Istina je prava novost.

Nuncij Lingua u Splitu otvorio izložbu ikona „Marija, Kraljica obitelji“

Povodom obilježavanja 30. obljetnice djelovanja Bračnoga i obiteljskog savjetovališta Splitsko-makarske nadbiskupije u srijedu, 30. travnja u Galeriji Emanuel Vidović u Splitu svečano je otvorena izložba ikona „Marija, Kraljica obitelji“, autora Borisa Grkovića.

Izložba obuhvaća 30 ikona Blažene Djevice Marije s djetetom Isusom, napisanih drevnom tehnikom tempere na drvu i pozlatom. Te ikone Borisa Grkovića jedinstven su stvaralački opus inspiriran iznimno bogatom, a suvremenoj javnosti nedovoljnom poznatom hrvatskom ikonopisnom baštinom i poznatim djelima iz razdoblja od 13. do 18. stoljeća. Na jednome mjestu posjetitelju nude susret s raskoši i bogatstvom hrvatskog ikonografskog i slikarskog stvaralaštva obuhvaćajući ikone od Trsata, dalmatinskih otoka i gradova do Dubrovnika i Cavtata. Među njima se ističe ikona Bogorodice po uzoru na drevnu splitsku ikonu iz 13. st. Gospe od Žnjana (Gospe od Sniga), napisana početkom ove godine, koja će ovom prilikom prvi put biti predstavljena javnosti.

Izložba je organizirana u suradnji BiOS-a, Hrvatske udruge ikonopisaca „Josip Ružić“ i Muzeja Grada Splita. Događaj je pjesmom uveličala klapa Neverin, jedna od najtrofejnijih ženskih klapa koja, pod vodstvom Antonele Burić, djeluje već 20 godina. Kao uzvanici nazočili su apostolski nuncij u Republici Hrvatskoj nadbiskup Giorgio Lingua, generalni vikar Splitsko-makarske nadbiskupije mons. Franjo Frankopan Velić, ravnateljica Muzeja Grada Splita Vesna Bulić Baketić, predstojnik Ureda za pastoral obitelji u Splitsko-makarskoj nadbiskupiji don Boris Vidović, autor izložbe Boris Grković te voditeljica Bračnog i obiteljskog savjetovališta Splitsko-makarske nadbiskupije Lidija Piskač.

Uime suorganizatora obratila se ravnateljica Bulić Baketić posvjedočivši kako je u susretu sa svima koji su radili na izložbi, neovisno o osobnim rasponima duhovnosti, uvidjela kako ta djela imaju jednu silnu snagu te ih usporedila s osjećajima koji se čovjeku bude u različitim marijanskim svetištima po svijetu.

Voditeljica BiOS-a Piskač zahvalila je svim prethodnim voditeljicama, volonterima i suradnicima koji su tijekom 30 godina predano, u tišini i molitvi, pomagali obiteljima u potrebi. Naglasila je kako ova izložba nije samo kulturni događaj, već izraz zahvalnosti i vjere, prigodno postavljen u svibnju, mjesecu posvećenom Blaženoj Djevici Mariji i obitelji. U osvrtu na značenje Bogorodičinog lika za današnjeg čovjeka, poručila je kako iskustvo rada s obiteljima pokazuje da bez jasnog moralnog kompasa i kršćanskog vrijednosnog sustava nije lako autentično i sretno živjeti. Istaknula je da odnos s Bogorodicom uvijek donosi dobre plodove i izrazila nadu da će Gospa dotaknuti svakog posjetitelja izložbe i darovati mu novu snagu i nadu. Zaključno je pozvala sve koji trebaju pomoć ili žele raditi na sebi da se obrate savjetovalištu.

Uime Splitsko-makarske nadbiskupije i nadbiskupa Zdenka Križića obratio generalni vikar mons. Velić koji je prenio pozdrave i zahvale nadbiskupa za 30 godina rada BiOS-a, mjesta gdje ljudi svakodnevno dolaze i nalaze pomoć, razumijevanje te milosrđe i nježnost o kojima je posebno govorio blagopokojni papa Franjo. „Osobito smo zahvalni za ovih 30 godina jer je svatko iz savjetovališta mogao poći s jednom riječi koja iznutra hrani i daje snagu“, rekao je mons. Velić.

Autor izložbe poručio je kako autor nikada ne smije govoriti puno, već pustiti da govore njegova djela, ali je zahvalio nekoliko ljudi, posebice pokojnom učitelju ikonopisanja Filipu Dobroševiću.

Otvarajući izložbu, nuncij Lingula istaknuo je kako „ikone nisu obične slike: one su prozori otvoreni prema nebu, mostovi između vidljivog i nevidljivog, između ljudskog i božanskog.“ Primijetio je kako „ikone pozivaju da se ne zadržimo na vanjštini, nego da se ‘ogledamo u njima’ i u tišini dopustimo da nas dotaknu: ‘Ikona nije prikaz, već prisutnost.’“ Govoreći o procesu ikonopisanja, nuncij je izrazio divljenje prema predanosti autora rekavši da „neke ikone zahtijevaju čak i do osamsto sati rada“, a sam rad na ikonama opisao je kao čin molitve i tišine – „u pisanju ikone nema mjesta žurbi; svaki sloj boje, svaki listić zlata zahtijeva vrijeme, tišinu, poštovanje.“

Govor je zaključio pozivom na kontemplaciju i traženje Božjeg lica u vremenu tjeskobe i nemira: „Dopustimo da nas obasja svjetlost koju nam ikona nudi.“ Zaključno je istaknuo univerzalnost Grkovićevog izraza koji „povezuje prošlost i sadašnjost, Istok i Zapad, tradiciju i suvremenost“ te poručio: „Neka nas ove ikone nauče gledati dalje, kontemplirati čistim srcem… Neka nas podsjećaju da, u svijetu često kaotičnom i površnom, ljepota može spasiti svijet — ali samo ako je primimo s istom strpljivošću i predanošću s kojom je stvorena.“

U znak zahvalnosti za dolazak i podršku, autor izložbe uručio je apostolskom nunciju ikonu Bogorodice s djetetom, napisanu po uzoru na Giambonovu istoimenu ikonu iz 15. stoljeća.

Boris Grković, jedan od najistaknutijih suvremenih hrvatskih ikonopisaca, već desetljećima daruje svoja djela najvišim crkvenim i državnim uglednicima. Njegove ikone nalaze se u brojnim crkvama, svetištima i privatnim zbirkama diljem Hrvatske i inozemstva. Ova izložba ima posebno značenje jer je prva koju Grković priređuje upravo u Splitu – gradu u kojem je učio tehniku ikonopisanja. Izložba će biti otvorena do 1. lipnja. Ulaz je slobodan, a posjetitelji je mogu razgledati u ljetnom radnom vremenu Galerije: svakoga dana, osim ponedjeljka, od 9 do 20 sati.

FOTO Otvorena izložba ikona “Marija, Kraljica obitelji”