Istina je prava novost.

O. Lombardi o poslanju Radio Vatikana (V.)

Donosimo peti dio priloga Vatican Newsa u povodu 90. obljetnice Radio Vatikana koji je u članku „Bio jednom vatikanski radio“ njegova dugogodišnjega ravnatelja isusovca o. Federica Lombardija objavljen u časopisu Civiltà cattolica, a u ovom dijelu se osvrnuo na ulazak radija u svijet digitalnih komunikacija.

U novom svijetu digitalnih komunikacija

Zapravo, svijet komunikacije se promijenio. Televizija je odavno preuzela vodeću ulogu i njezina se mreža silovito razvila na valovima napretka digitalnih tehnologija. Glas Radio Vatikana se sve više proširio uz slike izravnog prijenosa Vatikanskog televizijskog centra i video isječaka objavljenih na YouTube kanalu. Radio Vatikan je također pokrenuo naprednu digitalizaciju svih svojih sredstava za obradu i prijenos glasa, te je otvorio svoju internetsku stranicu koja je brzo obogaćena prilozima i sadržajima na različitim jezicima.

Dok su radijski kratki valovi mogli doći posvuda, ali samo kada su emitirani, internet zahtijeva nova sredstva za pristup, no i on se može kapilarno širiti i pohranjivati sav sadržaj emitiranja koji ostaje dostupan, ne uključujući samo glas, nego i pisani tekst i slike. Mogućnosti su stoga neizmjerne, također što se tiče vrednovanja posla koji obavljaju jezična uredništva. Istovremeno, putem interneta svaka osoba, ako ima potrebna sredstva, izravno može doći na bilo koju internetsku stranicu i s njom komunicirati. Strategija razvoja svjetske katoličke radio mreže na različitim razinama pomalo postaje zastarjela i vatikanske satelitske postaje više nisu potrebne. Urednici su morali postati sposobni ne samo svoje tekstove pisati i čitati pred mikrofonom, nego i objavljivati informacije na internetskoj stranici s odgovarajućim stilom i, ako je moguće, koristeći Facebook i druge društvene medije kako bi proširili područje svojeg djelovanja. Video i audio snimka Papine uskrsne poruke 2009. godine, objavljena je na YouTube kanalu s potpunim pisanim tekstom na 27 različitih jezika! S ograničenim sredstvima koja su bila na raspolaganju, to je bio novi pothvat, vrlo težak, no neizbježan, te prekrasan izazov.

Protiv Radio Vatikana, odnosno protiv odašiljačkog centra Santa Maria di Galeria, 2001. godine pokrenuta je nasilna kampanja zbog „elektro smoga“, to jest zbog smetnji i navodnih šteta za zdravlje koje je prouzročilo zračenje elektromagnetskih valova. Ohrabreni tadašnjom trenutačnom izbornom klimom, a zatim i sve većom osjetljivošću za okoliš, rasprave u medijima, po našem mišljenju posve lažne, trajale su dugo; nisu nedostajali sudski procesi puni patnje s kojima se trebalo suočiti strpljivo i ustrajno. Što se tiče Radio Vatikana, o tome se danas praktički više ne govori i mnogi su drugi zdravstveni problemi zaokupili pažnju svijeta; no to je Centar Santa Maria di Galeria pogodilo. Prekrasan antenski sustav za srednji val, sa svoja „četiri tornja“, visoka 90 metara, koji je jamčio dobru pokrivenost europskog kontinenta, više ne postoji. S vremenom, nakon što su druge radijske postaje povećale broj ponavljanja prijenosa emisija Radio Vatikana i nakon širenja komunikacija putem interneta i emitiranje je na kratkim valovima radikalno smanjeno, te je zadržano samo za područja za koja je nužno potrebno. Nakon 50 godina djelovanja, ubrzala se silazna krivulja propadanja odašiljačkog centra Santa Maria di Galeria.

Međutim, komunikacijski sustav Radio Vatikana nije se obeshrabrio, već je, naprotiv, na izazove novog tisućljeća odgovarao zauzeto i kreativno, kako poduzimanjem prvih koraka u digitalnom svijetu koji je nastajao, tako i usmjeravajući pažnju na važnost svojega poslanja. Otac Andrzej Koprowski – koji je, dodajmo, 2005. godine zamijenio o. Lombardija – postao je generalni ravnatelj, i njegovo je vodstvo programa postalo stalni poticaj za oblikovanje poruka Crkve kako bi sve ozbiljnije ulazila u srce ljudskih, moralnih i duhovnih pitanja današnje kulture i svijeta. Nije bilo dovoljno ponavljati riječi i umnožavati vijesti novim i sjajnim sredstvima; bilo je potrebno shvatiti ono što je u igri u ljudskom životu u vezi sa spasenjem i s Bogom, te pomoći Crkvi da živi u skladu s poslanjem naviještanja evanđelja ovom svijetu. Sekularizacija, globalizacija, ekumenski dijalog, dijalog s drugim religijama i sa svijetom kulture, obraćenje i pročišćenje, suočavajući se sa skandalima zlostavljanja, te evangelizacija, velika su pitanja na kojima je trebalo raditi tijekom pontifikata pape Benedikta XVI. i potom pape Franje, ne dopuštajući da u kronici o skandalima, krizama i organizacijskim pitanjima zavlada strah i opsjednutost. Ta se kronika morala sačuvati u svojim pravim pojmovima istine i transparentnosti.

Tako je Radio Vatikan došao do praga predviđene i očekivane reforme komunikacijskog sustava Svete Stolice koja je bila nametnuta stremljenjem različitih medija prema digitalnom svijetu, nudeći bogatu baštinu iskustva na tehničkom i komunikacijskom području koje je trebalo uložiti u buduće obaveze za poslanje u službi evanđelja i papinske službe koja će u biti uvijek ostati ista, pa i ako joj se promjene sredstva i jezici. Kao „institucija povezana sa Svetom Stolicom“, sa svojim statutima i povjeren na upravljanje Družbi Isusovoj, Radio Vatikan je 2016. godine prestao postojati, te je najprije bio integriran u novo Tajništvo za komunikaciju, a potom u Dikasterij za komunikaciju. No to je druga priča i nije na nama da je ispričamo.