Koncert Ženskog vokalnog ansambla „Lilia” u Rijeci
Foto: Helena Anušić // Koncert Ženskog vokalnog ansambla „Lilia” u Rijeci
Rijeka (IKA)
U riječkoj katedrali sv. Vida u subotu 18. svibnja, uoči svetkovine Pedesetnice, Ženski vokalni ansambl „Lilia” održao je prvi samostalni koncert, izvijestila je Riječka nadbiskupija.
Koncert je imao i humanitarni karakter te je na kraju večeri prikupljan dobrovoljan prilog za Dom sv. Ane, Caritasov dom za žene i djecu žrtve obiteljskog nasilja, s namjenom kupovine potrebnog novog namještaja za sobe korisnika.
Ansambl se od svog osnutka u ožujku ove godine pripremao za taj projekt. Umjetnički voditelj trsatski franjevac fra Mario Zrakić osmislio je koncert kao splet marijanskih gregorijanskih korala, marijanskih himana, antifonâ, kao i dijelova misnog proprija za marijanske blagdane te drugih liturgijskih skladbi posvećenih Blaženoj Djevici Mariji.
Koncert je održan pod nazivom „Tota pulchra es”, što znači „Sva si lijepa”. Skladbe, nastale prije nekoliko stotina godina, a neke i tisuću, izvođene su bez instrumentalne pratnje, u skladu s tradicijom nastanka gregorijanskih korala, a između svake svećenik Krčke biskupije i orguljaš Josip Vidas svojim je improvizacijama na teme korala koji slijede nagovijestio svaki koral te također odsvirao i nekoliko orguljaških skladbi.
Ansambl je koncert započeo izvodeći na koru katedrale a capella himan „Ave, maris stella” (Zdravo, zvijezdo mora) u kombinaciji s istoimenom orguljaškom kompozicijom talijanskog baroknom skladatelja Girolama Frescobaldija (1583.-1643.). Ovime su, kako su istaknuli, htjeli na početku naglasiti meditativan element koncerta, a ostatak repertoara ansambl je izveo ispred publike.
Na programu je bila i jedna skladba koja ne pripada kategoriji gregorijanskih korala, a to je srednjovjekovni conductus Beata viscera, francuskog skladatelja Pérotina (12.-13. st.), u solističkoj izvedbi Marlene Brdar, uz bordunsku pratnju ostatka ansambla.
Još je jedna skladba bila izvedena solistički – antifona Quia ergo femina, čiji je i tekst i glazbu napisala njemačka mističarka, redovnica, književnica i skladateljica sv. Hildegarda iz Bingena (1098.-1179.). Izvela ju je Ena Lešić Jovanović, a bordunsku su ulogu preuzele čaše s vodom, na koje su svirale dvije članice ansambla. Zadnju skladbu, Tota pulchra es, Maria, članice ansambla izvele su izmjenično solistica Marlena Brdar i statak ansambla.
Ansambl je prostor katedrale napustio pjevajući koral Salve Mater misericordiae, tijekom kojega je Ena Lešić Jovanović solistički pjevala kitice, a ansambl otpjevao antifonu, prvi put iza oltara, drugi put na sredini katedrale, a zadnji put kod izlaznih vrata riječke prvostolnice. Na ovaj način ansambl je želio koncert zaključiti pozdravom Majci Mariji, u molitvenom ozračju, bez pljeska publike.
Koncert je svojim dolaskom podržao generalni vikar Riječke nadbiskupije i rektor prvostolnice Mario Tomljanović, kao i nekolicina svećenika Riječke nadbiskupije, izvijestila je Riječka nadbiskupija.