Istina je prava novost.

Stručno vijeće vjeroučitelja Dubrovačke biskupije

Treće i posljednje stručno vijeće vjeroučitelja Dubrovačke biskupije za ovu školsku godinu održano je u subotu 3. lipnja u bivšem samostanu sv. Klare u Dubrovniku.

Stručno vijeće na temu „Obrada izabranih izbornih tema unutar GIK-a katoličkog vjeronauka – primjeri dobre prakse” organiziralo je Županijsko stručno vijeće osnovnih i srednjih škola te Katehetski ured Dubrovačke biskupije u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje – podružnica Split. Susret je započeo molitvom, koju je predvodila vjeroučiteljica Osnovne škole Cavtat Katarina Radonić, a uvodni dio je zaključen pozdravom pročelnika Katehetskog ureda Dubrovačke biskupije don Marinka Šljivića.

Pročelnik je pozdravio vjeroučitelje u svoje, ali i u ime dubrovačkog biskupa Roka Glasnovića koji zbog već preuzetih obaveza nije mogao sudjelovati na vijeću vjeroučitelja. Zahvalio je predmoliteljici uvodne molitve kao i voditeljici Županijskog stručnog vijeća s. Katarini Mihić na organizaciji ovog skupa te izrazio zadovoljstvo što će izlaganja na ovom vijeću imati vjeroučitelji Dubrovačke biskupije. U tom smislu pročelnik je istaknuo da je ovo stručno vijeće pogodan trenutak kako bi se vjeroučitelji obogatili iskustvima i praksom svojih kolega koji djeluju u sličnim okolnostima i mentalitetu.

Radni dio vijeća sastojao se od četiri izlaganja s raspravom. Prvo predavanje na temu „Mogućnost kreiranja izbornih tema u GIK-u katoličkog vjeronauka“ održao je Dinko Glavaš, vjeroučitelj u Ekonomskoj i trgovačkoj školi te u Umjetničkoj školi Luke Sorkočevića u Dubrovniku. Predavač je podsjetio na općenite postavke didaktike koji omogućavaju uspješno kreiranje izbornih tema u godišnjem izvedbenom kurikulu (GIK-u) katoličkog vjeronauka. Polazeći od začetnika kurikuluma Jana Komenskoga, autora kurikularnog kozmosa, u čijem je središtu čovjek kao slika Božja, naveo je da vjeroučitelji pri odabiru izbornih tema trebaju paziti što odabrati, kako sadržaj prilagoditi spoznajnoj i doživljajnoj razini učenika, kad ga izvesti tijekom školske godine te koji se ishodi namjeravaju usvojiti. Iako Godišnji izvedbeni kurikulum izravno ne spominje izborne teme, predavač je naveo, da se iščitavanjem kurikuluma otkrivaju načela individualizacije, izbornosti i suradnje na međupredmetnoj razini.

Drugo predavanje na temu “Priprema, obrada i aktivnosti izbornih tema socijalnog nauka Crkve – Povlaštena briga za siromašne” održala je Ana Matić, vjeroučiteljica u Gimnaziji Dubrovnik. Svoje izlaganje je bazirala na Svetom pismu, Katekizmu Katoličke Crkve, papinskim enciklikama i vjeronaučnim udžbenicima. Navela je svoje osobno iskustvo u provođenju socijalnog nauka Crkve u radu s učenicima u zadnjih dvadeset sedam godina. U poučavanju učenika o društvenom nauku Crkve predavačica je istaknula važnost izvanučioničke nastave koja ih potiče da kao Isusovi prijatelji budu sukladni s njime u misli, riječi i djelu. Vjeroučiteljica je spomenula i encikliku pape Franje „Fratelli tutti“ koja naglašava da socijalno prijateljstvo ne završava dijeljenjem onoga što nam je suvišno, već u iskrenoj ljubavi da sebi uskratimo ono što i nama treba. Sa svojim kolegama vjeroučiteljima, podijelila je svoj stav, da je jedan od većih problema našeg društva pa tako i članova Crkve, mentalitet koji smatra da je krađa snalaženje, a da krepost služenja dovodi do ponižavanja, umjesto do jakosti i ljubaznosti. Na temelju domena i ishoda, koji su sastavni dio Kurikuluma katoličkog vjeronauka, vjeroučiteljica Matić redovito potiče učenike da u skladu sa svojim sposobnostima i dobrom voljom pomažu zajednici kroz akcije Caritasa, volonterskog projekta 72 sata bez kompromisa i Marijinih obroka. Predavačica je spomenula moguće izazove pri uključivanju učenika u humanitarne akcije zbog administracije koja to otežava i odgovornosti nastavnika za djecu koju oni moraju u tom slučaju preuzeti.

Treće predavanje na temu “Biblija, knjiga nad knjigama – sudjelovanje u eTwinning projektu Biljke u Bibliji – primjeri dobre prakse” održala je s. Anamarija Vuković, vjeroučiteljica u Osnovnoj školi Blato. Vjeroučiteljica Vuković je predstavila kreativne ideje učenika jedne osnovne škole u Osijeku, u kojoj je prethodno radila, a njihova kreativnost je došla do izražaja u sklopu eTwinning projekta “Biljke u Bibliji”. Istaknula je važnost motivacije učitelja jer bez nje nema motiviranih učenika niti učeničke kreativnosti na koju su svi pozvani kao sustvaratelji Božji. U tom kontekstu se i javio projekt “Biljke u Bibliji” koji je zamišljen na način da se prvotno provede istraživanje biblijske flore, i to pretraživanjem online Biblije kroz upisivanje traženih pojmova. Ovaj projekt je potaknuo međupredmetnu suradnju Katoličkog vjeronauka, Prirode i društva, Biologije, Hrvatskog jezika, Likovne kulture te Glazbene kulture s poticajem za učenike da se upoznaju s Božjom objavom. Rezultat ovog projekta je bilo uređenje dijela škole kao biblijskog vrta koji je pogodan prostor za poučavanje i učenje svih nastavnih predmeta.

Četvrto predavanje na temu „Kreativni poticaji za provedbu aktivnosti u nastavi katoličkog vjeronauka – primjeri dobre prakse“ održala je Ana Zupčić, vjeroučiteljica u Osnovnoj školi Marina Držića. Predavačica je u početku navela da je pronašla istraživanje prema kojemu kreativnost potiče ekonomski rast, a potreba za stvaranjem je jedna od najdubljih ljudskih čežnji. Upoznala je kolege s kreativnim aktivnosti koje su radili njezini učenici u razrednoj nastavi nakon obrade nastavne podteme. Nabrojala je primjere kreativnih ideja od početka prvog do kraja četvrtog razreda koje se mogu koristiti u svrhu ostvarivanja ishoda vjeronaučne nastave.

Stručno vijeće vjeroučitelja zaključeno je planom rada Katehetskoga ureda do kraja godine te otvorenim razgovorom u kojem je pročelnik potaknuo vjeroučitelje na zajedništvo, a vjeroučitelji su pročelnika upoznali s radostima i teškoćama svog poslanja. Susret je završio molitvom koju je predmolio pročelnik Šljivić.