Istina je prava novost.

Objavljena knjiga "Neokalcedonska kristologija Leoncija Jeruzalemskog"

Iz tiska je izašla knjiga Neokalcedonska kristologija Leoncija Jeruzalemskog autora doc. dr. sc. Josipa Kneževića, profesora patrologije na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Univerziteta u Sarajevu.

Riječ je o djelu – kako i naslov sugerira – koje nastoji „rasvijetliti ono do sada počesto slabo obrađivano razdoblje kristoloških rasprava VI. i VII. st.“, kako je napisao jedan od recenzenata. Naime, brojne klasične kristologije često se drže postavke da je s Kalcedonskim koncilom više-manje okončan kristološki i dogmatski razvoj, te da Drugi carigradski koncil (553. godine) tek zaokružuje problematiku. Ova knjiga želi naglasiti kako još uvijek nije bio kraj kristoloških rasprava koje će se u naredna dva stoljeća i nastaviti vrlo dinamično i vrlo dramatično. Stoga, kako bi se promislilo ključne pojmove vezane uz kristologiju, trebalo je uvesti i neke nove. Upravo je Leoncije Jeruzalemski u tome dao veliki doprinos postajući jednim od najoriginalnijih teoloških autora u vremenu patristike koje inače u patrologiji nosi naziv „Razdoblje opadanja starokršćanske književnosti“

Knjiga je podijeljena u dva dijela. Prvi dio nosi naslov „Prijelaz od kalcedonizma na neokalcedonizam“ u kojem je prije svega prikazan kristološki razvoj do Kalcedonskog koncila (451. godine), naznačujući pojedine važne točke kao što su terminološko pitanje i kristološke kontroverze između Efeškog (431. godine) i Kalcedonskog (451. godine) koncila. Nadalje, taj se razvoj nastavlja preko kristoloških rasprava druge polovice V. i VI. stoljeća zajedno s podjelama između protivnika i pobornika kalcedonske kristologije, te služi kao prikaz kontinuiteta između kalcedonske kristologije i neokalcedonizma Leoncija Jeruzalemskog. Time se i zatvara treće poglavlje tog prvog dijela.

Drugi dio knjige nosi naslov „Neokalcedonizam Leoncija Jeruzalemskog“ i podijeljen je također u tri poglavlja. Prvo se poglavlje bavi prosopografskim i kronološkim pitanjima vezanim uz život i literarno djelovanje crkvenog oca Leoncija Jeruzalemskog, te terminološkom analizom u njegovoj kristologiji.

Drugo se poglavlje bavi samom njegovom kristologijom, u kojem autor predstavlja sve koncepte njegove kristologije, kao što su: Leoncijev nauk o pojmu hipostaze božanskog Logosa; zatim njegov nauk o pojmu synthesis kao novom načinu sjedinjenja dviju naravi u jednoj hipostazi božanskog Logosa; zatim koncept enhypostaton u kojem autor prikazuje način na koji je ljudska Kristova narav uosobljena u hipostazi božanskog Logosa; zatim predstavlja pitanje/problem trpljenja božanskog Logosa u preuzetom tijelu, pitanje Marijina Bogomajčinstva u Leoncijevoj mariologiji, te na kraju odbijanje nestorijanske koncepcije Theophoros anthropos prema kojoj bi ljudska narav bila nositeljicom božanstva u Kristu.

U trećem poglavlju, koji je naslovljen kao „Neokalcedonizam Leoncija Jeruzalemskog kao anticipacija miateletizma“, autor pobija hipotezu prema kojoj bi Leoncijev neokalcedonizam prouzročio pojavu hereza miaenergizma i miateletizma u VII. stoljeću, zaključujući da se pravi izvori ovih dviju hereza nalaze u monofizitizmu i čak u apolinarizmu.

Knjiga je izašla u izdanju Katoličkog bogoslovnog fakulteta Univerziteta u Sarajevu i suizdanju Glasa Koncil.