Istina je prava novost.

Galilejsko jezero: arheolozi identificirali lokaciju gdje se preklapaju svi ključni biblijski detalji Isusova čuda s „Legijom” i utapanjem svinja

Najnovija istraživanja u Kursiju, mjestu na istočnoj obali Galilejskog jezera nedaleko od biblijske Gergese, upućuju na to da se evanđeoski događaj istjerivanja „Legije” zloduha i utapanja krda svinja najvjerojatnije zbio upravo ondje, gdje se podudaraju svi ključni biblijski topografski detalji, izvijestio je 19. studenog Zenit.

Dr Scott Stripling, voditelj iskopavanja pri Udruzi za biblijska istraživanja, objavio je da kombinacija biblijskih izvještaja, lokalne topografije i arheoloških nalaza najuvjerljivije upućuje na Kursi, mjesto na istočnoj obali Galilejskog jezera, u blizini područja poznatog iz Evanđelja kao Gergesa ili Gadara, kao najsnažniju lokaciju čuda opisanog u Matejevu, Markovu i Lukinu evanđelju.

Stripling se u istraživanju pozvao na rad iz 1985. godine koji je dokumentirao više desetaka drevnih pristaništa oko Galilejskog jezera, uključujući i pristanište u Kursiju. Ono je imalo velike kamene lukobrane i rimski ribnjak. Prema njegovim riječima, sve evanđeoske pojedinosti uklapaju se u radijus od približno dvjesto metara oko toga mjesta.

Tijekom istraživanja prepoznata su tri topografska obilježja prisutna u svim evanđeljima: strma litica uz sam rub vode, groblje u neposrednoj blizini mjesta događaja i Isusov dolazak čamcem s druge strane jezera. Upravo se ta tri elementa susreću u Kursiju. Litica se uzdiže manje od pedeset metara od obale, na obližnjem se brdu nalaze židovske grobnice, a u jezeru su otkriveni ostaci rimskog pristaništa iz prvoga stoljeća.

Ključ istraživanja bilo je precizno lociranje pristaništa uz pomoć zračnih snimaka i terenskih podataka iz 1985. godine. Striplingov je tim ronio uz obalu Kursija i pod vodom pronašao velike klesane blokove koji tvore dvostruke gatove, tipične za luke rimskoga doba. To pristanište bilo je aktivno upravo u razdoblju koje evanđelja opisuju.

Povijesni kontekst dodatno potkrepljuje ovu lokaciju. Područje je pripadalo Dekapolisu, saveznoj skupini gradova s izraženom grčko rimskom kulturom. U takvu okruženju uzgoj svinja bio je uobičajen jer su služile kao prehrambeni izvor rimskim postrojbama. Deseta rimska legija bila je stacionirana u tom području, a njezin je amblem bio vepar. U evanđeoskom izvještaju zlodusi se predstavljaju riječju legija, što možda nije samo oznaka mnoštva, nego i aluzija na rimsku vojsku koja je nadzirala regiju.

Stripling je opisao ozdravljenog čovjeka kao poganina koji je možda bio radnik ili neuspjeli regrut u rimskoj službi i koji je u evanđeoskom tekstu prikazan kao žrtva sila koje utjelovljuju ugnjetavanje. Svinje u tom kontekstu nisu bile samo stoka nego i vojna opskrba. Njihovo uništenje stoga, rekao je, ima snažno duhovno i simbolično značenje.

Kršćanska tradicija već stoljećima smješta događaj u Kursi, što potvrđuju i ostaci velike bizantske bazilike iz petog stoljeća poznate kao Kapela čuda, podignute na brežuljku iznad pristaništa. U nekim fragmentima mozaika pojedini znanstvenici prepoznaju i prikaze svinja, što dodatno povezuje lokalitet s evanđeoskim događajem.

Stripling je podsjetio i na nastavak evanđeoskog izvještaja. Nakon ozdravljenja, Isus je čovjeka poslao da svjedoči svojim bližnjima o Božjem milosrđu. Kada se Isus godinu dana kasnije vratio u taj kraj, prema Markovu evanđelju dočekalo ga je mnoštvo, što upućuje na to da je svjedočanstvo ozdravljenog muškarca pokrenulo duhovnu obnovu u cijeloj regiji.

Najnovija istraživanja tako dodatno učvršćuju tradicionalno smještanje ovoga evanđeoskog događaja, povezujući biblijski tekst s lokalnom topografijom i arheologijom u jednu od najuvjerljivijih rekonstrukcija mogućeg mjesta čuda.