Koralisti Sisačke biskupije pri svetom Josipu
Koralisti Sisačke biskupije
Karlovac (IKA)
U Nacionalnom svetištu svetog Josipa u Karlovcu 28. lipnja na večernjoj misi koju je predvodio mons. Antun Sente, župnik župe BDM Snježne i rektor Nacionalnog svetišta, pjevanje je predvodio ansambl Koralisti Sisačke biskupije pod ravnanjem prof. Jelene Blašković uz orguljsku pratnju vlč. Roberta Jakice i Katarine Mandić.
U propovijedi mons. Sente protumačio je evanđeoski tekst, što znači uzeti svoj križ i krenuti za Njim. Govorio je kako staviti Boga na prvo mjesto znači staviti sve drugo na pravo mjesto. Dotaknuo se nekih primjera ljudi koji su izmolili brojne milosti u tom svetištu upravo takvim odabirom, stavljajući Boga na prvo mjesto u svom životu. Rektor je dalje na razumljiv način objasnio primjerima kako se Bog prepoznaje u konkretnoj osobi koju nam je Bog stavio u život; kako se ljubav prema Bogu ostvaruje u ljubavi prema bližnjima, u ljubavi između dvoje supružnika, djece i roditelja, prijatelja.
Mons. Sente je bivši župnik katedralne župe Uzvišenja sv. Križa u Sisku te je za vrijeme gostovanja ansambla čiji članovi dolaze iz sisačkih krajeva podijelio uspomenu koja je istodobno služila kao konkretan primjer i rezultat djelovanja po Božjem naumu. Naime, prije gotovo 13 godina tražio je zborovođu. Unatoč teškoj odluci i brojnim savjetima pronašao ju je u sadašnjoj voditeljici biskupijskog i katedralnog zbora Sisačke biskupije, ali i nedavno osnovanog ansambla Koralisti Sisačke biskupije. S tim sjetnim primjerom na zoran način svima okupljenima objasnio je kako se odluke donesene u Bogu i u plodovima prepoznaju, ne odmah, ali s vremenom u strpljivosti i povjerenju prema Bogu.
Misno slavlje prenosila je Laudato TV, kao i istoimena facebook stranica te facebook stranica Nacionalnog svetišta sv. Josipa.
Nakon misnog slavlja uslijedio je koncert ansambla Koralisti Sisačke biskupije koji je osnovan u svibnju 2020. godine s ciljem njegovanja sakralne glazbene baštine, a o blagdanu svetog Kvirina, zaštitnika grada Siska i Sisačke biskupije, u istomenoj bazilici. Premda se 4. lipnja Ansambl prvi puta predstavio, u Nacionalnom svetištu svetog Josipa prvi je put od svog osnutka održao koncert na poticaj rektora Sentea, a povodom predstojeće proslave dana grada Karlovca.
Članovi Ansambla koji su nastupali na koncertu su Margareta Klobučar, Jelena Blašković, Monika Pranjić, Tihana Herceg Ivšić, Iva Mihelić, Katarina Mandić, Mario Šarić, Luka Celić i vlč. Robert Jakica.
Program koncerta temeljio se na skladbama sisačkog svećenika i skladatelja Matije pl. Ivšića (1894.-1963.). Ivšićevo skladanje pučkih popijevki bilo je namijenjeno za sve, za narod, svrsishodno liturgiji, lako pamtljivo, jednostavno i shvatljivo puku, kratkih melodija, bez pretjeranih ukrasa uz dominaciju jednog motiva. Objavljivao je neke skladbe u Glasniku sv. Josipa, a jedno od njegovih djela posvećeno je upravo tom svecu. Skladba Sv. Josipu nije objavljena u Glasniku sv. Josipa već u časopisu Sv. Cecilija u kojem se naglasak stavljao na razumijevanje liturgije i liturgijskog pjevanja.
Upravo je tom skladbom Sv. Josipu u istoimenom Svetištu otvoren koncert pod organizacijom Nacionalnog svetišta svetog Josipa kao jedna od organiziranih manifestacija koje se organiziraju povodom predstojeće proslave dana grada Karlovca 13. srpnja. Dvoglasnu skladbu izvele su dvije solistice Ansambla, sopranistica Margareta Klobučar i mezzosopranistica Tihana Herceg Ivšić uz orguljsku pratnju vlč. Roberta Jakice. Tekst je preuzet iz Himana Večernje na svetkovinu svetog Josipa 19. ožujka, napisao ga je Girolamo Casanate, a prepjevao M. Pavelić. Ivšićeva obrada ovog moteta (u obliku strofne pjesme) melodijom zorno prikazuje lik svetog Josipa. U prvom dijelu dominirao je polifoni slog koji je svojom raskošnošću prikazao važnost lika svetog Josipa za kršćanski narod, dok se u onom drugom homofono obrađenom dijelu kroz duet proslavljenih opernih pjevačica svjetskog glasa mogla osluškivati Josipova jednostavnost.
Kyrie, o Bože silan, istinit, uglazbljeni tekst najvjerojatnijeg autora sv. Ambrozija Milanskog, prepjeva M. Pavelića, snažno je odjeknuo s kora Nacionalnog svetišta u izvedbi Ansambla i orguljsku pratnju Katarine Mandić. Hvalospjev se pronio svetištem i ujedinio sve okupljene pred slikom Boga i Sina, snažnog i jakog, silnog i istinitog, svemoćnog.
Uslijedila je Pjesma Majci Božjoj Bistričkoj, hrvatskog svećenika i pjesnika Jeronima Kornera, koju je izvela mezzosopranistica Tihana Herceg Ivšić uz orguljsku pratnju vlč. Roberta Jakice. Svaki ispjevani ton donosio je smiraj i usmjeravao pogled vjere na Marijinu čistoću, slavu te njeno dioništvo u radosti vječnoga života.
Kajkavskom pučkom popijevkom Gda su serca puna tuge, slatkorječivim tekstom Josipa (Jože) Kirina, ansambl je uz orguljsku pratnju Katarine Mandić iskazao čast Blaženoj Djevici Mariji. Preciznom metrikom i naglašenom dinamikom istaknula se emotivna komponenta vapaja, ushita i molitve Kraljici svih visina.
O, najljepša, tekst je Zdenke Seunik – Jušić, hrvatske književnice, pjesnikinje, i još jedna uglazbljena Ivšićeva skladba posvećena Blaženoj Djevici Mariji u čarobnoj izvedbi sopranistice Margarete Klobučar i orguljsku pratnju vlč. Roberta Jakice. Tri zaziva Marijina imena sekvencom uzlazno za sekundu vodila su do vrhunca skladbe kojom se očitovao stav divljenja Marijinoj ljepoti.
Posljednja skladba na koncertnom programu bila je O Isuse, nebesa sjaj, inače dio himna Jesu, decus angelicum (Na Isusov se spomen sam) što ga je u 12. stoljeću napisao sv. Bernard iz Clairvauxa, a preveo isusovac Milan Pavelić. Izmjena pjevanja cjelokupnog ansambla i dueta već spomenutih solistica Margarete Klobučar i Tihane Herceg Ivšić uz orguljašku pratnju vlč. Roberta Jakice zvučalo je kao pobjedničko klicanje i iskazivanje najdublje časti i poštovanja Isusu, Djevinu cvijetu.
Potaknuti dugim pljeskom na kraju koncerta ansambl je van planiranog programa i Ivšićeva opusa izveo još jednu skladbu, motet Svrši stopi moje, op. 19, za koji je skladatelj Krsto Odak odabrao tekst iz Davidova psalma broj 17 (prema tumačenju L. Županovića). Svrši stopi moje jedna je od najljepših sakralnih skladbi hrvatske glazbene baštine prošloga stoljeća, koja je zahvaljujući nadahnutoj izvedbi muških članova, solistice Tihane Herceg Ivšić, orguljsku pratnju vlč. Roberta Jakice, ali i svih ostalih članova ansambla Koralisti Sisačke biskupije, stvorila poseban ugođaj. Glazbeni izričaj od avangardnog do standardnog, smirenog uvoda orgulja do snažne gradacije sadrži bogatstvo zvuka i kao takav na najbolji je mogući način proniknuo u produhovljene pjesničke riječi Davidova psalma. Gromoglasni pljesak bio je vidljivi dokaz unutarnje radosti i zahvalnosti ponajprije prema Bogu, a onda i prema članovima ansambla koji su zvucima sakralnog izričaja darovali dio sebe.
Druženje članova ansambla Koralisti Sisačke biskupije nastavljeno je u prostorijama svetišta gdje je mons. Sente uz zakusku upoznao sve okupljene s najznačajnijim povijesnim i kulturnim obilježjima grada Karlovca i Dubovca.