Collegium pro musica sacra slavi svoj zlatni jubilej
Okrugli stol u povodu zlatnog jubileja Collegiuma
Zagreb (IKA)
Dvodnevna proslava zlatnog jubileja katedralnog zbora i ansambla Collegium pro musica sacra počela je u petak 23. rujna u crkvi Svetoga Križa na zagrebačkom Sigetu okruglim stolom i predstavljanjem novog nosača zvuka Missa franciscana.
Niz sudionika okruglog stola je, svaki iz svojega kuta, rasvijetlio same početke Collegiuma i ono što je ponaviše obilježilo njegovu polustoljetnu povijest. Uime zagrebačkog nadbiskupa kardinala Josipa Bozanića i Zagrebačke nadbiskupije, pomoćni biskup zagrebački Ivan Šaško u pozdravnom je govoru Collegiumu čestitao zlatni jubilej i zahvalio na pedesetgodišnjemu svjedočanstvu služenja crkvenom glazbom. „Crkvena se glazba tiče svih oblika djelovanja Crkve: naviještanja Kristova otajstva, odnosno evangelizacije, njegova slavljenja i pobožnosti te očitovanja kršćanske ljubavi. Glazba koja u život ljudi unosi Božju blizinu slobodno se ubraja među najljepša djela milosrđa”, istaknuo je biskup Šaško.
Ustvrdio je da Collegium nije samo „pro“ musica sacra, nego i Collegium (zbor, savez, zajedništvo) musicae sacrae, misleći pritom na liturgijsku glazbu, na glazbu koja je liturgija. „Liturgijska glazba je otajstveni govor; ne njegov dekor, proizvoljni dodatak, poželjni pojačivač svečanosti. Glazbom u liturgiji progovara Bog svojom Riječju, njome Krist ostvaruje spasenje; liturgijskom glazbom Crkva živi nebesko kraljevstvo na zemlji.” U svom govoru naslovljenom „Kolegij za novu pjesmu” s. Cecilija Pleša, poslužila se riječima Psalma: „Išli smo plačući noseći sjeme sjetveno. Vjerovali smo da ćemo se vraćati s pjesmom, noseći snoplje svoje.”
S . Imakulata Malinka i s. Cecilija Pleša kao članice Družbe sestara Naše Gospe utemeljile su Collegium s jasnom idejom. „Prva je namjera bila približiti ljudima Boga u ruhu svete glazbe.” Započele smo u ime Isusa i Marije i upravo je na čast Mariji Collegium objavio prvu LP ploču pod nazivom „Najljepše Mariji”, podsjetila je s. Cecilija.
Colegium je krenuo s drvenim križem koji je im je darovao nadbiskup Franjo Kuharić, napomenula je s. Cecilija ističući da je to bio siguran znak Božje prisutnosti. Pročitala je i posvetu nadbiskupa Kuharića koja glasi ovako: „Blagoslovio sam ovaj studio za Collegium pro musica sacra i neka blagoslov ostane.” Dodala je: „S tim svetim znakom križa zajedno smo krenuli u Božju avanturu. Sve više mladih ljudi dolazilo je. Pjevali smo, održavali koncerte, sudjelovali u liturgijskom slavlju i raznim slavljima Crkve.”
S. Cecilija je u svom govoru citirala riječi o. Bonaventura Dude kada je 1983. godine o kolegiju rekao: „Kolegij je skup vjernika koji rastu i u svom čovještvu i u svojoj vjeri. Ta zajednica nije s neba pala, nego se sa zemlje diže k nebu. I to je djelo Duha.” Kolegij je rastao brojčano, dodala je s. Cecilija, ali sve više i u vjeri. „Bog nas je krijepio vodom čistom da budemo čisti u životu, riječi i pjesmi. Davao nam je uvijek novo srce i nov duh nadahnjivao u nama. Htio je da budemo njegov narod, a On je bio naš Bog.
S. Cecilija je govor zaključila riječima: I, sada nakon 50 godina, po obećanju Njegovu iščekujemo nova nebesa i novu zemlju gdje pravednost prebiva. I Collegium je upravo stvoren za tu novu pjesmu, za tu novu zemlju i za to novo nebo. To je bio i ostao – Kolegij za novu pjesmu.”
Teatrologinja Sanja Nikčević govorila je na okruglom stolu na temu „Časne sestre kao čuvarice dobrog i svetog u umjetnosti”, a glazbenica Eva Kirchmayer Bilić o osnaživanje laikata u Crkvi po dvjema redovnicama. Pročitana su sjećanja Jerka Matoša i Pavla Madžarevića. Jelica Bojić je govorila o ulozi solo pjevanja u liturgijskoj glazbi, a Božidar Ljubenko o orguljašima u CPMS. Tihomir Prša govorio je o Collegiumu pro musica sacra kao katedralnom zboru. S. Bonita Kovačić svoje je izlaganje naslovila „CPMS je čudo”, a Pavao Bucić se u svom izlaganju vratio na početke CPMS pod okriljem zagrebačkog nadbiskupa. O Colegiumu kao o obitelji posvjedočila je Ines Šupuk Penzar.
Posebnost koja krasi Kolegij je njegovanje duhovnosti njegovih članova i obiteljska atmosfera koje su gajene duhovnim obnovama i bratskim druženjima uz redovitost napornih glazbenih vježbi, nastupa, putovanja, turneja i izleta, podsjetio je profesor crkvene glazbe na Učiteljskom fakultetu u Zagrebu i sadašnji dirigent Collegiuma Tihomir Prša.
Ansambl je tijekom polustoljetnoga djelovanja ostvario niz nastupa, zabilježenih snimki, dobio brojne međunarodne i domaće nagrade te je duhovnu glazbu, posebice u vremenu komunizma, učinio dostupnom i ravnopravnom na javnim pozornicama, dok je istovremeno gajio trajnu izvrsnost na liturgijskim slavljima, posebice u zagrebačkoj katedrali.
Kolegij je 1972. utemeljila njegova dugogodišnja voditeljica i dirigentica (do 1999.) s. Imakulata Malinka te je sa susestrom, solisticom i umjetničkom suradnicom, Cecilijom Pleša pomogla razviti talente glazbene evangelizacije više od 800 članova Kolegija,
Za osnivanje instrumentalnog dijela Kolegija zaslužan je njegov suosnivač Željko Petrač. Sažimajući cjelokupni rad Kolegija tijekom 50 godina možemo ga svesti na misiju glazbenoga apostolata ostvarenog s više od tisuću koncerata i nastupa, sudjelovanjem u nebrojenim liturgijskim slavljima od župne do nacionalne i međunarodne razine, brojnim domaćim i inozemnim turnejama, a putem svete glazbene umjetnosti svih povijesno-stilskih epoha: od srednjovjekovnog gregorijanskog pjevanja, preko renesansnih, baroknih i klasicističkih majstora, kao i djela romantizma pa do suvremenih skladatelja sakralne glazbe pri čemu se redovito vodila briga o njegovanju hrvatske baštine.
Za svoj je predani rad Kolegij nagrađen vrijednim priznanjima i medaljama među kojima se ističu one osvojene u Jeruzalemu (1996.), Zagrebu (2001.), Bremenu (2004.), Rimu (2009.) i Bratislavi (2010.). Osim mnoštva Kolegijevih živih glazbenih izvedbi, mnoge su trajno zabilježene za nove generacije. Tako su nastale tri LP ploče, 15 audiokaseta i sedam CD-a uvijek s temeljito proučenim glazbenim programom. Liturgijsku je pak službu pjevanja dugi niz godina do nedavnoga zagrebačkog potresa, Kolegij vršio u zagrebačkoj katedrali u vidu katedralnoga zbora ulazeći svojim muziciranjem u slavljeno otajstvo vjere. Visok umjetnički domet Kolegija potvrđuju i praizvedbe mnogih sakralnih skladbi uglednih hrvatskih skladatelja poput M. Lešćana, I. Brkanovića, B. Papandopula, A. Klobučara, J. Magdića, A. Igreca i drugih. Umjetnička je voditeljica ansambla od 1999. s. Cecilija Pleša. U službi dirigenta osim sestara Imakulate i Cecilije bili su: B. Papandopulo, S. Rainis, A. Igrec, J. Šego, R. Homen, F. Pavišić, I. Juras i T. Prša.
Od 2013. Kolegij se vraća prvotnom obliku maloga ansambla koji je prionuo otkrivanju gregorijanske glazbe, ranoga hrvatskog višeglasja, glazbe tzv. franjevačkoga baroka, te skladbi autora 20. stoljeća. Vjerujemo da će Gospodin Kolegiju providjeti mnoga nova ljeta u kojima će rastući u mudrosti psalmima, hvalospjevima, pjesmama duhovnim od srca pjevati hvalu Bogu, istaknuo je na kraju dirigent Prša. Okruglim stolom je moderirao don Anton Šuljić koji je napomenuo da će sva ova izlaganja i mnoga druga koja su morali reducirati, biti objavljena u proširenom izdanju u posebnom zborniku uz zlatni jubilej.
Nakon okruglog stola predstavljen je novi nosač zvuka „Missa franciscana– Iz riznice Franjevačke glazbe 18. stoljeća u Hrvatskoj”. Voditeljica je bila Gordana Krpan, a u predstavljanu su sudjelovali: Snježana Miklaušić-Ćeran, Jelena Blašković, Tihomir Prša, Vinko Šincek, Mješoviti zbor, Božidar Ljubenko, orgulje te solisti: Jelica Bojić, s. Cecilija Pleša, Helena Lucić Šego i Dragan Rašić.
Proslava se nastavlja u subotu 24. rujna slavljenjem svečane mise s početkom u 18.30 nakon koje će uslijediti koncert.
Collegium utemeljen u Zagrebu prije 50 godina slavi svoj zlatni jubilej pod pokroviteljstvom Zagrebačke nadbiskupije i Hrvatske franjevačke provincije sv. Ćirila i Metoda.