Istina je prava novost.

U ime obitelji: Ukidanje mjere roditelj odgojitelj i izigravanje odluka Visokoga upravnog suda

Povodom današnje Odluke Grada Zagreba o Izmjeni Odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja, koja je izglasana s 27 glasova za i 13 protiv, udruga U ime obitelji uputila je priopćenje za javnost.

Dana 5. srpnja 2022. godine Visoki upravni sud (u daljnjem tekstu: VUS) odlučujući o Odluci Grada Zagreba o izmjenama Odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja iz 2021. godine, ocijenio da je Grad Zagreb u Odluci propustio uspostaviti ravnotežu između javnog interesa i zaštite legitimnih očekivanja korisnika, te je ukupnošću posljedica koje bi nastale osporavanom odlukom korisnicima nametnuo prekomjerni teret, čime je istu Odluku proglasio nezakonitom.

Nastavno odluci VUS-a Grad Zagreb je danas, dana 8. rujna 2022. godine, u iznimno kratkom roku, užurbano i bez adekvatnih nužnih i od strane VUS-a naloženih predradnji u vidu osiguravanja zaštite legitimnih očekivanja korisnika te uspostave ravnoteže istih interesa s javnim interesom, izigravajući odluku VUS-a donio novu Odluku o izmjenama Odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja kojoj je prethodilo samo formalno javno savjetovanje i javno predstavljanje iste od strane gradske vlasti.

Iz navedenog cjelokupnog postupanja Grada Zagreba te sadržaja donesene nove Odluke proizlazi kako slijedi:

1. Grad Zagreb nije postupio sukladno uputi VUS-a te nije poduzeo mjere nužne da se zaštite legitimna očekivanja korisnika te uspostavi ravnoteža istih interesa s javnim interesom te je time nastavio s protupravnim i nezakonitim djelovanjem na štetu samih korisnika – roditelja odgojitelja, ali i svih građana Grada Zagreba

Samo se primjerice navodi da je i ova Odluka, kao i ona iz 2021. godine koja je ukinuta, donesena bez ikakve podloge u istraživanjima, statističke obrade podataka i analitičkog pristupa korisnicima, odnosno donesena je odluka o pravima i interesima skupine građana za koje Grad Zagreb nema strukturirane podatke niti su isti prethodno donošenju nove Odluke pribavljeni, a iz kojih bi bilo utvrdivo koji je društveno-socijalni status svakog korisnika po svim relevantnim kategorijama (dob, spol, obrazovanje, imovinsko stanje, godine staža i sl.), a koja spoznaja je temeljna pretpostavka da bi se uopće moglo razmatrati o njihovim pravima i obvezama i odrediti bilo kakve kompenzacijske mjere.

2. Iz samog javnog predstavljanja kompenzacijskih mjera, a već iz površnog prikaza istih, potpuno je izvjesno da su iste mjere šablona, neživotne i nekonkretne te da ne postoji nikakvo jamstvo za korisnike da će iste biti izvršene, te zaštita za korisnike ako se mjere ne budu mogle konzumirati i konkretizirati. Dakle, radi se o hipotetskom, nevještom, samo formalnom prezentatu uspostavljanja ravnoteže između legitimnih očekivanja korisnika i javnog interesa, a ne o postupanju po uputi VUS-a (traženje VUS-a, Ustava i zakona nije: pokušati osigurati kompenzaciju i npr. upis djece u vrtiće nego osigurati kompenzaciju i npr. upisati djecu u vrtiće).

Postavlja se stoga pitanje na koje nova Odluka ne daje odgovor: Što će biti s korisnicima ako hipoteze Grada Zagreba ne postanu činjenice, ako “kompenzacijske mjere” ne izvrše svoj cilj – kompenzaciju? Što ako se korisnici ne zaposle jer na tržištu rada neće biti za njima potrebe? Što ako u vrlo skoro vrijeme Grad Zagreb ne izgradi vrtiće (u 2022. godini u zagrebačke gradske vrtiće nije upisano oko 3.300 djece za koje su predani zahtjevi, te trenutačno u gradskim vrtićima nema mjesta za iduću pedagošku godinu. Za pedagošku godinu koja počinje u rujnu, gradski vrtići ove godine zaprimili su 9.567 zahtjeva za upis djece. Kad se ovom broju djece, za koju je zatražen upis u vrtić, a Grad ga nije osigurao, dodaju djeca o kojoj se brinu roditelji odgojitelji, broj djece kojoj nije osigurano mjesto u vrtiću iznosi više od 9.000)? Ako ne bude mjesta u vrtićima? Ako tržište/tržište rada ne bude podložno potrebi samozapošljavanja?

3. Iz svega navedenog proizlazi da trenutačna gradska vlast, iracionalno protokolirajući isključivo svoju ideologiju isključenu od svake političke odgovornosti i društveno korisnog cilja, troši iznimno visoke iznose iz proračuna Grada Zagreba, za koji javno tvrde da ga pokušavaju rasteretiti, na svoje “pokušaje i pogreške”. Vođenje Grada Zagreba nije dječji vrtić (kojeg nisu izgradili) i ne dozvoljava poluproizvode i opravdanja. Za to si ili sposoban ili nesposoban.

4. Zaključno, udruga U ime obitelji ukazuje da su obitelj i djeca sukladno Ustavu Republike Hrvatske pod posebnom zaštitom države te se stoga ovime apelira na državnu vlast, napose nadležna ministarstva potaknuta na djelovanje još u prosincu 2021. godine, na izvršenje ustavom i zakonom propisane obveze na nadzor i kontrolu postupanja lokalne samouprave, da stane u zaštitu temeljnih ustavnih vrijednosti, te da u vremenima depopulacije i demografske ugroze zaštiti više od 20.000 djece od kojih je više od 6.000 vrtićke dobi, kao i oko 5.750 očeva ili majki koji su, upornim nezakonitim postupanjem Grada Zagreba kojim se ukida uspješna demografska mjera, uvedeni u atmosferu straha i nesigurnosti.

Udruga U ime obitelj najavljuje da će i protiv nove Odluke Grada Zagreba, kojom su još jedanput pokazali nebrigu za 20.000 djece u gradu Zagrebu, koristiti sva dostupna pravna sredstva, a napose pokrenuti postupak ocjene zakonitosti iste pred VUS-om.