Budi dio naše mreže
Izbornik

Vjerske zajednice i školski sustav u BiH

Sarajevo (IKA/KTA )

Na kolokvij se nije odazvao nitko iz međunarodne zajednice, premda su bili pozvani

Sarajevo, (IKA/KTA) – U dvorani Pavla VI. na Vrhbosanskoj katoličkoj bogosloviji u organizaciji Vrhbosanske katoličke teologije priređen je 22. studenoga znanstveni kolokvij “Vjerske zajednice i školski sustav u BiH”. Organizator dr. Marko Josipović istaknuo je u pozdravu kako je razlog izbora teme novi zakon o visokome i srednjem školstvu, a kolokvijem se želi pridonijeti raspletu vrlo složene situacije koju je uvjetovao bivši sustav te protekli rat. Istaknuto je kako su na kolokvij bili pozvani i predstavnici međunarodne zajednice, ali se nitko od pozvanih nije pojavio niti ispričao nedolazak.
U svom pozdravu kardinal Vinko Puljić istaknuo je da je najvrjednije ulaganje u dijete, premda katkada i sami roditelji to zaborave te smatraju kako njihova uloga prestaje onoga trenutka kada ga pošalju u odgojne ustanove, škole, dodavši kako vjerske zajednice moraju biti dio odgojnog sustava. Profesor filozofije u Ljubljani i potpredsjednik društva katoličkih teologa dr. Janez Juhant u predavanju “Cjelovito gledanje na čovjeka kao motiv interesa vjerskih zajednica za program školovanja” govorio je o važnosti komunikacije. Istaknuo je kako su obično “problematični oni ljudi koji nemaju svoga identiteta, kada ne znaju sebe, takve osobe su obično i agresivne, a razlog tomu je i nepoznavanje vlastite religije”. Profesor pedagogije na filozofskom fakultetu u Sarajevu dr. Mladen Bevanda govorio je o “Novom zakonu o osnovnim i srednjim školama u BiH u svjetlu naše tradicije i europskih perspektiva”, istaknuvši kako je ovaj zakon nametnut i mnogo bi bolje bilo da je donesen na stručni prijedlog, a ne političkom voljom. To što je doneseno ne oslanja se na konkretnu spoznaju i empirijska istraživanja, nego je čisto nizanje zakona što dokazuje kako se predstavnici međunarodne zajednice nisu snašli na tom području te su nizanjem pojmova segregacija i diskriminacija uplašili roditelje, djecu i vjerske zajednice, upozorivši kako je jadno kada netko neinformiran autoritarno govori s vrha moći. Urednik časopisa Kateheza iz Zagreba dr. Rudi Paloš istaknuo je kako su danas u krizi temeljni ideali, a govori se o novim vrijednostima te čovjek danas ne zna zašto bi i za koje vrednote živio. Istaknuo je kako u Republici Hrvatskoj školski predmet vjeronauk postoji već 13 godina, te da vlada veliko opredjeljenje za taj predmet i zadovoljstvo s njim.
U drugom dijelu kolokvija obrađivale su se dvije teme. Prva je bila “Iskustvo sa školskim vjeronaukom u BiH i kako vlastiti vjeronaučni priručnici prikazuju #!druge#! učenicima pluralne sredine”. Izlagači dr. Pavo Jurišić, VKT Sarajevo, prof. o. Krstan Dubravac, Banja Luka, i mr. Nedžad Grabus, profesor na Fakultetu islamskih znanosti u Sarajevu, predstavili su vjeronaučne udžbenike svoje vjerske zajednice, govoreći i o tome koliko su drugi zastupljeni u udžbenicima, a potom je svaki od predavača iz svoje perspektive pokušao opravdati školski vjeronauk u čemu su i uspjeli.
Druga tema bila je “Mogućnost i nužnost korektne informacije o #!drugome#! i vjernosti vlastitomu uvjerenju” o čemu su govorili dr. Ismet Dizdarević psiholog iz Sarajeva, jerej Dragan Grujić iz Banje Luke, te dr. Špiro Marasović profesor moralne teologije u Splitu.