Riječki nadbiskup koadjutor Mate Uzinić pohodio Župu Novi Vinodolski
FOTO: Helena Anušić //
Novi Vinodolski (IKA)
Riječki nadbiskup koadjutor Mate Uzinić pohodio je u nedjelju 7. veljače Župu Novi Vinodolski i u župnoj crkvi sv. Filipa i Jakova ap. služio misu.
U propovijedi nadahnutoj pročitanim svetopisamskim tekstom (Iv 2, 13-25) o Isusovom prvom dolasku u jeruzalemski hram i ljutnji zbog onoga što je vidio, mons. Uzinić istaknuo je dva objašnjenja koje evanđelje nudi za Isusovo ponašanje. Prvo objašnjenje je njegova revnost za Božji dom: „Prisjetiše se njegovi učenici da je pisano: Izjeda me revnost za dom tvoj.“ Ovo je revnost za Boga. Trgovci su svojom trgovinom povezanom sa žrtvama koje su se u hramu prinosile, Boga pretvorili u trgovačku robu. Krist nam želi vratiti izvornu sliku Boga kakvu On doista želi da je usvojimo. On čovjeku daje usmjerenja – Deset Božjih zapovijedi – po kojimu smo stvoreni na Božju sliku. U međuvremenu dogodilo se nešto što je poremetilo taj plan. Ljudi su počeli misliti da mogu umilostiviti Bogu, a zaboravili da ih Bog svejedno ljubi i da su Božje zapovjedi usmjerenja za život, a ne za osvajanje Božje ljubavi. Rasipajući te stolove Isus se bori da hram ne postane mjesto trgovačke robe, rekao je mons. Uzinić. Dodao je kako pravila nisu za to da bismo mi zaslužili Božju ljubav, nego kako mogli živjeti u skladu s tom ljubavi. On je naš otac i tjerajući trgovce iz hrama Isus se obračunava, ne samo s trgovinom u hramu, nego s onim što je uzrokuje – krive slike Boga koji je pretvoren u trgovačku robu, rekao je propovjednik. “Važno je primijetiti taj Isusov bijes i Isusovu ljutnju kako bismo u svome vlastitom odnosu s Bogom mogli otkriti što nas motivira i postoji li u našem odnosu s Bogom elemenata trgovine? Dominira li u mojim molitvama prepoznavanje Boga kao Oca koji nas ljubi i kojemu je stalo do nas ili ta naša molitva vodi do: ‘Bože, ja dajem Tebi – daj Ti meni.’ Ako je tako, tada je to trgovina koju Isus ne prihvaća.”
Bog Isusa Krista jest Bog kojemu je stalo do svakog čovjeka i koji čini sve iz čiste ljubavi prema nama. Iz njegovog odnosa prema ljudima nema nikakve trgovine, rekao je u nastavku mons. Uzinić. Dodao je da nas Bog nije stvorio radi svoje potrebe, niti otkupio jer je to njegova potreba. Učinio je to iz čiste ljubavi i jer mu je stalo do nas. Nemojmo nikada u odnosu s Bogom unositi trgovačke odnose, poručio je mons. Uzinić.
Kao drugo objašnjenje naveo je Isusovo poslanje ljubavi: „Razvalite ovaj hram i ja ću ga u tri dana podići.“ Isus je govorio o sebi i svojoj ljubavi prema nama, umjesto hramu kao mjestu trgovačkih odnosa. To je poruka o novom savezu kojim će biti dokinut starozavjetni hram i njegove žrtve i uspostavljen novi hram i nova žrtva koju kršćani trajno slave i ponavljaju euharistijom. Uspostavljanjem ove jedinstvene novozavjetne žrtve, u kojoj nisu nužni trgovački odnosi da bi se nabavio prinos za žrtvu jer je žrtveni prinos sam Isus, Krist je želio ukloniti uzrok krivog shvaćanja Boga i pretvaranja Boga, a tim i bližnjih, u sredstvo postizanja ovozemaljskih interesa. On sam postaje i oltar i žrtva. On je prinos koji prikazuje veličinu Očeve ljubavi prema nama i svaka euharistija je otajstvo vazmene muke smrti i usksnuća našega Spasitelja Isusa Krista. Mons. Uzinić je upozorio na problem da to otajstvo pretvaramo u trgovačku robu. Ponekad se u trgovinu pretvore i prilozi za mise, koji su ostatak starokršćanske prakse da vjernici sudjeluju u euharistiji prinoseći darove potrebne za slavlje (osobito kruh i vino), kao i druge darove za uzdržavanje svećenstva i za hranu najpotrebnijima. Ne radi se ovdje o problematiziranju običaja davanja priloga za misu, darivanja svećenika i Crkve – svećenici od nečega moraju živjeti i Crkvi su potrebna materijalna sredstva da bi mogla vršiti svoje poslanja – nego o problematiziranju trgovačkog postupanja koje Boga i njegove milosti pretvara u robu koja se prodaje i kupuje. Crkva ukazuje na mogući problem krivog razumijevanja naknada i o tome govori novi dokument Kongregacije za kler posvećen obraćenju župne zajednice, rekao je mons. Uzinić.
Zaključujući je istaknuo da nas Isus prvenstveno uči da po uzoru na njega dajemo sebe u različitim zanimanjima, u poslanju koje Bog ima sa svakim od nas. Svako naše poslanje neka bude dar ljubavi. Isusov govor u hramu aktualan je i danas. Svi smo hramovi i u odnosima prema bližnjima trebamo uložiti puno truda kako život ne bismo pretvorili u računicu. Trebamo se truditi poslanje koje Bog ima s nama oslikavati u društva. Nastavno na naše poslanje u društvu, mons. Uzinić naglasio je još jedan hram – Crkvu. Objasnio je da Crkva nije zgrada ili institucija, nego zajednica u kojoj svi imamo mjesto i poslanje da je ne pretvorimo u trgovačko društvo. Crkva mora nastaviti poslanje Isusa i zadaća svih nas jest vidjeti što možemo činiti da taj hram izgleda lijepo i izvršava poslanje koje Bog ima s nama. Neka nam Gospodin i njegov bič ne budu razlog za strah, nego poticaj. On nas ne udara radi kazne, nego potiče da se na pravi način otvorimo Bogu, rekao je mons. Uzinić.