Istina je prava novost.

Predstavljen restaurirani oltar Poklonstva triju kraljeva iz crkve Sv. Jeronima u Slanom

Izložba pod nazivom „Slano, crkva sv. Jeronima - glavni oltar Poklonstvo triju kraljeva“ otvorena je u ponedjeljak 16. prosinca u predvorju dvorane Ivana Pavla II. u Dubrovniku. Izložbu je organizirao Hrvatski restauratorski zavod u suradnji s Vijećem za kulturu i znanost Dubrovačke biskupije.

Okupljenima se uime dubrovačkog biskupa pozdravnim riječima obratio pastoralni vikar don Ante Burić, primijetivši kako je oltarna slika čija se restauracija predstavlja dio cjeline oltara i prikazuje jedan od događaja vezanih uz Isusovo rođenje.

Govoreći o zaštiti baštine, kazao je kako suradnja biskupije s drugim institucijama koje na tome rade, posebno s Hrvatskim restauratorskim zavodom, nije samo simbolična, već trajna i vidljiva, te naveo neke primjere poput predstavljanja publikacije o restauriranju arhivskoga gradiva, predavanja i izložbe o restauraciji oltarne pale napuljskoga slikara Andree Vaccara iz te crkve, izložbu ‘Skriveni trecento’ te istaknuo: „Gotovo da nema prostora Dubrovačke biskupije, bez obzira radi li se o pinakoteci u Biskupskoj palači, katedrali, gradskim crkvama ili nekoj udaljenoj kapelici da se ondje ne nalazi neko umjetničko djelo koje je rezultat stručnoga rada djelatnika Hrvatskoga restauratorskoga zavoda“.

Raskošni i glavni oltar franjevačke crkve u Slanome nije samo jedno visoko vrijedno barokno umjetničko djelo ili bogoštovni predmet, nastavio je pastoralni vikar. Ono je i više od toga jer pokazuje kako su se Slanjani prije 400 godina odnosili prema životu i prema Vječnosti. Građani, trgovci i pomorci natjecali su se kako će uresiti crkvu Sv. Jeronima i time ne samo nebu zahvaliti za sva primljena dobročinstva nego i ostaviti trag svoga ugleda. Povjesničar Vlaho Fortunić 1935. u svojoj knjižici o povijesti Slanoga navodi kako „unutrašnjost ove lijepe i prostrane crkve služi nam zapravo kao najbolji dokumenat slanske prošlosti: ona jasno pokazuje tko su i kakovi su bili nekad stanovnici ove krasne uvale“.

Ovaj vrijedni oltar danas se primarno doživljava kao dio franjevačke baštine na dubrovačkome području. No, ako se poznaje odnos starih Dubrovčana prema Crkvi i prema vjeri, onda će se lako prepoznati da je u tim vremenima čitav prostor tadašnje Dubrovačke nadbiskupije i metropolije bio jedinstveni kulturni krajolik. Vikar Burić naveo je i primjer Mata Celestina Medovića iz Kune na Pelješcu koji je i kao franjevački redovnik, a potom i kao dijecezanski svećenik jednako bio svoj i neponovljiv – jedan od najvećih hrvatskih slikara svoje epohe.

Okupljenima se u svoje ime i uime Regionalne razvojne agencije DUNEA obratila konzervatorica i restauratorica Nataša Miloslavić, rekavši da je cilj ovog projekta putevima prošlosti predstaviti kulturno, povijesno i etnografsko nasljeđe ruralnih dijelova ove županije. Dubrovačko-neretvanska županija trudi se od zaborava sačuvati brojne neispričane priče. Na primjeru crkve Sv. Jeronima Hrvatski restauratorski zavod predstavit će bogatstvo zavjetnih oltara koje su pomorske obitelji ostavile svima nama u nasljeđe, istaknula je restauratorica te zaključila kako se zajedničkim radom i suradnjom lokalne zajednice, stručnjaka, znanstvenika i tijela javne uprave mogu uspješno koristiti sredstva Europske unije za ravnomjeran i održiv razvoj županije.

Pročelnik upravnog odjela Dubrovačko primorje Ivo Kola zahvalio je svima okupljenima i Hrvatskom restauratorskom zavodu na izložbi koju su napravili i koja je dio većeg projekta rekonstrukcije zavičajne kuće Dubrovačkog primorja. To je jedan širi projekt koji je pokazao što se može napraviti zajedničkim snagama. Zavičajna kuća Dubrovačkog primorja je stradala i u potresu i u ratu, te je obnovljena od temelja, ona je bivša župna kuća u Slanom. Zahvalio je i biskupiji na dobroj suradnji i što im je omogućeno da to obnove u svrhu zavičajne kuće i muzeja Dubrovačkog primorja. Opremanje zavičajne kuće je pri kraju i ova izložba je svojevrsna najava svečanom otvaranju.

 

Uime Hrvatskog restauratorskog zavoda nazočnima se obratila Nađa Lučić i zahvalila svima koji su na svoj način poduprli i sudjelovali u ovom projektu. Posebno je zahvalila kolegama iz restauratorskog odjela u Dubrovniku jer zajedno dijele puno više od ovih zajedničkih svečanih trenutaka. Naglasila je da su konzervatorsko-restauratorski radovi izvedeni prije dosta godina, ali ovaj projekt bio je prilika za ponovno vraćanje umjetnini i prezentiranju toga kako oni kao konzervatori iščitavaju umjetninu, kako je svi skupa mogu doživjeti i na koji način je ona dio našeg identiteta. Pozvala je nazočne da isprobaju mobilnu aplikaciju i 3D interaktivnu prezentaciju oltara.

Oltar Poklonstva triju kraljeva iz crkve Sv. Jeronima u Slanom nastao je u napuljskim radionicama i predstavlja reprezentativan primjer cjelovito očuvanog drvenog retabla iz druge polovine 16. stoljeća koji je još u funkciji.

Otvaranju izložbe nazočio je i župnik župe sv. Vlaha u Slanom i gvardijan samostana sv. Jeronima u čijoj crkvi se nalazi ova slika fra Ivan Boras.