Budi dio naše mreže
Izbornik

Izjava za javnost sa znanstvenog simpozija "Status ljudskog embrija"

Na zaključku simpozija "Status ljudskog embrija" koji se od 14. do 17. ožujka održavao Zagrebu, Opatiji i Splitu, objavljena je Izjava za javnost koju su potpisali predsjednik Vijeća HBK za obitelj krčki biskup Valter Župan, prof. dr. Roberto Colombo, dr. Carlo Casini, prof. dr. Ramon Lucas Lucas, prof. dr. Ivan Fuček, dr. Valentin Pozaić i tajnica Vijeća prof. Ana Volarić Mršić. Tekst izjave donosimo u cijelosti.

1. Život svakog ljudskog pojedinca počinje od začeća (oplodnje). Stoga je svaki ljudski embrij pojedinac ljudske vrste od časa začeća. Počevši od toga časa dotični organizam se razvija na jedinstven i postupan način, sve do konačnog oblikovanja bića koje će se roditi.
2. Niti biolog, niti filozof ne otkrivaju elemente koji bi dali prostora sumnji o mogućnosti promjene (izmjene) toga istoga pojedinca nekih novih kvaliteta.
3. Taj ljudski pojedinac je ljudska osoba, jer kod čovjeka nije moguće odvojiti biološki element od elementa osobnosti.
4. Rastaviti biološki život od osobnoga ljudskog života značilo bi govoriti o antropološkom dualizmu i nijekanju identiteta (osobnosti) subjekta, što s logičkog stajališta nije moguće.
5. Teza o progresivnoj humanizaciji – prema kojoj bi embrij bio ljudsko biće od samoga začeća, no postao bi osobom tek u jednoj susljednoj fazi – uključuje antropološki dualizam. Jedinstvo ljudskoga bitka čini neodrživom tezu o susljednoj humanizaciji. Ta je teza neodrživa, prema datostima biologije i filozofije, jer osoba je istovremeno tijelo i duh koji se zajedno razvijaju bez kvalitativnih skokova.
6. Filozofska i teološka misao pokazuju da čovjekova duša biva stvorena od Boga. Za kršćanina to znači da je čovjek slika Božja. Dosljedno ovom biološkom i antropološkom statusu svaki ljudski embrij ima pravo na život i zaštitu od samoga začetka.
7. Dužnost moralnoga i pravnog poštivanja ljudskog embrija ne ovisi o raspravama ili zakonodavstvu, već o vlastitoj naravi ljudskog embrija kao ljudskog bića.
8. Sve što je zakonom dozvoljeno ne mora biti i moralno. Dakle, sudionici simpozija zaključuju da je zakon o pobačaju nemoralan, jer se njime ozakonjuje prekid života nevinoga i nezaštićenog ljudskog bića.
9. Dužnost je svakoga zakona, štititi najslabije. Stoga bi zakonodavstvo trebalo uzeti u obzir zaštitu svakog ljudskog bića od samog začeća, kada je ono uistinu najslabije.