Istina je prava novost.

Pedagoške radionice za vjeroučitelje

Sustavnim praćenjem rada vjeroučitelja u školama Ured Zagrebačke nadbiskupije za vjeronauk u školi aktivno radi i na organizaciji stručnih skupova, a ovoga puta riječ je o radionicama koje su ponuđene vjeroučiteljima u sklopu cjeloživotnog učenja i usavršavanja. U subotu 23. studenoga 2019. u prostorijama Ureda za vjeronauk (Branjugova 1) održane su tri pedagoške radionice za vjeroučitelje u osnovnim i srednjim školama.

Riječ je o tri tematske pedagoške radionice s različitim naglascima na radu u određenim profesionalnim uvjetima, ovdje konkretno na radu u školi. Voditeljice radionica stoga su kompetencijama vjeroučitelja pristupile s više strana: od jačanja osobnih kompetencija za susretanje s nepredvidivim situacijama, opažanja svoje i tuđe nastave te predstavljanjem konkretnoga modela istraživačkog pristupa u nastavi vjeronauka.

Prva je radionica pod naslovom Upravljanje nepredvidivim profesionalnim situacijama imala za cilj upoznati sudionike s vještinama i osobinama neophodnim za rad u svakodnevnim nepredvidivim profesionalnim situacijama, s posebnim naglaskom na osobini otpornosti. Voditeljica radionice Ivanka Petrović, prof., savjetnica u Uredu za vjeronauk istaknula je otpornost kao konstruktivnu razvojnu vještinu koja osobi pomaže u sudaru s nepredvidivim, nerijetko neugodnim profesionalnim situacijama. U tom su smislu sudionici radionice radili na povezivanju otpornosti i vlastitog odnosa prema izazovnim situacijama u kojoj se profesionalno mogu naći.

U sljedećoj radionici, pod naslovom Opažanje nastave, voditeljica mr. sc. Gordana Barudžija, viša savjetnica za vjeronauk u Agenciji za odgoj i obrazovanje, nastojala je potaknuti vjeroučitelje da razmisle o vlastitoj nastavi. Predavačica je ponudila nekoliko pristupa opažanju nastave općenito na način samoopažanja i samorefleksije, odnosno sustručnjačkog (kolegijalnog) opažanja. Istaknula je važnost rada na vještini slušanja, jasnog definiranja što se želi opažati, kao i apstrahiranja od vlastitog autobiografskog filtera, te su se analizirali postupci i tehnike opažanja nastave, što sve može pomoći vjeroučitelju u razvoju profesionalnih kompetencija.

U modernom pristupu nastavi i radu u školi važan je razvoj kritičkog mišljenja kod učenika, što podrazumijeva studiozniju pripremu i samog vjeroučitelja, odnosno opći pristup temi koju na taj način s učenicima želi obraditi. Problemsko-istraživački pristup u nastavi vjeronauka tema je kojom je voditeljica radionice prof. dr. sc. Valentina Mandarić potaknula vjeroučitelje da se između pasivne i aktivne nastave odvaže i na istraživački tip, koji učenike aktivno priprema za budućnost razvijajući njihovo kritično mišljenje.

Ovom je susretu nazočilo 40 vjeroučitelja zbog ograničenog broja sudionika, a zbog velikog broja zainteresiranih vjeroučitelja radionice će se uskoro ponoviti.