Hodočašća tijekom Svete godine (1/2)
Foto: TUZGN // Hodočašće vjernika u svetište Majke Božje Bistričke
Zagreb (IKA)
Na mrežnim stranicama Zagrebačke nadbiskupije objavljen je prvi dio teksta o hodočašćima tijekom Svete godine u svjetlu "Direktorija o pučkoj pobožnosti i liturgiji".
Uvod
Uz temu oprosta, uz Svetu godinu veže se još jedna važna tema, a to je hodočašće.
Papa Franjo u buli „Spes non confundit“ hodočašće ističe kao jedan od putova nade:
Kako bi se upoznali sa značenjem pojma „hodočašće“, ali i sa svime što su vjernici, kao hodočasnici nade, pozvani činiti tijekom jednog hodočašća, odgovore ćemo potražiti u „Direktoriju o pučkoj pobožnosti i liturgiji“ (usp. br. 279-288).
Hodočašće
Navedeni „Direktorij“ hodočašće definira kao sveopće religiozno iskustvo, ali i kao tipičan izražaj pučke pobožnosti, „usko povezan sa svetištem, a čiji život tvori njegovu nezaobilaznu sastojnicu. Hodočasnik treba svetište i svetište treba hodočasnika“ (br. 279).
Biblijska hodočašća
Kako bi se što bolje vidjela smisao i svrha hodočašća, „Direktorij“ govor o hodočašću počinje razlaganjem o hodočašćima koja nalazimo u Svetom pismu. Tako se
Osim Sinajskoga brda, važno mjesto hodočašća bio je i jeruzalemski Hram:
Kršćansko hodočašće
Nakon događaja Isusova uskrsnuća, Crkva se prepoznaje kao „hodočasnica na zemlji“, a štovanje će mučenika „na čije su grobove dolazili vjernici kako bi častili zemne ostatke tih časnih Kristovih svjedoka, kasnije odrediti – što je logično – prelazak od pobožna pohoda u zavjetno hodočašće.
Poslije konstatinovskoga mira, nakon prepoznavanja mjesta i pronalaženja relikvija Gospodinove muke, kršćansko hodočašće doživljava obrat. Najvažniji je pohod Palestini koja je, počevši od Jeruzalema, po svojim svetim mjestima postala Svetom zemljom. To svjedoče izvješća znamenitih hodočasnika, kao što su Itinerarium Burdigalense i Itinerarium Egeriae, oba iz 4. stoljeća“ (br. 283).
Osobiti procvat hodočašća će doživjeti tijekom srednjeg vijeka (osobito hodočašća u Svetu Zemlju, Rim, Tours…) te su, uz onu vjersku ulogu, „utjecala posebno na građenje zapadnog kršćanstva, na miješanje različitih naroda, na uzajamnu razmjenu vrijednosti različitih europskih civilizacija“ (br. 284).
Na žalost, „u suvremeno doba, zbog promijenjena kulturalnog ozračja, zbog događaja uzrokovanih protestantizmom i zbog utjecaja prosvjetiteljstva, hodočašće je doživjelo opadanje: putovanje u daleku zemlju postaje duhovno hodočašće, nutarnji hod ili simbolička procesija, koja se sastoji u kratkoj hodnji“ (usp. br. 285).
Od 19. stoljeća dolazi do „ponovnog buđenja hodočašća, ali se djelomice mijenja njegov izgled“, odnosno hodočašće za cilj ima svetišta, kao što su npr. Asiz, Fatima, Padova ili pak Pompeji (usp. br. 285).