Misno slavlje za 444. rođendan grada Karlovca
Foto: Petar Vuković//Misno slavlje za 444. rođendan grada Karlovac
Karlovac (IKA)
Mons. Ivan Šaško, zagrebački pomoćni biskup, slavio je 13. srpnja misno slavlje povodom proslave „Dana grada Karlovca”, ujedno 444. rođendana grada te spomendana Blažene Djevice Marije Majke Božje Bistričke u Nacionalnom svetištu svetog Josipa u Karlovcu.
Koncelebrirali su svećenici Karlovačkog dekanata, a pjevanje su animirali članovi Karlovačkog vokalni okteta pod ravnanjem Irene Božićević.
U uvodu u misno slavlje biskup Šaško je kazao kako pred Gospodina donose cijeli grad Karlovac, „dok molitvu za njega uzdižemo mi, svećenici, počevši od prečasne gospode: Dekana Dražena Karačića i Kristijana Gatarića, rektora ovoga evetišta mons. Antuna Sentea i našega ‘dijamantnog jubilarca’ mons. Ferdinanda Vražića. Raduje nas što su dionici te molitve cijenjeni nositelji političke gradskih, županijskih i državnih vlasti: gospodin gradonačelnik Damir Mandić i gospođa zamjenica gradonačelnika Ivana Fočić, predsjednik Gradskoga vijeća Marin Svetić; gospođa županica Martina Furdek-Hajdin, gospođe saborske zastupnice; čelnici i predstavnici raznih institucija i služba, hrvatske vojske, policije i vatrogasaca te članovi Građanske garde, koji još snažnije povezuju vrijednosti prošlosti i sadašnjosti pri čemu ne smijemo zaboraviti ili obescijeniti žrtvu i dar hrvatskih branitelja”.
„U ovoj najljepšoj i najuzvišenijoj čestitci 444. obljetnice Karlovca nalazi se i čestitka našega zagrebačkog nadbiskupa, mons. Dražena Kutleše, koju vam srdačno prenosim”, kazao je na početku misnog slavlja biskup Šaško.
„Bog me to pred vama poslao da vas održi u životu”
Tumačeći naviještenu Božju riječ Starog zavjeta u kojoj se Josip u Egiptu otkriva svojoj braći, mons. Šaško je kazao kako su Josipova braća preplašena pred svojim bratom koga su željeli ukloniti te nemaju snage ni govoriti, ali Josip ih ohrabruje i povjerava im predivne riječi, dublje od zemaljskoga života: „Ja sam Josip, vaš brat; onaj koga ste prodali u Egipat. Ali se nemojte uznemirivati i prekoravati što ste me ovamo prodali; jer Bog me to pred vama poslao da vas održi u životu”.
„Josip u užasnome iskustvu koje je proživio kao žrtva prepoznaje providnosan i milosrdan Božji plan. Mogao je reći: Bog me je spasio i sada donosi nevolju mojim progoniteljima. Sada se mogu radovati, dok oni trpe zbog učinjena grijeha. U Svetome je pismu na puno mjesta jasno dano na znanje da Bog nagrađuje dobro, a kažnjava zlo, ali je Josip još dublje čitao Božju nakanu. Vi ste me prodali. To je gruba stvarnost, ali u toj iskrivljenosti, nepravednosti i grubosti postoji Božja spasenjska nakana: Bog me je poslao da bi vas spasio”, istaknuo je biskup.
„Moralno pravilo za nas glasi da nikada s pomoću zla ne pokušavamo postići dobro. Itekako je porazno, ako smo vođeni načelom da se bira zlo, pa tako i manje zlo, jer mi ne možemo činiti što čini Gospodin. Bog u svojoj dobrostivosti i ljudska zla djela ponekad koristi za dobro. To je teško prepoznati, osobito kada se zlo okomi na nas; istinski smo blagoslovljeni ako to uspijemo. Karlovac je to u svojoj povijesti doživio više puta…”
Istina o zlu ispravlja zlo i dovodi do oproštenja
„Još je teže pomoći nekomu tko nam je nanio ili nanosi zlo; prihvatiti da nas Bog želi pridružiti svojoj neizmjernoj dobroti tako da bismo mogli činiti dobro i onima koji su nam nanijeli bol. No, kao što smo poučeni, to ne znači odstupiti od dobra, prešutjeti zlo, praviti se da ono nije počinjeno i da se s njime ne treba suočiti. Upravo suprotno: dobro drugima – pa tako i neprijateljima – činimo kada pomažemo prepoznati istinu zla, jer se u njoj rađa potreba ispravljanja zla, promjene i istinske obnove koja prolazi kroz traženje oproštenja. To nije i ne može biti ‘politički projekt’ ili odluka, nego duboko duhovan milosni proces koji se ne ostvaruje društvenim dogovaranjem. Uostalom, svaki drukčiji pokušaj završio je u još dubljem razočaranju. Povijest Josipa, koga običavamo zvati ‘Egipatskim’, navještaj je Kristove muke i proslave. Isus je bio predan, prodan zbog zavisti; baš kao i Josip, poslan je ususret sigurnoj smrti. No, ta je smrt – po Božjemu promislu – postala proslavom”, rekao je nadalje u homiliji zagrebački pomoćni biskup.
„Svaki put kad se oslanjamo na nešto drugo, a ne računamo s Božjim darom, ne postižemo ništa. I ono što se čini kao uspjeh, zapravo je zavaravanje i izvor nemira, prašina koja nije vrijedna nego da ju se otrese s obuće”, kazao je.
Znakovite brojke 444. rođendana Grada
Nadalje, biskup Šaško je poručio kako „razmišljajući i moleći za Karlovac za ovu 444. obljetnicu njegova nastajanja zadržao sam se na nekoliko detalja, a s vama želim podijeliti samo dva”.
„Prvi se odnosi na godine, na lako pamtljiv broj s tri četvorke, a triput ponovljen broj upućuje na puninu zemaljskoga, jer je pomnožen brojem Presvetoga Trojstva. Taj broj tumači povezuje s onim mjestom u Knjizi Nehemijinoj (7, 6) gdje se govori o povratnicima iz Babilonskoga sužanjstva u opustjelu zemlju, posebice o levitima, čime je počela obnova Jeruzalema.Te su mi dvije poveznice drage i ohrabrujuće, ali me ova druga odvela do zabrinjavajuće asocijacije. Naime, kad se govori o odlascima i povratku, taj broj pomnožen s tisuću podsjetio me na činjenicu da se za otprilike toliko ljudi 444 000 smanjio broj stanovnika u Hrvatskoj u posljednjih desetak godina. Svaki čovjek, a naročito nositelji političke vlasti rado se hvale uspjesima, nerijetko tako da ostanu prešućeni neuspjesi. Teško da itko može spomenuti neki uspjeh u našoj domovini, a da prije toga ne vidi, da ne bude svjestan i ne spomene tu istinu te da se ne pita o uzrocima. Nažalost, za svaku godinu otkako je u Europskoj uniji Hrvatska je prosječno gubila oko 1% svoga stanovništva.
Usporedba s drugim europskim zemljama koje doživljavaju slična gibanja ne bi smjela biti opravdanje. Očito je negdje izostala istina, susret s njom, darovanost i pouzdanje u Gospodina; izostalo je ono čemu nas uče Blažena Djevica i sveti Josip”.
„Drugi detalj povezan je s grbom grada Karlovca, istaknutim na Povelji o statutu slobodnoga kraljevskog grada (1781.). U njegovu je središtu inicijal Josipova imena. Iako nosi ime po Karlu, u grb Grada upisano je Josipovo ime. A čovjek na koga se ono odnosi, rimsko-njemački car Josip II., dobio je ime po sv. Josipu. Svakako je zanimljiva podudarnost toga inicijala i ovoga karlovačkog, hrvatskog Josipovog svetišta, proglašenoga takvim dvjesto godina kasnije. Uz to je potrebno vidjeti i određena odstupanja po kojima Gospodin ispisuje život i povijest na svoj način.
Naime, znamo da je car Josip II. poricao pravo hrvatsko-ugarske države na krunu i nije nosio naslov hrvatsko-ugarskoga kralja; znamo da je u duhu prosvjetiteljskoga apsolutizma uveo državni nadzor nad Katoličkom Crkvom u Carstvu, dokinuo kontemplativne redove, plijenio crkvenu imovinu, tako da je pojam ‘jozefinizma’ u mnogočemu bio kušnja s teškim posljedicama za život naše Crkve. Pritom ne treba zanemariti dobre plodove reforme koja se, uostalom, oslanjala na postulate kršćanske kulture, a ticala olakšavanja života kmetova, školovanja, dokidanja smrtne kazne, unaprjeđenja poljoprivrede kao temelja državnoga gospodarstva, zaštite domaće proizvodnje, zdravstva i socijalne skrbi… Ipak, polazište je bilo ideološke naravi i prouzročilo je puno sukoba i krajnjih neuspjeha. Svako udaljavanje od Boga, koliko god prosvjetiteljski djelovalo, nužno za sobom ostavlja tragove neuspjeha i sukoba. S naslovnice te Povelje možemo učiti puno više, ako se zagledamo u prošlost koja brzo dokida besplodnost i nekih sadašnjih polemika, kao što je ona o poljima hrvatskoga grba, jer ne će trebati upućivati pogled samo prema krovu zagrebačke crkve sv. Marka na Griču, nego je za to dovoljno vidjeti i karlovački grb koji je istaknut na raznim mjestima i predmetima”, poručio je biskup Šaško.
Agresivna podmetanja totalitarizma
„No, žalosno je da se u Hrvatskoj danas moramo prepoznavati sve agresivnija podmetanja, širenje sadržaja, pristupa i metoda kakve smo iskusili u komunističkome režimu. Doduše, kao Crkva smo upozoravali na to od formalne propasti toga totalitarizma, ali kao da smo se umorili; kao da se ustručavamo zalagati za istinu i dobro, jer ne vidimo odjeka tih upozorenja. Znamo da je Karlovac – koji je i prije trideset godina u ratu protiv Hrvatske bio promatran kao slaba točka, prijelomnica koju se kanilo slomiti bez poteškoća – postao novim uporištem. Pohvalno je i danas osjetiti napore koje poduzimaju nositelji političke vlasti kao i drugi ljudi kojima je stalo do dobra glede jačanja ovoga dijela Hrvatske; uvijek se tomu u Karlovcu radujem i vjerujem u Gospodinovu snagu, tako da Karlovac može postati primjerom za obnovu domovine, i dalje nošen Božjom riječju i biblijskim primjerima”.
Važno je samo ne ići putem zla
„Oni nam pokazuju da u svemu najbitnija nisu neka materijalna sredstva, a izvanjske nepovoljne okolnosti mogu postati neslućene mogućnosti. Važno je samo ne ići putem zla i ideologija kojima nije teško prodati i vlastitu braću i opustošiti vlastitu zemlju. Svaka nametnuta ideologija, ona koja nije proizišla iz kršćanske kulture; koja nije prožeta svjetlom vječnosti, vrijednostima darovanosti, milosrđa i žrtve, skupo je koštala naš narod. Ne smijemo zatvoriti oči ni pred čim što prodaje otajstvo života i što je kadro slobodu zamijeniti ropstvom duha”, rekao je propovjednik.
„Karlovac je pokazao da to može i nama povjerio da tu istinu obnavljamo. U Starome je zavjetu izabrani narod ostao na životu zahvaljujući Božjoj i Josipovoj darežljivosti. U Novome je zavjetu cijeli svijet spašen zahvaljujući velikodušnosti Marije i Josipa. Na nama je k srcu uzeti riječi koje nam danas dopiru do srca, a tiču se Josipa i Marije: Idite k Josipu i: Što god vam Gospodin rekne – učinite”, zaključio je homiliju mons. Šaško.
Nakon misnog slavlja gradonačelnik grada Karlovca uručio je biskupu Šašku u znaku zahvalnosti repliku Josipova kipa iz karlovačkog svetišta kojega je izradio akademski kipar Ante Starčević i repliku 3D tehnikom kojega je izradio ovogodišnji krizmanik Nikola Baniček.