Seminar za voditelje liturgijskog pjevanja Hvarske biskupije
FOTO: Stipo Marčinković // Seminar za voditelje liturgijskog pjevanja Hvarske biskupije
Supetar (IKA)
U organizaciji povjerenstva za liturgijsku glazbu Hvarske biskupije u subotu 8. veljače u župnoj dvorani u Supetru na otoku Braču održan je seminar za voditelje liturgijskog pjevanja Hvarske biskupije.
Pokrovitelj seminara bila je Hvarska biskupija, a domaćin supetarski župnik don Pavao Gospodnetić. Na seminaru je sudjelovalo dvadesetak voditelja. A voditelj seminara bio je maestro don Šime Marović, umirovljeni profesor crkvene glazbe na KBF-u Sveučilišta u Splitu i na Glazbenoj akademiji u Splitu, a sada ravnatelj zbora splitske katedrale. U predavanju na seminaru koristio se i video-zidom.
Prije seminara povjerenik za liturgijsku glazbu Hvarske biskupije maestro Slavko Reljić imao je susret sa zborovođama i orguljašima Bračkoga dekanata s kojima se dogovorio za smotru zborova tog dekanata, koja će se održati 21 ožujka. Nakon što su stigli zborovođe i orguljaši Hvarskoga i Viškoga dekanata uslijedilo je međusobno upoznavanje i razgovori o mogućim suradnjama. Potom je dogovoreno kako će druga Zlatna harfa Hvarske biskupije biti 20. lipnja na otoku Braču u znaku sv. Nikole Tavelića, kojemu je ova godina posvećena.
Don Šime Marović zatim je održao predavanje „Uloga glazbe u bogoslužju“. Napravivši povijesni presjek od gregorijanskog korala do polifonije današnjice, napravio je i usporedbu liturgijskog pjevanja prije i poslije Drugog vatikanskoga koncila. Istaknuo je kako je svrha svete glazbe: „Slava Božja i posvećenje vjernika“. Citirao je riječi pape u miru Benedikta XVI. kako „najdublji uzrok krize koja je potresla Crkvu leži u zatamnjenju prvenstva Boga u liturgiji. Ljudsko činjenje gotovo da je dovelo do zaborava Boga“.
Na temelju toga don Šime je naveo nekoliko primjera. Jedan od njih je kako je uloga crkvenih pjevača da liturgiju čine ljepšom, ali njihova uloga nije da svraćaju pozornost na sebe. Pjevači su dio puka Božjega koji čine sve da liturgijski čini i Euharistija budu što svečaniji sveti čini. U tom smislu pjevači i instrumenti ne smiju biti u prvom planu. U prvom planu može biti samo Euharistija, a sve drugo u službi Euharistije.
Don Šime je između ostaloga istaknuo važnost njegovanja crkvenoga pučkog pjevanja te zamolio sve zborovođe i orguljaše da u svojim župama snime pučke pjevače dok pjevaju i ožive stare napjeve koji su zamrli, kako bi baština ostala zapisana i sačuvana za buduće naraštaje. Upozorio je da skladbe trebaju posjedovati osobitosti obrednog funkcioniranja tako da se izvođenje ne pretvori u koncert, tj. u glazbeni trenutak koji je sam sebi dostatan.
Sudionici su poslušali nekoliko koralnih napjeva u izvedbi benediktinaca iz Monte Cassina a don Šime istaknuo je kako je koral iskonsko i temeljno pjevanje Crkve zapadnog, rimskog obreda; naša tradicija i kultura kojih se ne smijemo odreći. Sudionici su poslušali i „Sicut cervus“ od Palestrine. Nakon maestrova predavanja uslijedila je kratka diskusija o raznim pitanjima i temama s područja liturgijske glazbe.
Potom je u župnoj crkvi Navještenja BDM bila prigoda za ispovijed nakon koje je don Šime predvodio svečano misno slavlje u kojemu su pjevali svi sudionici seminara. Don Šime je čak skladao posebni psalam za liturgiju toga seminarskog dana pod nazivom „Nauči nas, Gospodine, svojim pravilima“ koji je otpjevala voditeljica župnog zbora u Svirčima na Hvaru prof. Viktorija Carić, uz orguljsku pratnju maestra Slavka Reljića.
Nakon misnog slavlja uslijedio je zajednički objed. Don Šimi u zahvalu darovana je monografija „Za Križen na otoku Hvaru“ Bernardina Škunce te knjižica o 500. obljetnici krvarenja sv. Križića u Hvaru.