Istina je prava novost.

Kardinal McElroy o inicijativi "Pax Christi"

Iako su se kršćani uhvatili u koštac s konceptom "pravednog rata" otkako je sveti Augustin postavio njegove moralne temelje u 4. stoljeću, američki kardinal Robert Walter McElroy, biskup San Diega, ponavlja da doktrina pravednog rata nikada nije u skladu s porukom Evanđelja, bez obzira na to koliko tehnički "moralna" teorija može izgledati, prenosi se u izdanju lista "L`Osservatore Romano" od 24. rujna.

“U životu Crkve – izjavio je Kardinal u razgovoru za vatikanske medije – teorije o pravednom ratu sekundarni su element katoličkog učenja; prvi je da se uopće ne trebamo upuštati u rat.”

Prečesto, nastavlja Kardinal, teorija pravednog rata i tradicija koja je u njezinoj osnovi korišteni su za opravdavanje oružanih sukoba. Ovo je, prema McElroyu, “važan problem”.

U nedjelju 29. rujna Kardinal će sudjelovati na inauguraciji novog Katoličkog instituta za nenasilje u Rimu, kojeg promiče mirovni pokret “Pax Christi International”. I u tom smislu pojašnjava da je “nasilje” vrlo komplicirana riječ, jer postoje različite vrste nasilja u svijetu koje su, dodaje, “sve u svojoj srži suprotne putu Evanđelja”.

Kardinal potvrđuje da će se Institut za nenasilje nastojati usredotočiti na brojne sukobe, građanske ratove i ratove izvan državnih granica: “Sve je važnije da Crkva svjedoči traženju alternativnih načina rješavanja ovih sukoba kad izbiju” čak i ako je “izgradnja mira puno šira obveza od okončanja sukoba”.

Mir, dakle, nije samo odsutnost rata, čak i ako je potonji prvi korak, nego uklanjanje sukoba dovodi u igru ​​širi sklad s elementima Evanđelja, brigom za dostojanstvo osobe, ljudskim pravima i solidarnost među narodima. “Ove šire teme su neophodne kao dio izgradnje mira”, naglašava Kardinal, ali osnova je “stavljanje aktivnog nenasilja u središte katoličke teologije o ratu i miru”.

Kardinal McElroy također napominje da su rezultati nenasilja jasni i da su detaljno proučavani, navodeći da je mir uspostavljen aktivnim nenasiljem daleko čvršći od svega što se postiže “pobjedom” u sukobu.

Izraz “nenasilje” proteže se daleko izvan Katoličke Crkve, a na engleskom jeziku ga je skovao Mahatma Gandhi, koji je preveo sanskrtsku riječ ahimsa – što znači “ne trgati”, “ne činiti zla”, “nenasilje” i “moć koja oslobađa odbijanje nanošenja štete” — star pet tisuća godina. Gandhi, poput Martina Luthera Kinga – od kojih nijedan nije bio katolik – bili su pioniri u nastojanju promicanja nenasilja.

Širenje nenasilja diljem svijeta, ističe Kardinal, “razgovor je koji se već odvija u širokom spektru institucionalnih i kulturnih konteksta daleko izvan katoličkog svijeta”. Sada je izazov “kako možemo realno pomaknuti raspravu još dalje, tako da se međunarodne norme nenasilja mogu implementirati i njegovati.”

Katolički institut za nenasilje “Pax Christi” sastoji se od predstavnika iz cijelog svijeta, s članovima koji dolaze iz nacija zahvaćenih sukobima, poput Južnog Sudana i Palestine, te iz takozvanih “velikih sila”, poput Sjedinjenih Američkih Država. Kardinal McElroy se prisjeća kako je sjedio uz južnosudanskog kardinala tijekom sinode u Vatikanu prošle godine: “To je okrutan sukob, s puno nasilja, a ipak se u našim razgovorima činilo jasnim da je jedini način da se izgradi istinski mir i pomaganje društvu da izađe iz njega bilo je izbjegavanje potpirivanja kruga nasilja. Što se ne može postići načelom oko za oko“.

Primjera nasilja i rata nikada ne nedostaje, nastavlja biskup San Diega, žaleći se na unutarnje sukobe u nekim dijelovima juga svijeta, o kojima ljudi na sjevernoj hemisferi često odlučuju ostati inertni. Ovdje će “Institut za nenasilje pomoći da svi problemi budu pred očima” budući da je jedan od ciljeva razumjeti što se događa u svijetu, kako bi se razvile metode za rješavanje različitih problema. Kao što papa Franjo često savjetuje, Crkva mora svoju brigu i pozornost proširiti na periferije.

“To je snaga svjedočanstva, moć pozivanja ljudi na solidarnost i stoga na pobjedu nad nasiljem, čak i ako ti napori ne postižu uvijek mir, oni bi trebali biti srce i duša onoga što činimo kao katolici, kao ljudi i kao sljedbenici Isusa Krista”, naglašava Kardinal.

Kardinal zaključuje podsjećajući na nove horizonte koje se Katolički institut za nenasilje nada doseći ostajući prislonjen na encikliku pape Franje Fratelli tutti: “Papa nam govori da moramo razmišljati u novim okvirima” budući da “imamo sjenila na predgrađima, a smatramo da su neke regije manje važne. Ovo je otrov i sigurno je protivno Evanđelju.”


© L’Osservatore Romano. Za pristup cjelovitom sadržaju, više informacija možete saznati ovdje.