Sveti Josip – stidljivi čuvar Djevice
FOTO: Tiskovni ured Zagrebačke nadbiskupije // Oltar sv. Josipa u zagrebačkoj katedrali
Zagreb (IKA)
Povodom Godine sv. Josipa Tiskovni ured Zagrebačke nadbiskupije priredio je tematske tekstove prema Stepinčevim propovijedima o sv. Josipu prema litanijama sv. Josipa. Prigodno, uz svetkovinu Navještenja Gospodinova – Blagovijesti, prvi tekst tematizira litanijski zaziv Stidljivi čuvaru Djevice, moli za nas!
Tekstovi su obogaćeni citatima iz samih propovijedi, koje su objavljene u knjizi mons. Jurja Batelje Blaženi Alojzije Stepinac: Sveti Josip – Propovijedi prema litanijama sv. Josipa iz 2009. godine.
Na početku homilije kardinal Alojzije Stepinac, koji se u tom trenutku nalazi u zatvoru u Lepoglavi, navodi kako je „Gospod Bog za čuvara djevičanske Majke svoga Jedinorođenoga Sina odabrao čovjeka koga nitko nije natkrilio u stidljivosti, sv. Josipa“ (Batelja, 2009: 49) i podsjeća nas na ljepotu litanijskog zaziva: Stidljivi čuvaru Djevice, moli za nas!
Stepinac nas podsjeća kako je članak „svete vjere da je Majka Božja bila uvijek djevica, da je bila djevica u začeću Sina Božjega. Članak je svete vjere da je ostala djevica u rođenju Sina Božjega. Članak je svete vjere da je ostala djevica i poslije rođenja Sina Božjega“ (Batelja, 2009: 49-50).
Nadalje, naš Blaženik navodi razloge kojima objašnjava kako je jedina mogućnost bila da Isus Krist, naš Spasitelj, bude začet i rođen od Djevice. „Prvo, zbog dostojanstva Oca nebeskoga, koji nije mogao da kao Otac prenese svoje dostojanstvo na ikoga muža. Drugo, zbog dostojanstva Isusa Krista, koji je od vijeka rođen samo od Oca pa se pristojalo da se i u vremenu rodi samo od Djevice. Treće, jer nije dolikovalo da se naravnim načinom začne i tako bude podložan istočnome grijehu onaj koji je došao uništiti grijeh“ (Batelja, 2009: 51).
Poznato je kako evanđelja ne donose zapise ni jedne jedine Josipove riječi, već samo opisuju njegovo djelovanje i njegove snove. Blaženi Alojzije Stepinac to tumači na sljedeći način: „Kao da nam je htio reći: sva čast, sva hvala idu samo Isusu i Mariji Djevici! Kad dolaze na poklon sveta Tri Kralja, nema o svetom Josipu ni riječi. Kad donose dijete Isusa na obrezanje u jeruzalemski hram, opet je sv. Josip u pozadini, jer starac Simeon, dok proriče, upravlja riječi svoje Majci, Djevici Mariji (Lk, 34). Sveti Josip istupa naprijed samo onda kada valja izvršiti neki zadatak“ (Batelja, 2009: 53).
Stepinac podsjeća kršćanske roditelje, mladiće i djevojke na važnost stidljivosti i na sv. Josipa kao uzora stidljivosti. Govori kako je „sa stidljivošću spojen blagoslov, a s bestidnošću prokletstvo Božje. Neka stidljivi sveti Josip izmoli svima uzvišenu krjepost kršćanske stidljivosti“ (Batelja, 2009: 54), navodi na kraju homilije.