Seminar za animatore u pastoralu osoba s invaliditetom
FOTO: Tiskovni ured Đakovačko-osječke nadbiskupije // Formativni seminar za animatore u Đakovu
Đakovo (IKA/TU )
Formativni seminar za animatore u pastoralu osoba s invaliditetom održan je 3. studenoga u prostorijama Katoličkoga bogoslovnog fakulteta u Đakovu. Seminar je organiziralo Nadbiskupijsko povjerenstvo za pastoral osoba s invaliditetom i članova njihovih obitelji, a moderirao ga je vlč. Alojz Kovaček, nadbiskupijski povjerenik za to pastoralno područje.
Predavanje „Školovanje i odrastanje osoba s intelektualnim teškoćama“ održala je mag. rehab. educ. Andrea Gašpar Čičak, a predavanje „Ostvarivanje prava iz sustava socijalne skrbi nakon 21. godine života“ mag. rehab. educ. Mirjana Jakovčev. Na seminaru se okupilo oko 50 sudionika.
Nakon zajedničke molitve i pozdrava povjerenika vlč. Kovačeka, uslijedilo je predavanje Andree Gašpar Čičak, koja je istaknula kako se intelektualne teškoće javljaju tijekom razvojnog perioda djeteta, većinom u djetinjstvu i adolescenciji. Od roditelja se nasljeđuje određeni potencijal i u djetinjstvu je važan rad s osobama s teškoćama jer je brz napredak u onome što želimo postići. Tranzicija u odraslu dob predstavlja razdoblje kada bi odrasle osobe s intelektualnim teškoćama trebale postati što neovisnije, postići autonomiju i ostvarivati prava na izbor. Svaka osoba je različita i u obzir se treba uzeti individualno funkcioniranje osobe i njihovi potencijali.
Prema istraživanjima, osobe s intelektualnim teškoćama često mogu oboljeti od različitih psiholoških i psihijatrijskih oboljenja (4 od 10 osoba) jer dolazi do prelaska iz zaštićenog života u samostalnu i neovisnu osobu (14.-24. godine života). Zbog toga je važno pružiti pomoć i podršku roditeljima i samim osobama s intelektualnim teškoćama kako bi se i dalje pratio njihov razvoj i potencijali te ciljevi za odraslu dob.
Ključan zadatak razdoblja adolescencije je formulacija i razvoj identiteta. Osobe s intelektualnim teškoćama pri čestim susretima s negativnim stavovima razvijaju negativan identitet i sami sebe percipiraju kao nesposobne, odbačene, marginalizirane. Većina nema samopoštovanja, vještina asertivnosti, uskraćena im je mogućnost samostalnog donošenja odluka, susreću se s predrasudama i diskriminacijom te su im nedostupne informacije. Izbor srednje škole dolazi s profesionalnim usmjeravanjem, informiranjem i savjetovanjem učenika i provodi se u suradnji sa školom i roditeljima.
Završavajući srednju školu osobe s teškoćama gube mnoga prava, a u situacijama gdje vlada opća nezaposlenost i unatoč različitim poticajima za zapošljavanje osoba s intelektualnim teškoćama, često ne uspijevaju naći posao na tržištu rada i s onim što im ostane od dobivanja države ne mogu kvalitetno sudjelovati u životu zajednice. Zaposlenje im donosi brojne koristi u vidu poboljšanja kvalitete života, zbog toga ih je važno uputiti i pripremiti za mogućnost izbora i odluka u svom životu.
Predavačica je zaključno istaknula složenost višestrukog problema vezanog uz odrastanje, nedovoljno bavljenje pitanjima koja su vezana uz odrasle osobe s intelektualnim teškoćama, potrebu za dodatnim sustavom podrške u doba adolescencije i potporu roditeljima u upoznavanju s mogućnostima svoje djece, važnost kvalitetnog programa i uključenost u svrsishodne aktivnosti. Svaka osoba može obavljati određene radnje ukoliko joj se pruži adekvatna podrška jer tada će se osjećati zadovoljnije sama sobom. Važno je pronaći ono u čemu je osoba dobra i bazirati se na to.
Nakon kratke stanke uslijedilo je predavanje Mirjane Jakovčev. U prvom dijelu svog predavanja navela je prava osoba s intelektualnim teškoćama nakon 21. godine života iz sustava socijalne skrbi (pravo na osobnu invalidninu i doplatak za pomoć i njegu) te prava iz mirovinskog sustava (dječji doplatak i obiteljska mirovina). Osobama s poteškoćama nakon 21. godine života nudi se mogućnost usluge boravka i smještaja koji se ostvaruje preko Centra za socijalnu skrb. Postoje različiti oblici skrbi: samostalno stanovanje, dnevni i poludnevni boravci, osobni asistenti u kući, mobilna služba psihološke pomoći.
U drugom dijelu prikazana su dva video uratka u kojima su prikazani korisnici poludnevnog boravka udruge „Regoč“ iz Slavonskog Broda, čija je predsjednica predavačica Jakovčev. Prvi video uradak prikazao je početke udruge i njihove planove, dok je u drugom prikazan ostvaren san o kupnji zemljišta na koje se udruga preselila i na taj način omogućila pristup većem broju korisnika i kvalitetniji život.
Nakon predavanja sudionicima skupa obratio se nadbiskup Đuro Hranić koji se zahvalio predavačicama, članovima Nadbiskupijskog povjerenstva na organiziranju seminara i svim sudionicima na dolasku. Istaknuo je kako društvo nema dovoljno osjetljivosti i ono ga ne pokazuje prema osobama s poteškoćama. Ako nema nekoga tko će živjeti, umirati, darovati se, ulagati svoje vrijeme, strpljenje i energiju ništa ne može nastati. Jedino se na taj način ostavlja svijetli trag i gradi kraljevstvo Božje, rekao je nadbiskup Hranić.
Zatim su uslijedile radionice pod nazivom „Kvalitetna komunikacija – ključ uspjeha“ koje su tematski bile vezane uz predavanja. Radionice su pripremile i vodile predavačice Andrea Gašpar Čičak i Mirjana Jakovčev.