Rijeka: Održana panel rasprava „Kršćanski odgoj: temelj budućnosti”
Foto: Riječka nadbiskupija // Održana panel rasprava „Kršćanski odgoj: temelj budućnosti”
Rijeka (IKA)
U organizaciji Ureda za katoličke škole Riječke nadbiskupije, u Velikoj dvorani Nadbiskupskog ordinarijata u Rijeci održana je u utorak 28. listopada panel raspravu „Kršćanski odgoj: temelj budućnosti” povodom 60. obljetnice donošenja koncilske deklaracije o kršćanskom odgoju „Gravissimum educationis“, objavljeno je na mrežnoj stranici Riječke nadbiskupije.
Sudjelovali su ravnatelj Salezijanske klasične gimnazije don Danijel Dragičević, SDB, vjeroučiteljica Maja Šimičić Roksandić, socijalna pedagoginja Viktorija Kalić te voditelj Ureda za katoličke škole i duhovnik Katoličke osnovne škole „Josip Pavlišić“ Laurent Kružić, a skupom je moderirao domski odgajatelj Filip Polegubić. Na početku skupa, riječki nadbiskup Mate Uzinić podsjetio je na apostolsko pismo pape Lava XIV. naslovljeno „Crtati nove karte nade“, objavljeno u povodu obljetnice koncilskog dokumenta o odgoju u kojem Papa sv. Johna Henryja Newmana proglašava suzaštitnikom odgojnog poslanja Crkve, uz sv. Tomu Akvinskog.
Nadbiskup je istaknuo kako Papa u pismu ističe da „Gravissimum educationis“ potvrđuje da odgoj nije sporedna djelatnost Crkve, nego temeljni dio evangelizacijskog poslanja. „Dokument, naglašava Papa, nije izgubio svoju snagu – i danas ostaje kompas koji nas usmjerava: čovjek je u središtu, škola je prostor susreta vjere, kulture i života, obitelj je prva odgojiteljica, a načela supsidijarnosti, suodgovornosti i ekološke svijesti temelj su svakog kršćanskog odgoja. Papa upozorava i na izazove modernog doba, posebno one koje donose nove tehnologije. One, kaže, moraju služiti čovjeku i obogatiti zajedništvo, a ne ga osiromašiti. Nijedan algoritam ne može zamijeniti ono što odgoj čini ljudskim, poručuje Papa te dodaje kako ključ nije u tehnologiji, nego u načinu na koji je koristimo“, rekao je, među ostalim, nadbiskup.
Vlč. Kružić predstavio je povijesni i teološki okvir koncilske deklaracije „Gravissimum educationis“, istaknuvši da je dokument donesen 1965. tijekom Drugog vatikanskog koncila te da naglašava dostojanstvo osobe i njezino pravo na odgoj i obrazovanje, ali i obvezu Crkve da u tom procesu bude aktivni sudionik. Među ostalim, rekao je i da su odgoj mladih i trajno obrazovanje odraslih temelj društvenog i duhovnog napretka te da u tome smislu roditelji imaju nezamjenjivu ulogu jer je obitelj „prva škola života“, poručio je, među ostalim, vlč. Kružić.
Don Danijel je govorio o pastoralu u katoličkim školama, naglašavajući da je odgoj u vjeri nerazdvojiv od svakodnevnog školskog života. Rekao je da katoličke škole imaju smisla samo ako je fokus na pastoralu, odnosno čovjeku kojeg treba približiti Kristu, da je odgoj u vjeri prostor evangelizacije. „Identitet katoličke škole proizlazi iz odnosa učitelja, učenika i Boga – zajedništvo koje se svakodnevno živi. Pastoral nije dodatak programu, nego njegovo srce: svaka aktivnost, susret i nastavni sadržaj treba biti prožet evanđeoskim duhom. Učitelj kao svjedok vjere – odgojitelj ne prenosi samo znanje, nego i životne vrijednosti. Zajedništvo škole i župe važno je za cjeloviti rast učenika u vjeri i identitetu“, istaknuo je, među ostalim, don Danijel.
Kalić je naglasila da „vjernim odgojem Crkva i društvo mogu mladima ponuditi autentičnu alternativu u odnosu na svjetovne modele koji im se danas nameću“. „To znači ponuditi ono što je vrijedno, istinito i trajno – ono što je aktualno svakom čovjeku. Takav odgoj mladima pruža iskustvo koje ih osposobljava za rast u slobodi“, rekla je Kalić iznijevši i svoje osobno iskustvo rada u Rimu gdje je uočila da društvo prepoznaje kršćane upravo kao one koji „djelotvorno ljube“. „Ta ljubav, utkana u odgojni proces, čini razliku i daje svjedočanstvo koje se prepoznaje“, dodala je.
Svoje iskustvo podijelila je Šimičić Roksandić, koja 18 godina radi u školi. Istaknula je da je vjeroučiteljski poziv zahtjevan i izazovan, ali ujedno duboko ispunjujuć. „Biti vjernik u svjetovnoj školi i biti vjeroučitelj ne znači samo prenositi kršćanske vrijednosti, nego znati odgojiti mlade“, rekla je te dodala da se „preobrazba mladih događa u srcu, mjestu gdje se rađa zainteresiranost i nutarnja promjena“. Na kraju susreta uslijedila je rasprava, objavljeno je na mrežnoj stranici Riječke nadbiskupije.




