Budi dio naše mreže
Izbornik

Međunarodni znanstveno-umjetnički simpozij „Ivan Lukačić, kapelnik splitske prvostolnice“ (2)

Split (IKA)

Drugi dan simpozija koji u povodu 400. obljetnice izdanja Lukačićeve zbirke „Sacrae cantiones“ organizira Katolički bogoslovni fakultet i Umjetnička akademija Sveučilišta u Splitu, 13. studenoga, u splitskoj katedrali Sv. Dujma počeo je predavanjem red. prof. Egona Mihajlovića s Muzičke akademije Sveučilišta u Ljubljani.

Govorio je o temi „Glazba Ivana Lukačića i povijesna izvođačka praksa“. Estetika vokalno-instrumentalne glazbe, stilistika, diminucijske tehnike i pravila, kao i gramatika ranobaroknih afekata sastavni su dijelovi pri razumijevanju, proučavanju i izvođenju glazbe talijanskog seicento, pa tako i opusa Ivana Lukačića. Predavanje je vodilo kroz sve mjerodavne upute izvođačke prakse s detaljnim pogledom na gramatiku glazbe iz vremena ranog baroka u Italiji. Slobodna i ispisana ornamentika, ispuna intervalnih skokova diminucijama, pitanje „kada-gdje-koji-zašto“ pri neovisnom dodavanju ornamenata, samo su neki od bitnih aspekata, koji se ubrzo pojave pri početku muzikološko-izvedbenog rada postavljanja i osmišljanja zvučne koncepcije i pravilne interpretacije Lukačićeva opusa.

Potom je red. prof. art. Mario Penzar s Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu govorio o temi „Sacrae cantiones/Harmonices mundi“. Barokna glazba uistinu je danas posljednji svjedok „starog svijeta“, vremena koje je nakon prosvjetiteljstva ostalo u tami povijesti, zaboravljeno više od dva stoljeća. Ovom radionicom želimo vrijeme spekulativnih glazbenih/teoloških/socioloških parametara vratiti u naše suvremeno, sekularno vrijeme i podsjetiti na temelje i ideale koji su glazbu prozvali „krovnom“ među sedam slobodnih umjetnosti. Radionica je zamišljena kao svojevrsna parafraza intelektualnih skupova koji su „stvarali“ glazbu 17. i 18. stoljeća diljem Europe (svijetli primjer je Bachov Collegium musicum u Leipzigu). U okviru radionice bit će izvedeni i moteti Ivana Lukačića te kratak seminar o praktičnoj realizaciji bassa continua različitih nacionalnih škola 17. i 18. stoljeća, kazao je, između ostaloga, prof. Penzar.

Jutarnji dio programa završio je radionicom o povijesnoj izvođačkoj glazbenoj praksi pjevača s Christinom Pluhar, Ansambl L’Arpeggiata, koja im se obratila putem Zooma. Radionica je bila namijenjena studentima umjetničkog pjevanja, kao i profesionalnim pjevačima koji žele učiti o izvođačkoj glazbenoj praksi 17. stoljeća. Pjevači su mogli birati za pripremu različite izvedbe iz opusa Ivana Lukačića „Sacrae cantiones“, iz 1620.

Član Organizacijskoga odbora simpozija katedralni orguljaš mo don Ivan Urlić kazao je da mu je drago da se organizira simpozij o Ivanu Lukačiću iz više razloga: „Prvenstveno kao katedralnom orguljašu, koji danas nasljeđuje tu baštinu i imam susreta s njom osobito kroz repertorij katedralnog zbora. Itekako njegujemo Lukačićeve skladbe i u koncertima i u misama.“

Istaknuo je da su vrijedne ruke kapelnika splitske prvostolnice maestra don Šime Marovića tome mnogo pridonijele i danas prilagodile potrebama splitskoga katedralnog zbora sv. Dujma. „Osjećam se i ponosno i zahvalno što imam priliku sudjelovati na ovakvom jednom događaju. Lukačić je pomalo zanemaren u našem narodu, a usuđujem se reći što je pretenciozno“, nastavio je mo Urlić, „što je Bach za svjetsku glazbu to je Lukačić za našu hrvatsku baštinu. Mislim da je ovo važan događaj kako za kulturne tako i za crkvene prilike“.