizaciji programa, novoimenovanoj tajnici Katehetskog ureda Dubrovačke biskupije Tei Kuzek Marević na prihvaćanju odgovorne dužnosti, vjeroučiteljici Aniti na molitvi te svim vjeroučiteljima. Pohvalio je spremnost vjeroučitelja, da unatoč nedovoljnim prometnim vezama na području Dubrovačke biskupije, redovito sudjeluju na programima koji se u organizaciji s Agencijom održavaju tijekom godine u Dubrovniku i Splitu. Naglasio je potporu Dubrovačke biskupije vjeroučiteljima u njihovu radu. Upoznao je vjeroučitelje s planom i programom usavršavanja i drugih aktivnosti koji će u školskoj godini 2023./2024. organizirati Katehetski ured Dubrovačke biskupije i Agencija za odgoj i obrazovanje.

Biskup Glasnović je u pozdravnom govoru zahvalio svim organizatorima i predavačima koji su uložili svoje vrijeme i trud kako bi se ovo vijeće održalo. Citirao je Hrvatski zavod za zapošljavanje prema kojem je vjeroučitelj stručnjak koji ljude sustavno i cjelovito upoznaje s vjerom te ih podučava njezinim temeljnim postavkama i pomaže im u usvajanju ljudskih i vjerskih vrednota koje su primjerene dobi učenika. Prema riječima biskupa vjeroučiteljsko poslanje najbolje se vrši u zajedništvu obitelji, Crkve i škole u čijem je temelju Krist. Naveo je da odabrana tema o relikvijama proizlazi iz vjere u zajedništvo proslavljene Crkve na nebu. Čašćenje relikvija svetaca očituje se kao ispovijedanje vjere u Isusovo uskrsnuće iz kojeg proizlazi vjera u uskrsnuće.

Prvo predavanje o temi „Teološko utemeljenje svetačkih relikvija“ održala je vjeroučiteljica u Klasičnoj gimnaziji Ruđera Boškovića Dubrovnik i voditeljica Županijskog stručnog vijeća vjeroučiteljica s. Katarina Mihić. Naglasila je da kao što je neki osobni predmet iz obiteljske povijesti vrijedan onoliko koliko smo mi emocionalno za njega vezani, tako pojedini svetac za nas postaje značajniji ovisno o tome koliko dobro poznajemo njegovu hagiografiju.

U izlaganju je dala povijesni pregled teološkog štovanja svetačkih moći. U prvoj Crkvi se svi nazivaju svetima, jer su doživjeli blisko zajedništvo s Kristom. Širenjem kršćanstva gubi se gorljivost u prenošenju vjere pa je otad jedno od glavnih kriterija svetosti – mučeništvo. Nakon što je Crkva zadobila slobodu, kriteriji za svetost postaju djevičanstvo i askeza. Stoljećima su ljudi aklamacijom priznavali pojedince svetcima, bez formalnoga postupka. Od 12. stoljeća u Katoličkoj Crkvi proglašenje svetim mora odobriti papa.

Citirajući Katekizam Katoličke Crkve s. Katarina je jasno naznačila razliku između klanjanja Bogu i štovanja svetaca. Bogu jedino pripada klanjanje što se označava grčkom riječi ‘latria’, svetcima se iskazuje štovanje što se označava grčkom riječju ‘dulia’, a za BDM upotrebljava se riječ ‘hiperdulia’ jer se njoj iskazuje veća čast nego ostalim svecima.

Od početka kršćanstva, moći svetaca su predmeti religijskog štovanja putem kojih vjernik stvara bliske veze s Bogom. Moći svetaca se dijele na tri stupnja. Prvi stupanj obuhvaća tjelesne ostatke svetca, drugi stupanj su predmeti koji su pripadali svetcu, a treći stupanj je ono što je bilo u kontaktu sa svetcem. U početku kršćanstva Crkva se protivila prenošenju pojedinih svetačkih dijelova tijela pa su u prvim stoljećima popularnije bile ‘reliquae ex contactu’, odnosno predmeti koji su bili u dodiru s tijelom svetca. Teološkim razvojem Crkva je počela naučavati da nema prepreke pri prenošenju relikvija jer nema zapreke uskrsnuću tijela na kraju vremena. Predavačica je zaključila da je cilj svetačkih relikvija dovesti ljude do Krista.

Drugo predavanje o temi „Relikvije i štovanje svetaca: odnos teologije i primijenjene umjetnosti“ održao je Ivan Viđen, povjesničar umjetnosti i arheolog. Na primjeru svetačkih relikvijara, predavač je prikazao teološki utjecaj na umjetnost, ali i umjetnosti na teologiju. Naglasio je da su relikvijari male enciklopedije srednjovjekovnog života. U izlaganju je istaknuo odnos katoličke i pravoslavne teologije prema moćima svetaca, ali i odnos drugih religija prema relikvijama znamenitih ljudi. Spomenuo je primjer moći svetog Duje u Splitu i Škrinje svetog Šimuna u Zadru te se posebno dotakao Moćnika dubrovačke stolnice. Moćnik je uređen u baroknom stilu te je nedavno obilježena 300 obljetnica njegovog postavljanja u katedralu nakon što je ona obnovljena poslije Velike trešnje koja se dogodila 1667. godine. Vjernici časte svetačke relikvije iz katedrale za vrijeme procesije na svetkovinu svetog Vlaha. Isusovac Bernard Zuzorić je teološki osmislio moćnik, a poruka moćnika jest da je smrt samo privid što jamče oni čije se moći tu čuvaju. Zaključio je predavanje mišlju da se u relikvijarima kriju temeljne istine kršćanske vjere.

Nakon predavanja profesor Viđen odveo je vjeroučitelje u obilazak Moćnika dubrovačke katedrale i stalni postav Biskupske palače kako bi se na licu mjesta upoznali s onim što su imali prigodu čuti u izlaganju.

Osim što su imali prigode upoznati se sa značenjem svetačkih relikvija u teologiji i umjetnosti, vjeroučitelji su imali prigodu za još bolje upoznavanje. Upoznavanje je bio uvod za izbore članova Povjerenstva za dodjelu kanonskih mandata i premještaje vjeroučitelja Dubrovačke biskupije. Povjerenstvo čine pet članova. Dvoje članova su ušli u Povjerenstvo po službi, a to su pročelnik don Marinko Šljivić kao predsjednik i novoimenovana tajnica Katehetskog ureda Tea Kuzek Marević. Treći član je imenovan u ime Dubrovačke biskupije, a to je s. Katarina Mihić. Dvoje ostalih članova su izabrali vjeroučitelji na svom prvom županijskom stručnom vijeću na mandat od pet godina, i to: vjeroučiteljicu Anu Matić iz Gimnazije Dubrovnik i vjeroučiteljicu Anu Zupčić iz Osnovne škole Marina Držića.