Mons. Puljić predvodio misu na treću korizmenu nedjelju u katedrali sv. Stošije u Zadru
Foto: I. Grbić // mons. Želimir Puljić
Zadar (IKA/TU)
Misno slavlje na treću korizmenu nedjelju, 3. ožujka 2024., u katedrali sv. Stošije u Zadru predvodio je umirovljeni zadarski nadbiskup Želimir Puljić, izvijestio je Tiskovni ured Zadarske nadbiskupije.
„Kristovi učenici moraju jasno govoriti, ne bojati se ničega, moraju govoriti i činiti ono što je pravo. Jer, s načelima nema kompromisa. Crkva živi od vjernih, odlučnih i neslomljivih članova koji ostaju vjerni Bogu do kraja“, poručio je mons. Puljić, istaknuvši primjer hrvatskog blaženika koji je bio dosljedan i neustrašiv u javnom zastupanju Božjih načela, zaštite dostojanstva Crkve i svakog čovjeka.
„Da je veliki sin roda našega, blaženi Alojzije Stepinac, pristao surađivati s komunističkim vlastima, ne bi bio proganjan i zatvaran. Ali, shvatio je, ‘Ovdje nema kompromisa! Ovdje polažem život ako treba, ali neću odstupiti od načela koje sam učio i prihvatio’. Ostao je čvrst kao stijena, pa je Crkva beatifikacijom u Mariji Bistrici to potvrdila i rekla što misli o njemu. A to je potvrdio i Bog svojim čudom, da imamo velikog svjedoka“, rekao je mons. Puljić.
Nadbiskup je to istaknuo u kontekstu prvog čitanja o potrebi poštivanja Božjih zapovijedi i navještenog Evanđelja u kojem Isus oštro reagira, s obzirom na trgovce u hramu. „Evanđelje donosi prizor kada Isus uz blagdan Pashe ulazi u židovski hram u Jeruzalemu, taj sveti prostor, središnji vjerski i nacionalni centar Izraela. Kad je ušao, imao je što vidjeti: poredane stolove kao na tržnici. Svi izvikuju cijene i traže dobre mušterije. A u donjem kutu hrama, skupina mešetara mijenja novac. Odjekuje vika i galama, nered u najsvetijem hramu Božjem! Kad je to Isus vidio, planuo je božanskom srdžbom, sve im isprevrtao i rastjerao“, rekao je mons. Puljić, istaknuvši da „ta slika Isusa odudara od one koju obično imamo o Isusu koji je blag i milosrdan, koji tješi i prašta“.
Nadbiskup je podsjetio da taj događaj Ivan donosi na početku Evanđelja, nakon svjedočanstva Ivana Krstitelja kad je za Isusa rekao da je Jaganjac Božji koji odnosi grijehe svijeta i nakon prvog čuda u Kani Galilejskoj. „Slijedi Isusov uzlaz u Jeruzalem uz blagdan Pashe i izgon trgovaca iz hrama. Kao da je evanđelist htio dati do znanja kako valja najprije napraviti reda u svetištu. I mi, svaki put kad započinjemo misu, počinjemo s kajanjem, da se stvori malo reda u našoj duši, da se pripravimo očišćeni. Ljutiti Isus s bičem u ruci ne uklapa se u naše predodžbe. A upravo tako ga opisuje navješteno Evanđelje s bičem od užeta u njegovoj desnici. Desnicom se inače dijeli blagoslov, dodiruje bolesnika i blagoslivlja ga. Mi smo stvorili pomalo jednostranu sliku o Isusu. On jest i blag i milosrdan, ali na nepravdu i na povredu svetosti kuće Očeve vidimo kako reagira: „Nosite se odavde i ne činite od kuće Oca mojega kuću trgovačku“ (Iv 2, 15-16). Isus to čini jer ga izjeda revnost za Dom Gospodnji. Isus dolazi s jasnom porukom da se s čašću Oca nebeskoga ne trguje i ne prave se nikakvi kompromisi“, poručio je mons. Puljić.
Nadbiskup je rekao da i u različitim institucijama ovoga svijeta gdje se ljudi susreću i provode vrijeme, poput kazališta, koncertnih dvorana, hotela, sportskih stadiona, vladaju neka pravila i red kojih se valja držati, kao i na prijemima uz proslave važnih godišnjica i blagdana. „Ako se netko nekulturno ophodi i ponaša, čuvari reda će učiniti da sve bude kako treba, da se uspostavi red“, rekao je mons. Puljić, istaknuvši da crkva, Božji hram, potiče da se ljudi u njoj skladno vladaju. U crkvi je domaćin Bog, to je dom molitve i sabranosti gdje Gospodin sve poziva na gozbu Riječi i euharistije. „Crkva građevina je hram vječnog spasenja koju nitko ne smije obeščastiti ili obezvrijediti. I mi smo dom Božji. Bog je po krštenju ušao u našu dušu, naš život. Kamo sreće da nas izjeda revnost da očuvamo hram Božji koji je u nama stvoren po našem krštenju“, rekao je mons. Puljić.
Isus je potjerao trgovce iz hrama „vrlo energično, s jasnom porukom da se s čašću nebeskoga Oca ne trguje i ne prave nikakvi kompromisi. To je poruka i Crkvi za sva vremena: da slijedi Isusa i naučava Božje zapovijedi i moralna načela jasno i nepokolebljivo, u duhu deset Božjih odredaba koje je Mojsije primio kao putokaz na ispravnom putu. To je poruka i biskupima, svećenicima, roditeljima, učiteljima, svima koji su zaduženi za određene odgovornosti u svijetu. To je poruka da se slijedi nauk zapovijedi i moralna načela koja su jasno izrečena u deset Božjih zapovijedi: Evo vam, da se ne izgubite u ovom svijetu. Evo vam pravila ponašanja, da ne vrludate“, rekao je mons. Puljić, zahvalivši Bogu što je dao tih deset jasnih smjernica.
„Uz to, u vremenima krize i velikih moralnih devijacija, Bog šalje Crkvi čvrste i postojane vođe poput Mojsija, Ivana Krstitelja ili nedavno, u naše vrijeme, poput sv. Ivana Pavla II. i Benedikta XVI. koje su tadašnji mediji nazivali „konzervativnima, desnim i strogima“, kako bi se osporila njihova veličina i kako bi se kod ljudi stekao dojam da oni nisu dobri vođe“, rekao je mons. Puljić. Podsjetio je kako su Ivanu Pavlu II. uskratili dodijeliti Nobelovu nagradu „jer u svojoj ‘konzervativnosti nije dopuštao pobačaj’ niti je priznavao brakove ‘istospolnih zajednica’. Ako je itko trebao dobiti tu nagradu, trebao je Ivan Pavao II. No, ljudi koji odlučuju mislili su, bolje ne dati nagradu takvom čovjeku. Ali, Crkva mu je dala nagradu i to u vrlo kratkom vremenu, kako su i tražili vjernici na Trgu sv. Petra, s natpisom ‘Subito Santo’. Dobio je najveću nagradu, sveca. To je njegova najbolja nagrada, jer Crkvi je služio neumorno, neustrašivo i postojano. Crkva nastavlja Kristovo djelo, pa mora poput njega zauzimati se za Božja prava i čast, a jednako tako za prava onih iza kojih je Isus uvijek stajao: obespravljeni, potlačeni, iskorištavani, prodavani.
Mi smo puni govora o ljudskim pravima, i dobro je to. Čovjek je slika Božja i treba čuvati njegovo dostojanstvo i njegova prava. Ali, kao vjernici, pozvani smo čuvati i Božja prava. Valjda i Bog ima prava u svijetu kojeg je stvorio, da bude među nama, da mu se klanjamo, molimo. Nažalost, povijest i brojne ideologije pokazale su kako se otpisuje Boga, da Bog ne treba čovjeku. Lucifer je prvi rekao ‘Neću služiti’“, upozorio je mons. Puljić.
„Zato Crkva ustaje protiv proizvođača i dilera droge, protiv trgovine ljudima i zlouporabe djece u nečasne svrhe, protiv pornografije i prostitucije, iako je to ponekad opasno i po život“, rekao je mons. Puljić. Podsjetio je kako je sv. Ivan Pavao II. na Siciliji, javno, svojim glasom neustrašivo pozvao mafijaše: „Obratite se! Nemate pravo ubijati!“. Papino okruženje se bilo prestrašilo zbog tih njegovih izjava, ali Papa je proročkim glasom bio pozvao i njih da nemaju pravo ucjenjivati i ubijati obitelji.
„I mi, vjernici ovoga prostora i vremena, pred izazovima suvremenih ideologija sekularizma, relativizma, u najnovije vrijeme dženderizma, pozvani smo biti odlučni i vjerni svjedoci. Ideologije ne prestaju postojati i bit će ih do kraja svijeta“, upozorio je mons. Puljić, podsjetivši kako je nedavno papa Franjo odredio da se učini istraživanje u vezi „strašne rodne ideologije“.
„Papa je barem petnaestak puta rekao da je rodna ideologija suvremena kolonizacija koja širi krivu antropologiju o čovjeku. Pred takvim ideologijama nama je biti odlučnim i vjernim svjedocima Božjih zapovijedi koje nisu zastarjele, jer su urezane u srce čovjeka. Božje zapovijedi su putokaz i u našem vremenu. Moralna načela koje Crkva naučava i brani imaju trajnu vrijednost, usprkos ljudskom vrludanju i prigovorima kako su te zapovijedi zastarjele“, poručio je mons. Puljić, zaključivši: „Sveto vrijeme korizme dobra je prigoda provjeriti je li nas možda zahvatio duh kompromisa te jesmo li svojim vladanjem i stavovima pomogli da se kršćanstvo pomalo razvodnjava. Naime, na dvije stolice ne može se sjediti. Bog, izvor milosrđa i dobrote, odredio je lijek našim grijesima: post, molitvu i djela ljubavi. Priznajemo da smo grešni jer nas i savjest optužuje, predbacuje nam. Molimo Gospodina da nam daruje svoje milosrđe“, izvijestio je Tiskovni ured Zadarske nadbiskupije.