Papa sudionicima kongresa u Madridu: Krist je kompas istinskog kršćanskog odgoja
Foto: Vatican Media / Papina videoporuka sudionicima kongresa “Bez identiteta nema odgoja” u Madridu
Vatikan/Madrid (IKA)
U videoporuci sudionicima kongresa „Bez identiteta nema odgoja“, održanog u subotu, 22. studenoga u Madridu, papa Lav XIV. osvrnuo se na važnost kršćanskog identiteta u odgojnom procesu, izvijestio je Vatican News.
Istaknuo je da su za autentično obrazovanje ključne metode koje povezuju znanosti, povijest, etiku i duhovnost, uz stvarnu suradnju obitelji, župe, škole i lokalne zajednice, koje trebaju konkretno pratiti svakog učenika na putu vjere i obrazovanja, izvijestio je Vatican News.
Krist je „kompas“ kršćanskog odgoja, poručio je Papa, i bez njegove svjetlosti odgojna misija gubi svoje značenje i preobražavajuću snagu koju daje Evanđelje, pa se pretvara u puku rutinu. U poruci sudionicima kongresa „Bez identiteta nema odgoja“ na Zavodu Gospe od Dobrog Savjeta u Madridu, Papa je istaknuo da je odgojno djelovanje Crkve, kako u školama tako i u drugim formativnim programima, bitan dio njezina identiteta i poslanja.
Sveti Otac naglasio je da autentično obrazovanje treba promicati integraciju vjere i razuma, koji ne samo da nisu suprotni, nego se međusobno dopunjuju u razumijevanju stvarnosti, oblikovanju karaktera i razvoju inteligencije. U tom je kontekstu istaknuo važnost metoda koje uključuju prirodne i društvene znanosti, povijest, etiku, ali i duhovnost.
Za istinski odgojni proces, rekao je Papa, nužna je suradnja obitelji, župe, škole i društvene zajednice, kako bi se moglo odgovorno i konkretno pratiti svakog učenika na njegovu putu intelektualnog i duhovnog sazrijevanja.
Papa je priznao da svakodnevno djelovanje odgojitelja nije jednostavno, osobito u vremenu ubrzanih promjena obrazovnih modela, koje dodatno otežavaju radikalna digitalizacija i kulturna fragmentacija.
„Često zastanem i razmišljam o tolikom dobru koje činite u doista složenim uvjetima“, naglasio je Papa. Istaknuo je da je odgojiteljska misija u službi Crkve „živi kvasac“ koji izgrađuje nove generacije i snaži crkvene zajednice.
Iako različite životne priče i pedagoški pristupi predstavljaju bogatstvo karizmi, Papa je upozorio da se ne smije izgubiti iz vida središnje mjesto Krista u odgoju.
„Kršćanski identitet nije ukrasni pečat niti ornament, nego središte koje daje smisao, metodu i cilj odgojnom procesu“, istaknuo je. Identitet, dodao je Papa, strukturira odgojnu misiju i usmjerava konkretne odgojne prakse – od poučavanja do vrednovanja i svakodnevnog djelovanja.
Ako identitet ne oblikuje pedagoške odluke, ostaje tek „površni ukras“ koji ne može odgovoriti na kulturne, etičke i društvene izazove vremena obilježenog polarizacijom i nasiljem. Papa je zato pozvao da se hrabro gradi budućnost, bez zaborava na pouke prošlosti.
Sveti Otac je potom progovorio o odgojnoj misiji Crkve, potičući da upravo u odgoju Crkva ponovno otkriva svoju majčinsku ulogu, budući da je kao zaručnica Kristova i majka koja rađa nove vjernike.
Podsjetio je da se gotovo svi koncilski dokumenti pozivaju na majčinstvo Crkve, kako bi se dublje razumjelo njezino otajstvo i pastoralno djelovanje. Crkvene škole i odgojne ustanove, istaknuo je, postaju mjesta otvorena za dijalog i susret s različitostima, gdje se odgoj pretvara u sredstvo mira i brige za stvoreni svijet.
Na kraju, papa Lav XIV. pozvao je sve odgojitelje i djelatnike u katoličkim školama da ponovno, s pozornošću i zahvalnošću, pročitaju koncilsku deklaraciju Gravissimum educationis, čija je 60. obljetnica obilježena tijekom nedavno održanog Jubileja svijeta obrazovanja (27. listopada – 1. studenoga).
Riječ je o dokumentu koji, unatoč vremenu koje je prošlo, ostaje iznimno aktualan i nudi jasnu viziju budućnosti odgoja i obrazovanja.
