Obredi Velikoga petka u Krku
Foto: Irena Žužić // Obredi Velikog petka na Krku
Krk (IKA)
Obrede Velikoga petka, 7. travnja prevodio je u katedrali Uznesenja Blažene Djevice Marije u Krku, krčki biskup Ivica Petanjak.
Koncelebrirala su sedmorica svećenika i redovnika Krčke biskupije.
Nakon pročitane Muke Gospodina našega Isusa Krista po Ivanu, biskup je izrekao propovijed.
„Gledano s vjerskog stajališta nikada se ljudi u Crkvi i u društvu ne nalaze tako slobodni i tako jednaki kao na Veliki petak. Dok sakramentu ispovijedi i euharistije ne mogu svi pristupiti, ne mogu svi kumovati na krštenju i potvrdi, križu Kristovu se može svatko pokloniti i svatko u njemu može pronaći sebe, svoju utjehu i biti siguran da ga on razumije kao nitko drugi na ovom svijetu. Pred njim svatko može u potpunoj slobodi otvoriti svoje srce i svoju dušu.
U tom smislu, poticajno je za razmišljanje stajalište jednog bibličara da Isus nije razapet i uklonjen iz društva ni zato što je ljude ozdravljao, ni zato što je u subotu čudesa činio, čak ni zato što je tvrdio da je Sin Božji, već zato što je ljude činio slobodnima. Činio ih je slobodnima od bilo kojeg autoriteta koji na bilo koji način podjarmljuje i drži pod kontrolom, osim onoga za kojeg prepoznaš da govori tebi i tvome srcu, da te želi izgraditi, da ti želi dati pravi Život“, kazao je krčki biskup.
Autoritativni sistemi se boje slobodnih ljudi. „S tim da se sloboda i slobodnjaštvo ne smiju pobrkati. Slobodnjaštvo je raspuštenost – raditi što mi se prohtije, dok je slobodan čovjek itekako odgovoran i u sebi stabilan i izgrađen i zato takav može razborito procijeniti svaku situaciju i kontrolirano se ponašati i u dobru i zlu“, objasnio je biskup.
Prema izvještaju evanđelista Ivana Isusa je došla uhvatiti vojnička četa koja je bila sastavljena od šesto ljudi te hramska straža Velikoga svećenika koju je činilo oko dvjesto ljudi (Usp. Iv 18, 3.12).
„Cijela vojska da uhvati jednog čovjeka. I kad su došli, Isus ih nekoliko puta pita: ‘Koga tražite?’ Ako tražite mene. Evo me. Idem s vama, ali pustite moje učenike da idu slobodni. (usp. Iv 18,8).
Donosi se zaključak kako su ga oni uhvatili, a zapravo, on im se predao. To je slobodan čovjek. I zato samo Isus može biti osloboditelj čovjeka, nitko drugi na ovom svijetu. Kad bilo koja vlast koja želi sve kontrolirati osjeti da joj kontrola izmiče iz ruku, dignut će cijelu zemlju na noge da eliminira jednoga koji joj se čini opasnim. To se zove Zlo. Zlo i Zli sve rješava na jedan jedini način: eliminacijom nepoćudnih. Proces protiv Isusa i njegova smrt tome su najjasniji dokaz“ istaknuo je biskup.
Židovi i Rimljani bili su neprijatelji. „Mrzili su se do krajnjih granica, ali kad je bilo u pitanju da svatko od njih sačuva svoju vlast onda su pale sve barijere neprijateljstva, jer je svatko od njih mogao ostati na vlasti samo ako su korupcijom podržavali jedni druge. Pred svijetom su se mrzili do neizmoglosti, a iza leđa su jedni druge kupovali i ucjenjivali.
Prema Ivanovom evanđelju, a vidjeli smo na Cvjetnicu i prema Matejevom, Pilat čak tri put pokušava osloboditi Isusa jer i nakon svih saslušanja nalazi da je nevin. Izlazi tri put pred Kajfu i svjetinu, jer oni ne žele ući u dvorište Pilata poganina kako se ne bi okaljali i tako ne bi mogli slaviti Pashu, ali se s njime udružuju kako bi osudili nevinog koji im smeta“, kazao je mons. Ivica Petanjak.
Pilatovo zauzimanje nije pomoglo. Svjetina je neumoljivo tražila Isusovo smaknuće.
„I nakon raspeća, mržnja prema Isusu je tako velika da mu ni umirućem vode ne daju, nego ocat koji je simbol mržnje, prezira. Na tu mržnju Isus odgovara moleći Oca da im/nam oprosti. Isus pije mržnju svih nas, kako bi za svakoga od nas izmolio oproštenje od Oca. I na kraju Isus umire, ali evanđelist ne kaže „umire“ već „predade duh“ (Iv 19,30). Od Isusove smrti predati duh postaje sinonim za smrt. Nikad prije toga nije zabilježeno da umrijeti znači predati duh.
Zapravo Isus nije umro. Ljudi nisu uspjeli u svom naumu. I, iako su se i krvni neprijatelji udružili da ga smaknu, nisu ga uspjeli ubiti, nego je Isus predao duh svoj. Kao što im se predao na početku, tako i sada, dovršavajući svoje poslanje na svijetu, Isus predaje svoj duh svima nama, odnosno svima onima koji su spremni živjeti kao on. Njegova smrt postaje dar, kao što je i njegov život bio dar nama. To je slobodan čovjek. Upravlja svojim životom i onda kad mu je on nasilno oduzet, jer mu nitko ne može narediti kako će se u smrti držati“, naglasio je biskup.
„Isus živi i umire s nama. Živi u nama, ali i umire svaki put kad ne dopuštam da njegov Duh živi u meni, kad ne djelujem po njegovom Duhu. Završetak Velikoga petka je ovo: Isus mi daje svoga Duha. Živi u meni i ja živim u njemu. Njega se više ne vidi fizičkim očima u svijetu, ali ga se vidi po svakom onom tko živi njegovim Duhom“, zaključio je krčki biskup.
Uslijedilo je otkrivanje križa i klanjanje križu, a zatim su se vjernici, predvođeni biskupom i svećenicima, uputili u procesiju s moćima svetog Križa ulicama starogradske jezgre Krka.