Budi dio naše mreže
Izbornik

Marija i vrijednost žene

Govor Ivana Pavla II. na generalnoj audijenciji 29. studenoga 1995.

Uvodno biblijsko čitanje:

I reče Bog: “Načinimo čovjeka na svoju sliku, sebi slična, da bude gospodar ribama morskim, pticama nebeskim i stoci – svoj zemlji – i svim gmizavcima što puze po zemlji!”
Na svoju sliku stvori Bog čovjeka,
na sliku Božju on ga stvori,
muško i žensko stvori ih.
(Post 1, 26-27)

1. Nauk o Mariji bogato se u našem stoljeću razvio pod teološkim i duhovnim vidikom, a u posljednje je doba poprimio novu važnost sa sociološkog i pastoralnog vidika, pogotovo za bolje razumijevanje ženine uloge u kršćanskoj zajednici i u društvu, što uostalom ističu mnogi i znakoviti zahvati Učiteljstva.
Poznate su riječi Poruke od 8. prosinca 1965. što su ih Koncilski Oci uputili na završetku Drugoga vatikanskoga sabora ženama čitava svijeta: “Dolazi čas, zapravo je već došao, kada se ženin poziv razvija u punini, čas kada žena zadobiva u društvu utjecaj, značenje, moć kakva dosad nije zabilježena” (AAS 68 /1996/ 13).
Nekoliko godina zatim istaknuo sam te tvrdnje u enciklici Mulieris dignitatem: “Ženino dostojanstvo i njezin poziv – stalni predmet ljudske i kršćanske misli – poprimili su posebno značenje u ovim posljednjim godinama” (br. 1).
Ženinu ulogu i njezino dostojanstvo posebno ističe feministički pokret u ovome stoljeću i nastoji kadšto snažno uzvraćati protiv svega što je u prošlosti i sadašnjosti priječilo vrednovanje i potpuni razvoj ženske osobnosti jednako kao i njezino sudjelovanje u mnogostrukosti društvenoga i političkoga života.
Uglavnom se radi o zakonitim nastojanjima koja su pridonijela uravnoteženijem pogledu na žensko pitanje u suvremenom svijetu. Prema takvim je nastojanjima Crkva naročito u posljednje doba pokazivala posebnu pozornost, potaknuta također činjenicom da Marijin lik, ako se promatra njezina povijest u evanđeoskom okružju, zapravo daje valjan odgovor želji za emancipacijom žene: Marija je jedina ljudska osoba koja u najvišem stupnju ostvaruje naum ljubavi Božje prema čovječanstvu.
2. Takav se naum očituje već u Starom Zavjetu izvješćem o stvaranju koje predstavlja prvi par stvoren na sliku samoga Boga: “Bog stvori čovjeka na svoju sliku, na svoju sliku stvori ga, muško i žensko stvori ih” (Post 1,27). Žena, dakle, ništa manje od muškarca, u sebi nosi sličnost s Bogom. Otkad se, dakle, pojavila na zemlji kao Božje djelo, i za nju vrijedi priznanje: “Vidje Bog da je dobro sve što je učinio” (Post 1,31). S toga motrišta različitost između muškarca i žene ne uključuje njezinu podređenost ni nejednakost, nego je to upravo sastavnica novosti koja obogaćuje Božji naum očitujući se kao nešto “vrlo dobro”.
Ipak Božja nakana nadilazi ono što nam otkriva Knjiga Postanka. U Mariji je dapače Bog tako uzdigao žensku osobnost da ona uvelike nadilazi redovito stanje žene kako proizlazi iz stvaranja Eve. Jedincata Marijina uzvišenost u svijetu milosti i njezina savršenost plodovi su posebne Božje naklonosti koja, uostalom, želi uzdići sve, i muškarce i žene, do moralne savršenosti i svetosti koji je vlastita posvojenoj Božjoj djeci. Marija je “blagoslovljena među svim ženama”; a ipak na njezinom uzvišenom dostojanstvu na neki način, prema Božjem planu, ima udjela svaka žena.
3. Posebni Gospodnji dar dan Mariji ne svjedoči samo to što inače možemo nazvati Božje poštovanje prema ženi, nego također otkriva duboki smisao njezine uloge u povijesti čovječanstva prema Božjem naumu.
Potrebno je da žene otkriju to Božje poštovanje prema njima, kako bi bile svjesnije svojega uzvišenoga dostojanstva. Povijesno i društveno stanje koje je izazvalo reakciju feminizma bilo je obilježeno nedostatkom poštovanja prema vrijednosti žene, koja je često bila prisiljena na drugotnu ili čak rubnu ulogu. A to joj nije dopuštalo da potpuno izrazi bogatstva uma i mudrosti što ih ženstvenost posjeduje. U tijeku povijesti nerijetko su žene trpjele zbog slabog vrednovanja njihovih sposobnosti, kadšto i podcjenjivanja i nepravedne predrasude. Radi se o takvom stavu koji i unatoč važnim ispravcima na žalost još uvijek prevladavaju u mnogim narodima i u mnogim sredinama na zemlji.
4. Marijin lik očituje toliko poštovanje prema ženi da svaki oblik diskriminacije lišava i teorijeske podloge.
Predivno Stvoriteljevo djelo u Mariji muškarcima i ženama omogućava da otkriju još nedovoljno zapažena bogatstva vlastite stvarnosti. Promatrajući Majku Gospodinovu, žene mogu bolje shvatiti svoje dostojanstvo i veličinu svojega poslanja. Ali, i muškarci, u svjetlu Marije Djevice, mogu zadobiti upotpunjeniji i uravnoteženiji uvid u vlastito biće, u obitelj i društvo.
Pažljivo promatranje Marijina lika, kako nam ga nudi Sveto pismo prihvaćeno vjerom Crkve, još je potrebniji sučelice obezvređivanju što su ga kadšto prouzrokovale upravo feminističke struje. Nazaretska Djevica u ponekim se slučajevima nudila samo kao simbol ženske osobnosti zatvorene unutar uskoga kruga kuće.
Marija je, naprotiv, uzor potpunoga razvoja ženskoga poziva, budući da je i unatoč stvarnim ograničenjima društvenoga stanja silno utjecala na sudbinu čovječanstva i na preobrazbu društva.
5. Nauk o Mariji može napokon osvijetliti i promicanja duhovne ljepote žene upravo mnogostrukošću milosnoga života.
Pred sramotnim iskorištavanjem, koje kadšto ženu svodi na predmet bez dostojanstva da bi se zadovoljile najniže strasti, Marija potvrđuje uzvišenu žensku ljepotu koja je da i odsjaja Božje ljepote.
Potpuno ostvarena ženska savršenost u Mariji može, doduše, izgledati na prvi pogled kao nešto posve iznimno, previsok uzor koji se ne može nasljedovati. Tako je jedincata svetost One koja je od prvog trena primila povlasticu bezgrešnog začeća, bila smatrana znakom nepremostive udaljenosti.
Ali, naprotiv, uzvišena Marijina svetost, ni najmanje nije kočnica na putu nasljedovanja Gospodina, nego je određena prema Božjoj zamisli, da potakne sve kršćane kako bi se otvorili posvećujućoj snazi milosti Božje kojoj ništa nije nemoguće. U Mariji su, uostalom, svi pozvani na potpuno uvjerenje u Božju svemogućnost koja preobražava srca i vodi ih prema potpunoj raspoloživosti za providnosoni naum Ljubavi