Istina je prava novost.

Priopćenje Zajedničke pravoslavno-katoličke radne skupine

Zajednička pravoslavno-katolička radna skupina „Sv. Irenej“ održala je svoje 21. godišnje zasjedanje od 15. do 19. listopada 2025. u mitropoliji Peristeri u Ateni, na poziv pravoslavnog supredsjedatelja, Njegova Visokopreosvećenstva mitropolita Peristerija prof. dr. Grigoriosa Papathomasa. Glavna tema ovogodišnjeg sastanka bila je „Raskoli između Istoka i Zapada: povijesni, sustavni i kanonski pristup“.

Susretom su supredsjedali mitropolit Grigorios i tajnik Dikasterija za Istočne Crkve nadbiskup Michel Jalakh, OAM. Novi katolički supredsjedatelj, biskup dr. Alain Faubert, nije mogao osobno sudjelovati, ali je članovima radne skupine uputio pozdrav putem interneta.

Na početku zasjedanja članove, među kojima je bio i novi član skupine dr. sc. o. Ivan Pleše, OCD, pozdravili su mitropolit Grigorios, nadbiskup Jalakh, apostolski nuncij u Grčkoj nadbiskup Jan Romeo Pawlowski, rimokatolički nadbiskup Atene mons. Theodoros Kontidis i mitropolit Gabriel iz Nea Ionije. Uvodno predavanje na temu „Humbert iz Silve Candide, reforme 11. stoljeća i raskol 1054.“ održao je prof. dr. Dimitrios Moschos s Pravoslavnog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Ateni.

„Krivovjerje se odnosi na odstupanje od vjere, dok se raskol (shizma) odnosi na prekid crkvenog zajedništva. Raskol je namjera i djelovanje protiv vodstva i jedinstva Crkve te predstavlja završnu točku u procesu udaljavanja, ali nije nužno i konačan. Raskol se može izliječiti; stoga je reverzibilan. Može se prevladati traženjem oblika različitosti koji su spojivi sa zajedništvom. Modeli zajedništva trebaju pratiti tipologije raskola kako bi se mogla zamisliti pomirena Crkva.

Prekid zajedništva između Crkava ne znači nužno poricanje njihove eklezijalnosti niti odsutnost određenog ontološkog zajedništva koje proizlazi iz zajedničkoga krštenja u jednoj Kristovoj Crkvi – zajedništva koje nadilazi prekid euharistijskog i/ili kanonskog zajedništva. Nedavni prekidi zajedništva između pravoslavnih mjesnih Crkava, poput onih između antiohijske i jeruzalemske patrijaršije ili između moskovske i carigradske patrijaršije, potvrđuju ovo uvjerenje.

Prevladavanje raskola moguće je samo po onima koji znaju razumjeti drugoga i prihvatiti ga unatoč razlikama te koji su spremni pokazati nesebičnu ljubav prema svojoj ‘odijeljenoj braći’. Prihvaćanje istine ne može se nametnuti, ali se može nadahnuti. Sebedarna i postojana ljubav jedina je nada za podijeljene kršćane“, stoji, uz ostalo, u priopćenju koje se u cijelosti može pročitati na stranici karmel.hr.