Budi dio naše mreže
Izbornik

Govor poljskog premijera na otvorenju plenarnog zasjedanja CCEE-a

Poznan (IKA )

Predsjednik poljske Vlade Mateusz Morawiecki na otvorenju plenarnog zasjedanja CCEE-a u Poznańu 13. rujna istaknuo je kako su komunizam i marksistička ideologija, iako su svijetu obećavali ravnopravnije društvo, pokazali svijet zločinstva, gdje solidarnost nije postojala već samo atomizacija društva pomoću represivnog aparata. Danas, nažalost, mediji prerijetko ističu kršćanske korijene društvene solidarnosti na našem kontinentu, no to su činjenice, to je povijesna istina, upozorio je.

„Komunizam i marksistička ideologija, iako su svijetu obećavali ravnopravnije društvo, pokazali su svijet zločinstva, gdje solidarnost nije postojala već samo atomizacija društva pomoću represivnog aparata“, rekao je predsjednik poljske Vlade Mateusz Morawiecki na otvorenju plenarnog zasjedanja Vijeća europskih biskupskih konferencija koje se na poziv potpredsjednika CCEE-a mons. Stanislawa Gadeckog, nadbiskupa Poznana i predsjednika Poljske BK održavalo u Poznanu od 13. do 16. rujna održano na temu „Duh solidarnosti u Europi“. Poljski je premijer u svom pozdravnom govoru govorio o dubokim kršćanskim korijenima Poljske, izopačenosti komunizma te dubokoj ukorijenjenosti vrijednosti solidarnosti u poljskom narodu.
„Solidarnost je jedinstvo srca, umova i ruku ukorijenjenih u ideale koji su kadri preobraziti svijet“, citirao je poljski premijer Jerzyja Popiełuszkoh, velikog zagovornika poljske slobode, poljskih ideala, koji su stoljećima bili riznica i baština poljske države, crkve i nacije. Ovako shvaćena solidarnost u srcu je našeg identiteta, istaknuo je.
Suverena, demokratska i solidarna Poljska – to je bio i ostaje ideal mnogim generacijama Poljaka. To je bio i predstavlja konkretan izraz vjere u univerzalne vrijednosti, također izvedene iz naših kršćanskih korijena i socijalnog nauka Crkve.
Poljska nikada nije okrenula leđa svome identitetu usprkos svojoj turbulentnoj povijesti. Poljska se mogla prije stotinu godina ponovno roditi jer su njezina državnost i tradicija nadživjele teška razdoblja u Poljskoj. Crkva je mjesto gdje je Poljska postojala kada ju je bilo uzalud tražiti na kartama. Mjesto gdje je Poljska primila kršćanstvo nije poznato. Poznań se također spominje među tim mjestima. Moguće je, dakle, da se nalazimo na mjestu gdje se povijest poljske države isprepliće s poviješću Crkve, rekao je poljski premijer.
U poljskoj tradiciji, prije Drugog svjetskog rata, Leopold Caro, odvjetnik, ekonomist i znanstvenik, rekao je kako na razmeđu liberalizma i socijalizma stoji put solidarnosti, čvrsto povezan sa učenjem Katoličke crkve.
Komunizam i marksistička ideologija, iako su svijetu obećavali ravnopravnije društvo, pokazali su svijet zločinstva, gdje solidarnost nije postojala već samo atomizacija društva pomoću represivnog aparata.
Danas, nažalost, mediji prerijetko ističu kršćanske korijene društvene solidarnosti na našem kontinentu, no to su činjenice, to je povijesna istina. Solidarnost i sloboda koji su u temeljima poljske države usidreni su u učenju Crkve, u velikoj kršćanskoj tradiciji, koja je snažno isticala ljudsko dostojanstvo, ali i uvijek dozivala u svijest odgovornost prema zajednici i bližnjima. Veliki pokret Solidarność postao je poljska inačica solidarnosti. Današnje Evanđelje kaže: „Ljubite svoje neprijatelje; činite dobro onima koji vas mrze; blagoslivljajte one koji vas proklinju i molite za one koji vas progone.“ Nemoguće je ne povezati te riječi s poljskom poviješću. Odgovor Poljaka na dva totalitarizma dvadesetog stoljeća su milosrđe i solidarnost i poziv na slobodu.
U srcu velike poljske tradicije Solidarnosti ležala je upravo ta potreba za ljudskim dostojanstvom. Štrajkovi u Poljskoj protiv komunizma iz 80-ih godina predstavljali su pobunu protiv sustava ropstva, ali je ta pobuna potekla iz duboke tradicije u kojoj je Katolička crkva odigrala veliku ulogu. Ono što je davalo snage borbenim brodograditeljima bila su mnoštva koja su organizirali hrabri svećenici koji su preko svećeničke službe nadahnjivali naš narod.
Poljska se u dvadesetom stoljeću sukobila s dva najužasnija totalitarizma i izašla iz ove strašne bitke kao pobjednik. To je posebno došlo do izražaja u dvadesetom stoljeću, kada su na krilima duboko ukorijenjenih ideala slobode i ljudske solidarnosti poljska država i poljski narod ustali protiv najvećeg zla suvremenog svijeta, komunizma i njemačkog nacizma.
Europa je došla u Poljsku kroz krštenje. Poljska je uvijek bila u Europi i ostat će u njoj. Europejstvo i kršćanstvo, pridruženi duhu solidarnosti, ostaju naša neotuđiva baština. Solidarnost je naše prepoznatljivo obilježje. To je živo utjelovljenje poljskog duha, kruna stabla koje raste iz kršćanskih korijena i naš najvrjedniji doprinos sadašnjosti i budućnosti Europe, rekao je poljski premijer Mateusz Morawiecki u pozdravnom govoru na otvorenje plenarnog zasjedanja CCEE-a u Poznańu.