Istina je prava novost.

Radionica „Stres naš svagdašnji“

U suradnji Osnovne škole Ivana Brlić Mažuranić - aktiv razredne nastave i Bračnog i obiteljskog savjetovališta u Slavonskom Brodu, 5. studenoga Suzana Matošević, dipl. teologinja i savjetovateljica Bračnog i obiteljskog savjetovališta Đakovačko-osječke nadbiskupije održala je radionicu „Stres naš svagdašnji“ za djelatnike u razrednoj nastavi.

Tijekom radionice upoznala je djelatnike s definicijom stresa prema kojoj je stres unutrašnji doživljaj ili stanje koje utječe na uobičajeni i svakodnevni tijek života, tj. uzrokuje neku promjenu vezanu uz osjećaj ugroženosti i nemoći pri udovoljavanju zahtjeva koji su nametnuti izvana. Pri tome se očituju razne emocionalne, tjelesne i/ili bihevioralne reakcije kao reakcije na stresor. Stresor tj. izvor stresa može biti jedan ili više događaja koje procjenjujemo kao ugrožavajuće: za nas, za naš život, za nama važne ljude, materijalna dobra, samopoštovanje i sl., dakle odnosi se na vanjski događaj. Sudionici su opisivali svoja stresna iskustva, načine suočavanja sa stresom te su zajednički tražili pozitivnije i adekvatnije načine suočavanja sa stresorima.
Jedna od posljedica nagomilanog stresa, uputila je S. Matošević, može biti i sindrom sagorijevanja. Pojasnila je da pojam ‘sagorjeti’ (burnout) dolazi s područja astronautike: zapaljeni raketni mlazni motor gori dok ne izgori; a kada izgori, više ne funkcionira. „Slično se događa i ljudima. Kod sindroma izgaranja, pojavljuju se tri simptoma: emocionalna i fizička iscrpljenost, povlačenje i smanjeni radni učinak. Klasična zanimanja u kojima se pomaže drugim ljudima – poput liječnika, medicinskih sestara, učitelja, osobito su ugrožena, no svatko može biti pogođen jer sindrom izgaranja više ovisi o značajkama osobnosti nego o vrsti posla“, naglasila je predavačica. Kako i učitelji pripadaju u tu ugroženu skupinu upoznali su se s mogućim načinima zaštite od ‘sagorijevanja’, te dobili pisane upute.
Drugi dio radionice bio je usmjeren na samoiskustvo, pri kojem su se sudionici upoznavali s tehnikama opuštanja i relaksacije te su se pomoću različitih vježbi relaksirali, npr. pokušali su se osloboditi okova i tereta kao što se Atlas (jedan od divova kojega je Zeus prema starogrčkog mitologiji kaznio da nosi teret nebeskog svoda na svojim plećima) pokušao osloboditi svog tereta. U nastavku su se opuštali vježbama disanja i vođene fantazije Na krilima oblaka, ispunjavali listić Upoznaj samoga sebe u kojemu su analizirali svoje misli, osjećaje i reakcije u stresnim situacijama te tražili resurse koje bi mogli iskoristiti u borbi protiv stresa, ali i osobe na koje bi se mogli osloniti i koje bi im mogli pružiti utjehu.