Novi projekt za mlade Caritasa Splitsko-makarske nadbiskupije
Foto: Silvana Burilović Crnov // Novi projekt za mlade Caritasa Splitsko-makarske nadbiskupije
Split (IKA)
Caritas Splitsko-makarske nadbiskupije organizirao je u četvrtak 7. travnja u dvorani Nadbiskupskog sjemeništa u Splitu okrugli stol „Unaprjeđenje socijalnih usluga u radu s mladima s problemima u ponašanju“ u sklopu novoga Caritasovog projekta „U.P.S.! unaprjeđenje, podrška, savjetovanje“, izvijestili su iz Splitsko-makarske nadbiskupije.
O kakvom se projektu radi pojasnila je voditeljica projekta Ružica Đonlić. „Zašto baš U.P.S.? Nije slučajno da smo baš ovaj naslov skratili u jedan usklik kojega smo, vjerujem, svi mi nebrojeno mnogo puta uzviknuli u životu. UPS koji može biti mala sitna greška, nezgodan trenutak ili pak odlučujući trenutak, koji nas zna obilježiti za cijeli život, a može biti samo krizna faza, faza razvoja u životu koja se uz podršku i dobro usmjerenje bližnjih, može i nadići i iskoristiti na osobno dobro“, istaknula je.
Projekt vrijedan 1.833.655,60 kuna sufinancira Europska unija (85 % sredstava) iz Europskog socijalnog fonda (Operativni program „Učinkoviti ljudski potencijali“ 2014.-2020.) te Ministarstvo rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike Republike Hrvatske (15 % sredstava). Trajanje projekta je od 12. srpnja 2021 do 11. lipnja 2023., a partneri na projektu su Dječji dom Maestral Split i Općina Klis.
Cilj projekta je „unaprijediti i proširiti izvaninstitucionalnu ponudu visoko kvalitetnih socijalnih usluga; učiniti ih dostupnim i priuštivim na teritoriju UA Split; senzibilizirati javnost za ciljane skupine s naglaskom na pravo života u zajednici; educirati stručnjake i volontere te podržati proces prelaska maloljetnika iz ustanova u njihove životne sredine i prevenciju institucionalizacije kroz ciljane, pristupačne i dostupne usluge savjetovanja i pomaganja osnivanjem stručnog mobilnog tima“, naglasila je voditeljica projekta.
Provođenje je zamišljeno kroz tri elementa/faze/aktivnosti: Uspostava preduvjeta za provedbu procesa deinstitucionalizacije, međusobnu suradnju i unaprjeđenje kvalitete, razvoja i širenja socijalnih usluga te podizanje svijesti javnosti o istome. Potom modeli suradnje pružatelja socijalnih usluga te izrada visokokvalitetnih savjetodavnih edukativno-razvojnih programa socijalnih usluga u zajednici. Također, pružanje podrške procesu deinstitucionalizacije kroz organiziranje i pružanje izvaninstitucijskih socijalnih usluga provedbom savjetodavnih edukativno-razvojnih programa.
Kroz navedene elemente omogućit će se sljedeće edukacije: psihodrama – kreativni pristupi u radu s maloljetnim osobama s problemima u ponašanju, primjena Ekspresivne art terapije u savjetodavnom radu, supervizija, sportsko-edukativna radionica i edukacija volontera. Đonlić je navela edukativno-razvojne programe: program za maloljetnike s problemima u ponašanju, program podrške i savjetovanja obiteljima maloljetnika s problemima u ponašanju, program roditeljskih vještina.
„Na području Urbane aglomeracije Split nedostaju prostorni, kadrovski i financijski kapaciteti za unaprjeđenje usluga socijalne skrbi, posebno kada se radi o procesu deinstitucionalizacije i izvaninstitucionalnoj skrbi maloljetnika s problemima u ponašanju. Prema dostupnim podacima CZSS-a Split, na razini jedne godine pojavi se oko 400 maloljetnika s problemima u ponašanju, dok u CZSS-u Solin taj broj iznosi oko 150 maloljetnika. Kada navedenom broju pribrojimo i članove njihovih obitelji, brojke su znatno veće. Da bismo unaprijedili socijalne usluge, prvo je potrebno krenuti od stručnjaka koji su nositelji, ili glavni akteri u pružanju socijalnih usluga. S obzirom na to da smo jako često svjedoci toga da je socijalna usluga kvalitetna onoliko koliko je kvalitetan pojedinac/osoba koja nosi/provodi uslugu, željeli smo postići to da se što više stručnih osoba educira u nekim novim pristupima u radu s djecom s problemima u ponašanju. Time ćemo doprinijeti razvoju kompetencija stručnjaka za rad s ciljanom skupinom kao i stvaranju kvalitetnih programa savjetovanja i pomaganja ciljanim skupinama“, rekla je Đonlić.
Projektnim aktivnostima planirano je dodatno educirati 30 stručnjaka za rad s maloljetnicima s problemima u ponašanju; s istim ciljem će se educirati skupina od 15 volontera te će u program projekta biti uključeno 15 maloljetnika s problemima u ponašanju te 30 članova njihovih obitelji uključiti će se u program savjetovanja za roditelje.
„Sveobuhvatni i ciljani program savjetovanja i pomaganja maloljetnicima s problemima u ponašanju i njihovim obiteljima rezultat je i trajna vrijednost koja proširuje i nadograđuje ponudu visokokvalitetnih socijalnih usluga u zajednici. Ovaj projekt stvorit će dobrobit kako za maloljetnike s problemima u ponašanju, tako i za njihove obitelji koje su, u nedostatku kadra u institucijama, često nedostatno obuhvaćene kvalitetnom uslugom savjetovanja i pomaganja posebice u ruralnim područjima UAS. Mogli bismo zaključiti da je ovaj projekt dio rješenja za kvalitetniji i cjelovitiji rad s maloljetnicima i mlađim punoljetnicima s problemima u ponašanju i članovima njihovih obitelji“, zaključila je voditeljica projekta.
S obzirom na to da je jedan od ciljeva proces deinstitucionalizacije ustanova socijalne skrbi, plan mobilnog tima čini provedba intervencijskih programa čiji se rad temelji na individualnom savjetovanju i multi-sistemskoj terapiji za maloljetnike s problemima u ponašanju, ali i njihovih obitelji, istaknule su Ružica Nenadić Lisica, prof. soc. paed. i Danica Žižić, mag. paed., govoreći o temi „Mobilni tim – jednake prilike za sve“.
Igor Longo, prof. psihologije i realitetni psihoterapeut, u Splitu je govorio o izvaninstitucionalnim oblicima rada vršnjačke pomoći naglasivši da mladi mogu naučiti kako djelotvorno pomoći. Rekao je da mlada osoba s problemom od svojih vršnjaka uči kako se nositi s problemima, uči se altruizmu, prijateljstvu i pomaganju, bolje razumije sebe i druge, uči prepoznavati svoje ciljeve i planove, popravlja sliku o sebi, uči kvalitetniji odnos, uči kako život može biti bolji. Od toga ima koristi osoba kojoj se pomaže, mladi pomagač, obitelj mlade osobe kojoj se pomaže i obitelj pomagača, školske i/ili radne sredine u kojima su mladi pa i društvena zajednica u širem smislu.
„Što nam govore recentna hrvatska istraživanja o problemima u ponašanju?“ predočio je dr. sc. Toni Maglica, poslijedoktorand na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Splitu. Kao zaštitne čimbenike naveo je: relativno visoke aspiracije učenika, prisutna podrška prijatelja, roditelja i drugih odraslih osoba te relativno zadovoljstvo obiteljskim životom. Ondje gdje postoje problemi u ponašanju niska je privrženost školi, konzumiranje alkohola i marihuane, vršnjačko nasilje, klađenje, nasilje u partnerskim vezama, rizično seksualno ponašanje i drugo.. U tom vidu dao je neke preporuke za školsko okruženje i lokalnu zajednicu. Govoreći o temi „Obiteljsko okruženje kao rizik i zaštita za probleme u ponašanju djece i mladih“, prof. dr. sc. Maja Ljubetić s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu istaknula je, između ostaloga, važnost obrazovanja, informiranja, podupiranja, ohrabrivanja, podržavanja i pomaganja, izvijestili su iz Splitsko-makarske nadbiskupije.