Predavanje dr. sc. Družinec Tušek na Katehetskoj ljetnoj školi
Foto: IKA // Katehetska ljetna škola u Zagrebu
Zagreb (IKA)
Dr. sc. Vlatka Družinec Tušek održala je u ponedjeljak 26. kolovoza 2024. predavanje o temi „Kultura škole – za bolju kvalitetu školskog života“ u sklopu Katehetske ljetne škole za vjeroučiteljice i vjeroučitelje srednjih škola u Zagrebu.
Dr. sc. Družinec Tušek poručila je da je kultura škole jedan od kompleksnijih koncepata u pedagogiji, ali i jedan od značajnijih kada se promatraju osjećaji sudionika škole prema samoj školi, odnosno opća kvaliteta školskog života.
Kazala je da, iako ne postoji konsenzus oko definiranja pojma kulture škole, iz analize definicija različitih autora proizlazi da ona obuhvaća vrijednosti, norme, uvjerenja i vjerovanja, tradicije i rituale koje prihvaćaju svi članovi školske zajednice. U predavanju se oslonila na definiciju autorice Spajić-Vrkaš prema kojoj se kultura škole sastoji od 3 komponente: simboličke, normativne i komunikacijske. Prema spomenutom, simbolička komponenta kulture škole podrazumijeva fizičke i organizacijske karakteristike, tradicije, rituale i ceremonije, normativna komponenta obuhvaća norme i pravila, a komunikacijska komponenta sveukupne međuljudske odnose u školi.
Predavačica je nazočne upoznala i s rezultatima dostupnih istraživanja rekavši da se njihovom analizom izdvajaju elementi kulture škole čijim se unapređenjem poboljšava zadovoljstvo učenika školom, odnosno kvaliteta školskog života. Ta kvaliteta se tumači kao niz pozitivnih i negativnih iskustava učenika u školi i njihovi osjećaji prema školi povezani sa specifičnim područjima školskog života, poput odnosa na relacijama učenik-učenik, učenik-učitelj/djelatnik škole, percepcija važnosti školovanja za život, osjećaj uspješnosti, osjećaj samomotivacije za učenje.
Istaknula je da, kada se promatra kvaliteta školskog život u kontekstu simboličke komponente školske kulture, uočava se kako opremljenost škole, održavanje vanjskih i unutarnjih prostora škole te organizacijske karakteristike škole djeluju na proces učenja i obrazovna postignuća učenika te zadovoljstvo školskim prostorom.
Kada se promatra kvaliteta školskog život u kontekstu normativne komponente školske kulture, uočava se kako je jasnoća provođenje razrednih pravila i poticanje poželjnih obrazaca ponašanja snažno povezano sa zadovoljstvom učenika školom, dok je pretjerana kontrola i isticanje neprihvatljivih obrazaca ponašanja od strane učitelja povezana sa smanjenim zadovoljstvom učenika školom.
Govoreći o kvaliteti školskog života u kontekstu komunikacijske komponente kulture škole, dr. sc. Družinec Tušek rekla je da se uočava kako učenici koji ostvaruju kvalitetne odnose s drugim učenicima karakterizira prosocijalno ponašanje, ponašaju se manje agresivno i osjećaju manje usamljeno te percipiraju pozitivnu socijalnu podršku. Prijateljski odnosi između učenika, međusobna podrška i suradništvo te nenasilje povezano je sa zadovoljstvom učenika školom, istaknula je.
Zaključila je da je važno kontinuirano brinuti o kulturi škole i unapređivati njene sastavnice kako bi bila sigurno, ugodno i poticajno okruženja u kojem će se učenici osjećati kao dio zajednice, slobodno izražavati svoje ideje i potrebe te postizati najbolje odgojno-obrazovne rezultate. Naglasila je da promjene u kulturi škole podrazumijevaju svjesno i dobrovoljno uključivanje svih dionika škole u detaljan, istraživački i evolucijski proces usmjeren na identifikaciju kulture škole, njenih pozitivnih i negativnih karakteristika, određivanje željenog cilja i strategije razvoja.