Istina je prava novost.

Papin govor na susretu s pripadnicima Garde financijske policije Republike Italije o 250. obljetnici njezina osnutka

Služiti općem dobru, biti blizak ljudima, boriti se protiv korupcije i promicati zakonitost: to su načela na koja je papa Franjo podsjetio prigodom susreta s pripadnicima garde financijske policije Republike Italije o 250. obljetnici njezina osnutka u subotu 21. rujna u dvorani "Klementina", izvještava "L`Osservatore Romano" u izdanju od 21. rujna. U nastavku u cijelosti donosimo prijevod Papina govora.

Gospodine ministre, gospodine generale, Preuzvišeni Gospodine, dragi kapelani, dragi pripadnici Financijske Garde!

Sa zadovoljstvom vas pozdravljam; vidio sam vas jutros kad ste ovdje ulazili. Pozdravljam ministra gospodarstva i financija, glavnoga zapovjednika i sve časnike. Pozdravljam i zahvaljujem vojnom biskupu i kapelanima.

“U tradiciji, budućnost”. To je moto vaše 250. obljetnice. U tradiciji je budućnost. Odnosi se na korijene koji su doveli do osnutka ove Garde i dali joj smjer rasta. Nastala kao posebno tijelo za financijski nadzor i službu obrane granice, preuzela je poslove porezne i gospodarsko-financijske policije, pomorske policije, s važnom misijom u području spašavanja, kako na moru tako i u planinama. Povijesni podsjetnik na ovu obvezu je pomoć ponuđena židovskim izbjeglicama i onima koji su progonjeni tijekom dva velika svjetska sukoba.

Dakle, ogromno je područje intervencija koje namjeravaju odgovoriti na probleme konkretnošću prisutnosti i pravodobnim djelovanjem, dok u isto vrijeme prenosite kulturnu alternativu nekim zlima koja riskiraju onečišćenje društva.

Vaš zaštitnik je sveti Matej – danas je njegov blagdan – apostol i evanđelist. On je, naime, bio “carinik”, odnosno poreznik, što je u Isusovo vrijeme dvostruko prezreno zanimanje, jer je bilo podređeno carskoj vlasti i jer je bilo pokvareno. Sviđa mi se ići u francusku crkvu [S. Luigi] da se vidi Caravaggia, “Obraćenje sv. Mateja”, koji tako je tako duboko simboličan. Matej je predstavljao utilitaristički i beskrupulozni mentalitet, posvećen samo “bogu novca”.

I danas slična logika ima isti odraz na društveni život, uzrokujući neravnoteže i marginalizaciju: od bacanja hrane – to je skandal, bacanje hrane je skandal! — na isključenje građana iz korištenja nekih svojih prava. Čak i država može završiti žrtvom ovog sustava; čak i one države koje, unatoč golemim resursima, ostaju izolirane na razini financijskog ili globalnog tržišta. Kako danas objašnjavate glad u svijetu, kada u razvijenim društvima ima toliko otpada? Ovo je strašno. I još nešto: kad bi godinu dana prestali proizvoditi oružje, nestalo bi gladi u svijetu. No, oružje je bolje od rješavanja gladi…

U ovoj ste panorami pozvani pridonijeti pravednosti gospodarskih odnosa, provjeravajući usklađenost s pravilima koja reguliraju aktivnosti pojedinaca i tvrtki. Stoga pratiti dužnost svakog građanina da po kriterijima pravednosti pridonosi potrebama države, ne pogodujući najjačima, te se boriti protiv neprikladnog korištenja interneta i društvenih mreža. Bilo da se radi o naplati poreza ili u borbi protiv rada na crno i rada koji nije dovoljno plaćen – ovo je još jedan skandal – ili u svakom slučaju štetan za ljudsko dostojanstvo, vaše djelovanje je od primarne važnosti.

A sve je to vaš konkretan i svakodnevni način služenja općem dobru, bliskosti s ljudima, borbe protiv korupcije i promicanja zakonitosti. Ta korupcija koja se događa ispod stola.

Riječ “pokvaren” – “cor-rotto” – “podsjeća na slomljeno srce, razbijeno srce, umrljano nečim, uništeno. […] Korupcija razotkriva protudruštveno ponašanje koje je tako snažno da uništava valjanost odnosa i stupova na kojima je društvo utemeljeno.” Stoga odgovor, alternativa ne leži samo u pravilima, već i u “novom humanizmu” (Predgovor, Peter Turkson, Korozija: borba protiv korupcije u Crkvi i društvu, Bologna 2017.). Ponovno utemeljenje čovječanstva.

Isusov pogled, uprt u mladog Mateja, govori da su dostojanstvo i čovjekov život srce života svakog naroda. Također, vi možete pridonijeti usponu ovog novog humanizma kroz rad koji pružate u službi mladih ljudi koji traže da se pridruže Financijskoj policiji i pohađaju njezine škole. Možda u početku samo traže posao, ali onda pronalaze specifično usavršavanje koje im, osim što im daje neophodna znanja i iskustva, postaje i obrazovanje za život i opće dobro.

Matej je u određenom smislu prešao s logike profita na logiku kapitala. Ali, u Isusovoj školi, on je također otišao dalje od jednakosti i pravde i upoznao besplatnost, sebedarje koje stvara solidarnost, dijeljenje, uključivanje. Besplatnost nije samo financijska, već i ljudska dimenzija. Postati [ljudi] u službi drugih, besplatno, bez traženja vlastite dobiti. Jer, ako je pravda potrebna, ona nije dovoljna da popuni one praznine koje samo velikodušnost, milosrđe i ljubav mogu zacijeliti.

Doživite to, primjerice, kada organizirate prihvat i spašavanje migranata u opasnosti na Sredozemnom moru. Hvala vam na ovome, hvala vam. Ili u hrabrim intervencijama prigodom prirodnih katastrofa, u Italiji i drugdje. Ali razmislimo o borbi protiv pošasti trgovine drogom, trgovaca smrću. Vaša služba ne završava sa zaštitom žrtava, već uključuje pokušaj pomoći ponovnog rođenja onih koji griješe: zapravo, djelujući s poštovanjem i moralnim integritetom možete dirnuti savjesti, pokazujući mogućnost drugačijeg života.

I na taj način možemo i moramo graditi alternativu globalizaciji ravnodušnosti, koja razara nasiljem i ratom, ali i zanemaruje brigu za društvo i okoliš. Naime, bogatstvo jednog naroda nije samo u njegovom BDP-u, ono leži u njegovom prirodnom, umjetničkom, kulturnom, vjerskom naslijeđu, te u osmijesima njegovih stanovnika, njegove djece. Jednom mi je šef države rekao: “Imam posebnu mjeru: osmijeh djece i staraca. Kad se oboje smiješe, stvari u društvu nisu tako loše.” Zanimljivo je. A to promiče kreativnost, otvorenost prema svijetu. Vi sami ste građani koji čuvaju ovo “bogatstvo” Italije, ali ste spremni ići u međunarodne misije. Ta nam je solidarnost s drugima potrebna kao put u mir i kao nada u bolju budućnost!

Sestre i braćo, čestitam vam jer surađujete u raspirivanju povjerenja i nade naroda. Ovaj narod koji smo svi mi. I potpiruje povjerenje, nadu, osmijeh. Vratit ću se na ovo. Toplomjer je: smiju li se djeca? Smiješe li se stariji? Ne zaboravite. I ova važna obljetnica dobro se uklapa u temu jubileja za čije se slavlje Crkva priprema, a to je “Hodočasnici nade”. Blagoslivljam vas od srca, blagoslivljam vaš rad i obitelji. Molim vas, nemojte izgubiti smisao za humor, molim vas, to je zdravlje! I molim vas da molite za mene. Hvala.


© L’Osservatore Romano. Za pristup cjelovitom sadržaju, više informacija možete saznati ovdje.