Biskup Košić predvodio Vazmeno bdjenje u bazilici sv. Kvirina u Sisku
FOTO: Stjepan Vego//Vazmeno bdjenje u bazilici Sv. Kvirina
Sisak (IKA)
Sisački biskup Vlado Košić predvodio je, na Veliku subotu 8. travnja, u bazilici sv. Kvirina u Sisku, liturgiju Vazmenog bdjenja u zajedništvu s rektorom bazilike preč. Robertom Jakicom, župnim vikarom vlč. Kristijanom Pezićem i vlč. Hrvojem Zovkom.
Na početku svečane liturgije biskup je pred katedralom blagoslovio oganj i upalio Uskrsnu svijeću koja je u svečanoj procesiji unesena u baziliku.
U homiliji, obraćajući se okupljenim vjernicima te posebno katekumenima biskup je istaknuo kako je svečana proslava Isusova uskrsnuća ujedno i dan njihova krštenja, odnosno krizme i ulaska u Crkvu.
U nastavku biskup je govorio o Mistagoškim katehezama sv. Ćirila Jeruzalemskog iz 4. stoljeća, tumačenju uvođenja u kršćanstvo katekumena u Vazmenoj noći, svjedočanstvu starom više od 17 stoljeća. „U Prvoj mistagoškoj katehezi sv. Ćiril tumači što se događa u svetoj vazmenoj noći s onima koji su pristupili krštenju, krizmi i svetoj euharistiji. Najprije se dolazi u prostor koji se zove predkrstionica. Tu se odvijaju obredi: odreknuće od đavla, pristanak uz Isusa Krista i vjeroispovijest.I mi ćemo ove noći proći upravo to. Da bi se katekumen, tj. kandidat za krštenje, mogao krstiti i tako ući u krug Isusovih učenika tj. u Crkvu, potrebno je prvo da se odrekne đavla. Krstitelj izričito pita: Odričeš li se đavla? Ili Odričeš li se Sotone, i svih djela njegovih i svega sjaja njegova? Pritom bi u slučaju jeruzalemske liturgije iz 4. st. katekumen bio okrenut na zapad, jer je zapad simbol zalaska sunca, a đavao je vladar tame. Ćiril to povezuje sa starozavjetnim izlaskom Židova iz egipatskog ropstva. Pritom faraon označava đavla jer je on tiranin koji je tlačio židovski narod i držao ga u mučnom ropstvu. Kad je Mojsije izveo svoj narod iz Egipta, faraon je pošao za njim u potjeru, progoneći ga do Crvenoga mora, koje označuje vodu krštenja. O tome smo slušali čitanje iz Knjige Izlaska. U Crvenom je moru faraon sa svojom vojskom potonuo, a židovski se narod konačno oslobodio ropstva. Đavao je taj tiranin koji tlači i progoni čovjeka, ali kad dođe do spasonosnih voda, tu je kraj njegovu djelovanju. Stoga svaki novokrštenik treba đavlu reći odrješito i jasno: Odričem se“, pojasnio je.
Biskup je rekao i kako nakon odreknuća od Sotone slijedi prianjanje uz Isusa Krista. „Znakovitost odbacivanja đavla i prihvaćanje Krista vidjela se nekad u obredu okretanja od zapada prema istoku. To sv. Ćiril naziva sintaksis što je vojnički izraz svrstavanja. Katekumen dakle stupa u Kristovu vojsku. A gledati prema istoku značilo je gledati prema svjetlu jer sunce izlazi s istoka. Isus je mlado Sunce s visine, onaj koji je Svjetlo svijeta. Slijedi vjeroispovijest kojom se potvrđuje vjera u Boga Oca, i Sina i Duha Svetoga. Bez te ispravne vjere u Presveto Trojstvo nije se moguće krstiti. To je u biti sadržaj metanoje tj. obraćenja. Krštenje može biti plodonosno jedino ako mu prethodi iskreno i potpuno obraćenje, a to znači obrat ili zaokret od zla prema dobru, od đavla prema Isusu. Nakon toga su katekumeni pošli prema krstionici. Tu su svukli svoju staru odjeću da bi se u krštenju obukli u Krista, a to najprije simbolizira prvo tzv. katekumensko pomazanje. Danas nema više u krštenju odraslih prvog pomazivanja jer slijedi poslije krštenja krizma koja označuje puninu pomazanja Duhom Svetim. Kad se međutim dijete krsti, prima to prvo pomazanje. Sveti Ćiril govori o maslini od koje dolazi ulje koje se upotrebljava u sakramentu krštenja i krizme. Postoji, kaže on, pitoma i divlja maslina. Nekršten je divlja maslina, ali se po krštenju od nje on otkida i ucjepljuje u Krista, pitomu maslinu“, protumačio je.
Govoreći o krizmi biskup je ustvrdio kao je to primanje punine Duha Božjega, duha Božje ljubavi bez kojega ne možemo ljubiti ni Boga ni bližnje, kako nam je Isus zapovjedio. „Zato je neophodno primiti to sveto pomazanje, Duha Svetoga. On će počinuti u vama, dragi krizmanici, tako što će odsada biti stalni, ali tihi gost vaše duše. Kad kažem tihi gost, hoću reći da on neće bučiti, neće vas ni na što prisiljavati, ali će vam blago savjetovati i neprestano govoriti što je Božja volja, što trebate činiti. Slušajte Duha Svetoga, on je Duh Kristov. Stoga upoznajte Evanđelja i Isusove riječi i djela pa ćete dobro čuti i glas Duha Svetoga. Njega se naziva i snagom Božjom i silom. Neka vas ispuni hrabrošću da svoju kršćansku vjeru možete snažno živjeti i ispovijedati. U svakom slučaju očekuje se da od sada budete živi članovi Crkve, da sudjelujete na nedjeljnim misnim slavljima, da primate svete sakramente, da živite po Kristovoj zapovijedi ljubavi.“
Na kraju biskup je govorio i o pročitanom evanđelju po Mateju koje donosi kako se Isus uskrsnuli ukazao Mariji Magdaleni i drugoj Mariji. „One su zaplakane došle na grob, ali grob je bio prazan. Vidjele su anđela koji im je rekao da se ne boje, da Isus nije ovdje i da to jave apostolima. Nakon toga im se ukazao i sam uskrsnuli Isus koji im također govori: Ne bojte se! Idite i javite mojoj braći da će me vidjeti u Galileji. Galileja je bio kraj gdje su učenici upoznali Isusa i pošli za njim. Treba se vratiti prvoj ljubavi. To je uskrs. Molimo i mi da ostanemo vjerni Isusu cijeli život, da ovaj današnji događaj pamtimo i od njega živimo. A Krist uskrsnuli je uvijek s nama i on nas neće ostaviti. Uzdajmo se u njega i radujmo se“, zaključio je biskup.
Nakon homilije biskup je blagoslovio krsnu vodu te zatim krstio devet odraslih katekumena i podijelio sakrament potvrde devetnaest kandidata.
Vazmeno bdjenje animirao je Zbor bazilike pod vodstvom Katarine Mandić.