Budi dio naše mreže
Izbornik

Započeo XX. Dvigrad festival

Dvigrad (IKA)

U Dvigradu, nedaleko Kanfanara, pod pokroviteljstvom Papinskog instituta za crkvenu glazbu i pokroviteljstvom predsjednika Republike Hrvatske u petak 1. srpnja otvorena je 20. edicija Festivala rane glazbe Dvigrad festival, koji u Dvigrad vraća srednjovjekovnu, renesansnu i glazbu ranoga baroka.

Sto pedeset prvi koncert u 20. godini festivala maestralno su svojom virtuoznošću obilježili glazbenici Ansambla Anonima Frotolisti iz Asiza. Prvi ovogodišnji koncert održan u crkvi Sv. Sofije nosio je naslov “Speculum Musicae”, “Infernum, terra, caelum”.

Otvorenju su nazočili: izaslanik predsjednika Republike Zdravko Zima koji je proglasio festival otvorenim, kanfanarski župnik Joško Listeš, načelnik Općine kanafanar Sandro Jurman te brojni ljubitelji glazbe.

Spiritus movens, idejni začetnik, ravnatelj i umjetnički voditelj Dvigrad festivala od samoga je početka Alojz Prosoli  iz Zagreba koji je i ove godine zajedno sa svojim suradnicima nastavio ono što je započeo prije dva desetljeća. On je na početku pozdravio sve nazočne, prigodno podijelivši i nosače zvuka s koncerata održanih tijekom proteklih godina. Zadovoljstvo zbog činjenice što se taj cijenjeni festival održava upravo na području općine Kanfanar u svom je obraćanju izrekao općinski načelnik Sandro Jurman. Prosoli je predstavio i novu producenticu Mirtu Galešić, s američkog sveučilišta u Santa Feu. Ona je rekla da cijeni kada netko, poput njega, njeguje ljepotu zbog ljepote, i baštinu koja bi inače bila izgubljena.

O tom festivalu koji već dva desetljeća sustavno predstavlja sakralnu i tradicijsku glazbu nastalu do početaka 17. stoljeća, do vremena kad je Dvigrad zbog iseljavanja prestao živjeti, svoj je osvrt u prigodi ovogodišnjeg otvorenja tog usko specijaliziranog glazbenog događanja izrekla i muzikologinja Snježana Mikalušić Ćeran, koja je istaknula kako je vrijedno što je taj festival kroz dvadeset godina dovodio u Hrvatsku eminentne izvođače i istraživače rane glazbe te je tako stvoren jedan krug publike koji voli i cijeni tu vrstu glazbe, a njihovim dolascima i Dvigrad je u Europi postao poznat po održavanju festivala rane glazbe.

Pokroviteljstvo Papinskog instituta za crkvenu glazbu koje ta manifestacija ima od 2006. godine potvrda je iznimno stručno pripremljenih i ostvarenih izvedbi crkvene glazbe koja je u programima Dvigrad festivala zastupljena ravnopravno sa svjetovnom glazbom. Festival od 2007. godine ima i visoko pokroviteljstvo Predsjednika Republike Hrvatske.

Uime Ansambla Anonima Frottolisti okupljenima se obratio voditelj Massimiliano Dragoni, koji je je prisjetio da Ansambl u tom sastavu sudjeluje 16 godina, a on osobno od prvog izdanja 2003. godine.

(Ansambl) Anonima Frottolisti, utemeljen je 2008. godine u Asizu kao rezultat susreta glazbenika s međunarodnim glazbenim i studijskim iskustvom, suradnika nekih od najpoznatijih europskih ansambala za ranu glazbu. U temelju glazbenog projekta Anonima Frottolisti ponovno je otkrivanje repertoara nastalog između petnaestog i šesnaestog stoljeća, glazbenog humanizma. Uz filološko proučavanje te povijesne faze, Anonima se bavi srednjovjekovnim i renesansnim repertoarom. Praksa i istraživanje Anonima Frottolista obilježeni su korištenjem izvornih partitura, paleografskim i povijesno-muzikološkim proučavanjem, sa sviješću o vrijednosti zapisa i teorije epohe, nastojeći maksimalno veličati umjetnost skladanja koja je došla do naših dana. S obzirom na uvjete, Ansambl se brine za istraživanje i kodifikaciju izvorne i neobjavljene građe. Anonima je nastupala u Italiji i inozemstvu na nekim od najvažnijih festivala rane glazbe te surađuje s Accademia di Arti Antiche Resonars iz Asiza, sa Armoniosoincanto, umjetnički voditelj F. Radicchia, s Crypta Canonicorum, umjetnički voditelj Emiliano Finucci, Effeti Sonori, umjetnički voditelj E. Pasquini.

Skladbe uvrštene u program točno opisuju kulturni presjek oko kojeg su veliki intelektualci uspjeli stvoriti iznimnu arhitekturu, počevši od Danteove Božanstvene komedije, od koje taj projekt crpi inspiraciju. Povijesna glazbena karakteristika “Speculum Musicae” u biti je u potrazi za ravnovjesjem između monodijskih formi iz trinaestog stoljeća i primitivnih dvoglasnih i troglasnih polifonija, unutar kojih iste monodije nalaze mjesto, u menzuralnom obliku, transformirajući se u temeljne glasove same glazbene konstrukcije. Repertoar predstavlja mješavinu europskih rukopisa iz Španjolske, Engleske, Francuske, Italije.