Napomena: Ova web stranica uključuje sustav pristupačnosti. Pritisnite Control-F11 da biste web mjesto prilagodili osobama s oštećenjima vida koji koriste čitač zaslona; Pritisnite Control-F10 da biste otvorili izbornik pristupačnosti.
Istina je prava novost.

Doktorirao fra Milan Gelo

Fra Milan Gelo, franjevac konventualac, obranio je doktorsku disertaciju 4. veljače 2025. na Katedri za dogmatiku, povijest dogmi i ekumensku teologiju Katoličkoga bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Tübingenu.

Naslov doktorskoga rada je „Christus und Geschichte. Die christozentrische Zeit- und Geschichtsdeutung Joseph Ratzingers in Bezug auf seine Bonaventura-Studien“ (Krist i povijest. Kristocentrično tumačenje vremena i povijesti Josepha Ratzingera u odnosu na njegove studije o sv. Bonaventuri).

U Ispitnom povjerenstvu bili su mentorica prof. dr. sc. Johanna Rahner, pročelnica dogmatske katedre i predsjedavajuća povjerenstva, prof. dr. sc. Thomas Jürgasch, pročelnik Katedre stare crkvene povijesti i patrologije i drugi mentor, prof. dr. sc. Johannes Brachtendorf, pročelnik Katedre za filozofiju i član povjerenstva te prof. dr. sc. Reinhold Boschki, pročelnik Katedre za religijsku pedagogiju i član povjerenstva. Zapisnik ispita je vodila Katharina Zimmermann, znanstvena suradnica na Katedri za srednjovjekovnu i noviju crkvenu povijest.

Obrana doktorskoga rada bila je podijeljena u dva dijela. U prvom dijelu ispita (defensio) doktorand je ukratko predstavio najvažnije naglaske u cijelom radu, počevši od zadanih istraživačkih pitanja preko metode istraživanja do postignutih rezultata. Nakon izlaganja uslijedila su pitanja povjerenstva o nekim točkama rada, u kojem se doktorand bavio teološkom mišlju Josepha Ratzingera od početka njegovoga teološkoga rada do njegova izbora za papu 2005. godine. Doktorski rad podijeljen je u tri glavna dijela.

U prvom dijelu rada usporednom analizom prikazano je Ratzingerovo tumačenje Bonaventurine teologije povijesti i vremena u odnosu na izvorna djela sv. Bonaventure (1221.-1274.), jednoga od najvećih franjevačkih srednjovjekovnih teologa, kao i na druge poznavatelje Bonaventurine teologije. Osim što Ratzingerova habilitacija predstavlja jednu od najvažnijih studija o Bonaventurinoj teologiji, ona je prihvaćena i kao polazišna točka u daljnjim proučavanjima Bonaventure. Središnje mjesto Krista u teologiji predstavlja Bonaventurin odgovor na razna teološka pitanja, ali ponajviše glavni argument u kritici teologije povijesti Joakima iz Fiorea.

U drugom dijelu rada prikazani su (ne)izravni utjecaji Bonaventurine teologije na Ratzingerovu misao. Najvažniji utjecaj Bonaventurine teologije je vidljiv u Ratzingerovom kristocentričnom tumačenju povijesti koja se odnosi na cjelokupan događaj Isusa Krista, počevši od utjelovljenja kao konačnoga Božjega prodora u povijest, uskrsnuća kao povijesno-eshatološkoga događaja i njegova ponovnoga dolaska, čime će do vrhunca i svrhe doći cjelokupni tijek povijesti spasenja. U drugom dijelu rada prikazan je Ratzingerov kristocentrizam kao temeljni i odlučujući princip njegove teologije povijesti, jer je Isus Krist predstavljen kao središte, smisao i cilj cjelokupne povijesti spasenja, što njemački teolog pronalazi upravo u Bonaventurinoj teološkoj slici povijesti. U trećem poglavlju prikazane su teološke posljedice Ratzingerove recepcije Bonaventurine kristocentrične teologije povijesti, koje se odnose na njegov kritički pristup raznim teološkim strujanjima u 20. stoljeću.

U drugom dijelu doktorskog ispita (disputatio) doktorand je održao kratko izlaganje pod naslovom „Freiheit. Geschichte. Glaube. Theologische Gedanken (Sloboda, povijest, vjera. Teološka promišljanja). Nakon izlaganja uslijedila je rasprava u kojoj se nisu doticale samo teme obrađene u disertaciji, nego su se problematizirali stavovi o teološkom pojmu slobode unutar sveukupne teološke misli, počevši od Augustina, srednjovjekovne teologije pa sve do suvremenih teoloških strujanja. Sloboda je, uz ostala značenja, jedan od najvažnijih povijesno-spasenjskih pojmova što se vidi i u suvremenim teološkim raspravama o slobodi na njemačkom govornom području.

Fra Milan Gelo, franjevac konventualac, rođen je 1989. u Livnu (BiH). Pohađao je Osnovnu školu „Fra Lovro Karaula“ u Ljubunčiću i Opću gimnaziju u Livnu, koju je uspješno završio 2008. Godine 2009. ulazi u Red franjevaca konventualaca, u kojem 2014. polaže doživotne zavjete. Filozofsko-teološki studij na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu završava 2015. Nakon đakonskoga ređenja u listopadu 2015. jednogodišnji đakonski praktikum provodi u župi sv. Josipa Radnika u Galdovu (Sisak). Godine 2016. zaređen je za svećenika u zagrebačkoj katedrali po rukama Josipa kard. Bozanića. Od kolovoza 2016. do kolovoza 2018. godine djeluje kao župni vikar u župi Bezgrešnoga Srca Marijina u Vinkovcima. Od rujna 2018. do kraja kolovoza 2024. djeluje kao župni vikar u Hrvatskim katoličkim zajednicama Reutlingen, Metzingen i Tübingen te istovremeno studira na poslijediplomskom studiju na Katedri za dogmatiku, povijest dogmi i ekumensku teologiju na Katoličkom bogoslovnom fakultetu u Tübingenu. Doktorski studij započeo je u ljetnom semestru 2019., a u srpnju 2024. predao doktorski rad. Trenutno je na službi župnoga vikara u župi Uznesenja Blažene Djevice Marije u Molvama.

Ova stranica koristi dvije vrste kolačića: nužne tehničke kolačiće i kolačiće za analitiku.
Slažete li se s korištenjem kolačića za analitiku?

SLAŽEM SE
Ne slažem se