Istina je prava novost.

Teolog i filozof dr. Milbank za GK: Ne promiče li krjepost, politika promiče porok

Novi broj Glasa Koncila donosi razgovor o potrebi za novom kršćanskom politikom u postsekularnom društvu s profesorom emeritusom Sveučilišta u Nottinghamu dr. Johnom Milbankom, izvijestili su iz Uredništva.

„Pitanje nije treba li uroniti u svjetovno ili mu se usprotiviti, nego kako podrediti svjetovno duhovnoj sudbini čovječanstva. Kršćani su pozvani voditi svijet, ali voditi ga onkraj svijeta“, sažima svoju političku filozofiju jedan od najvećih stručnjaka za pitanja vjere u postsekularnom svijetu dr. John Milbank.

Engleski filozof i teolog u intervjuu novoga broja Glasa Koncila osvrnuo se i na krizu vodstva, o kojoj je govorio na nedavnoj Ljetnoj školi Franjine ekonomije u Splitu. „S iščezavanjem kršćanske kulture i klasičnoga nasljeđa na kojem je izrasla liberalne pretpostavke ugrađene u naše društvo zamaglile su granicu između legalnosti i kriminala, čineći društvo mafijaškim. Zato je danas prihvatljivo da na vlast dođu kriminalci, ali je neprihvatljivo da političar na dužnost imenuje prijatelja“, primjećuje dr. Milbank.

Ocrtavajući poganstvo postkršćanskoga svijeta, sugovornik je upozorio i na opasnost od zapadanja u tradicionalističke fantazije, često združene s prekomjernom politizacijom. „Kulturni ratovi nisu temeljno pitanje za Crkvu: temeljno je pitanje duhovna borba za vječnost. Jedino što opstaje čak i kada padaju bombe, a zidovi se ruše, naše je bogoslužje, a ne naša kultura. (…) Kršćani moraju težiti kulturi orijentiranoj prema kršćanskim normama i istini. Ali to obuhvaća norme na svim područjima, uključujući i norme ekonomske pravednosti i podređenosti nacionalnih interesa univerzalnim ljudskim interesima“, napominje dr. Milbank, podijelivši iskustvo britanskih rasprava o legalizaciji eutanazije.

„Puko upozoravanje na praktične posljedice nije dovoljno jer je u načelu previše otvoreno za empirijsko opovrgavanje“, smatra dr. Milbank. Uz osvrt na „krizu propovjedaonice“, dr. Milbank kao autor je više pjesničkih knjiga ponudio i viziju obnove sluha za vrijeme. Teško je liturgijski provoditi vrijeme kada stalno provjeravamo svoje telefone sred vreve rasporeda (…) Moramo preosmisliti svoju uporabu tehnologije eda bismo preduhitrili eshaton: iscijelili svijet ne vlastitim snagama, nego u suradnji s Bogom. Takvu renesansu treba moderno kršćanstvo – i takvu renesansu treba ponuditi svijetu, zaključio je, a izvijestili su iz Uredništva.